2015-10-24, 13:43
Medlem
DoktorEbbas avatar
Hej allihopa!

DoktorEbba är tillbaka!

Jag har funderat mycket över skulder.
I dagsläget har jag ca 50.000 kr hos CSN i skuld... Thats it. Sen har jag inga fler skulder. Jag bor i en vanlig hyresrätt som jag har kontrakt på.

Nu börjar vårterminen närma sig, och jag funderar på vad jag ska göra... bli skuldsatt ännu mer eller ska jag göra något annat? Antingen hitta ett vanligt jobb, eller så kan jag plugga ännu mer.

Jag har sån jävla ångest nu :/
Citera
2015-10-24, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorEbba
Hej allihopa!

DoktorEbba är tillbaka!

I dagsläget har jag ca 50.000 kr hos CSN i skuld... Thats it. Sen har jag inga fler skulder. Jag bor i en vanlig hyresrätt som jag har kontrakt på.

Nu börjar vårterminen närma sig, och jag funderar på vad jag ska göra... bli skuldsatt ännu mer eller ska jag göra något annat? Antingen hitta ett vanligt jobb, eller så kan jag plugga ännu mer.

Plugga!
Citera
2015-10-24, 14:03
Medlem
Plugga om du tror att utbildningen du går faktiskt kommer ge dig någon form av fördel i arbetslivet, antingen som merit eller användbar kunskap.

Om du däremot bara ska plugga för pluggandets skull hade jag övervägt att arbeta istället.
Citera
2015-10-24, 14:11
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Hej allihopa!

DoktorEbba är tillbaka!

Vad är det du pluggar/har pluggat? Hur långt har du kommit?
Citera
2015-10-24, 15:07
Medlem
Citat:
Hej allihopa!

DoktorEbba är tillbaka!

Du ska naturligtvis plugga OM det leder till att du blir klar med något eller blir mer attraktiv på arbetsmarknaden. Flumplugg kan du skippa.
Förutom studielån... så ta aldrig lån på något som du inte kan sälja och betala tillbaka lånet när som helst. Köper du saker som minskar i värde ska du amortera i samma takt, eller mer. Du ska ha en försäkring som ersätter dig om det du köpte blir förstört. Du ska aldrig låna till konsumtion.
Citera
2015-10-24, 15:24
Medlem
frank_pes avatar
Att du börjar vackla inför vårterminen får mig att misstänka att motivationen sjunkit och studierna går allt sämre, har jag rätt?
Om du inte orkar slutföra utbildningen eller valt fel så är det bra att sluta i tid innan skulderna skenar iväg men får du bra jobb efteråt är inte dina studieskulder något problem då återbetalningen inte äter upp särskilt mycket av inkomsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in