• 1
  • 2
2015-10-24, 12:39
Medlem
Hejsan!

Jag installerade Ubuntu som en sekundär boot på min windows 7 pc.
Allt har fungerat smärtfritt men jag vill installera Virtualbox på Ubuntu 15 nu.
Jag sitter på ett 64-bit baserat system.

Jag laddade ned Virtualbox för Linux och ska installera filen, men då får jag följande felmeddelande i
Ubuntu software Center,

"Dependency is not satisfiable: libvpx1 (>=1.0.0)"

Då sökte jag runt lite och förstod att det är ett paket vid namn libvpx1 som måste installeras, så jag försökte installera det genom terminalen men då får jag följande meddelande

Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
E: Unable to locate package libvpx1

Jag har kört sudo apt-get update som fungerade bra men det löste inte problemet.

Så nu vänder jag mig till er för lite hjälp här. Vad är det som inte fungerar för mig men fungerar för alla andra helt magiskt med sudo apt-get update?
Senast redigerad av Lfomod 2015-10-24 kl. 13:03.
Citera
2015-10-24, 12:48
Medlem
cykelsadels avatar
Om du installerar libc6 hur blir det då?

Citat:
sudo apt-get libc6
Citera
2015-10-24, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cykelsadel
Om du installerar libc6 hur blir det då?

invalid operation.

men lade till sudo apt-get install libc6 och då fungerade det, men det stod att jag redan har den senaste versionen installerad.
Citera
2015-10-24, 13:02
Medlem
vim.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lfomod
invalid operation.

men lade till sudo apt-get install libc6 och då fungerade det, men det stod att jag redan har den senaste versionen installerad.

Den kanske letar efter 32-bit versionen?

Kod:
sudo apt-get install libc6-i386

Edit:

Fast varför skulle den klaga på libvpx1 om den behövde libc6? Kör följande kommando:

Kod:
apt-cache search libvpx

Den kanske finns i något repository som du inte har tillgång till.
Senast redigerad av vim. 2015-10-24 kl. 13:05.
Citera
2015-10-24, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vim.
Den kanske letar efter 32-bit versionen?

Kod:
sudo apt-get install libc6-i386

Glömde nämna att jag sitter på ett 64-bit system.
Citera
2015-10-24, 13:05
Medlem
vim.s avatar
Citat:
Glömde nämna att jag sitter på ett 64-bit system.

Du kan fortfarande tanka 32-bit paket på ett 64-bit system. Men kolla min edit i föregående inlägg.
Citera
2015-10-24, 13:13
Medlem
cykelsadels avatar
Citat:
invalid operation.

Oj, var jag som glömde install. helt rätt... Som ovan säger så testa även med 32-bitarspaketet.
Citera
2015-10-24, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vim.
Du kan fortfarande tanka 32-bit paket på ett 64-bit system. Men kolla min edit i föregående inlägg.

Jag får testa det sen, gav upp nu då jag startade om datorn och nu inte kan logga in på Ubuntu.
Varken på guest eller mitt main account. Hinner inte läsa felmeddelandet som poppar upp i en svart skärm riktigt innan man skickas tillbaka till inloggningsrutan.

Ubuntu känns sjukt ostabilt, blir så less på sånt.
Citera
2015-10-24, 13:18
Medlem
vim.s avatar
Citat:
Jag får testa det sen, gav upp nu då jag startade om datorn och nu inte kan logga in på Ubuntu.
Varken på guest eller mitt main account. Hinner inte läsa felmeddelandet som poppar upp i en svart skärm riktigt innan man skickas tillbaka till inloggningsrutan.

Ubuntu brukar ju vara ganska stabilt, men det är ingen distribution som jag rekommenderar oavsett.

Hur som helst - om du vill ha hjälp med att fixa det där problemet också så kan jag kanske försöka hjälpa till. Börja med att öppna en ny TTY (CTRL + ALT + F2) och logga in där. Funkar det? Bra. Kör isåfall startx och se ifall det funkar. Om det inte funkar så kanske det står felmeddelanden i terminalen iallafall.
Citera
2015-10-24, 13:19
Medlem
cykelsadels avatar
Citat:

Beror på hur mycket man pillar med okunskap.

Följt en guide? http://ubuntuhandbook.org/index.php/...4-14-04-12-04/
Citera
2015-10-24, 13:20
Medlem
EDIT: Anledningen till att jag installerade Ubuntu från första början är för att jag ville sätta upp en säker miljö för att köra penetrations tester igenom virtualbox där jag skulle köra kali linux.

Jag tog bort hela partitionen med linux nu och får köra Virtualbox på Windows 7 och kali linux i Virtualbox helt enkelt. Känns lite osäkrare men det får fungera tills jag har en laptop att göra detta med helt utan virtualisering av något system.
Citera
2015-10-24, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cykelsadel
Beror på hur mycket man pillar med okunskap.

Följt en guide? http://ubuntuhandbook.org/index.php/...4-14-04-12-04/

Jo, jag är väldigt färsk inom Linux miljön för att vara ärlig.
Tack för länken, den har jag redan använt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in