2015-10-24, 13:53
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasmine0505
Vi bor i mycket liten by,är lite orolig om flyktingar skulle flytta hit.Här bor bara svenskar,finns inga hyresrätter här.I skolan finns ingen utländsk och i närliggande högstadiet finns 2-3.Min vän bor i större stad och är förskolelärare,hon sa upp sig där det var mycket invandrare för det var för mycket våld,spott och svordomar.Jag själv hade bytt skola direkt om det börjar gå utför.
Och du bor i Knäred alltså?
Citera
2015-10-24, 14:25
Medlem
augusta66s avatar
Varför i helvete går inga föräldrar (svenska) och tar kontakt med skolans representanter och ser till att dessa problembarn och deras föräldrar kallas in till ett möte, där man tar ordentlig tag i detta?

Det löser ingenting att hålla barnen hemma för att markera sitt missnöje med utvecklingen. Barnen missar undervisning och skapar ytterligare utrymme för bråkmakarna, vilket leder till ett svårare läge för alla....

Bor i en liten by (väldigt få hyresrätter) och vi har börjat se en del av dessa invandrar/flyktingbarn och jo - de märks.

Plötsligt står de på din tomt och påstår sig inte veta detta, när man frågar varför? Ungarna kan vara rätt stökiga av sig, men (och det är dit jag vill) detta har minimerats efter dels privata eller via skolan arrangerade samtal/möten med dessa flyktingfamiljer. Först försökte vi härute att kontakta kommunen, men de hänvisar till Migrationsverket, en institution som absolut inte har någon kapacitet att följa upp på hur det går för de familjer som placeras ut lite varstans....

Ergo får man agera på egen hand ute i de små samhällen och tala om för dessa flyktingfamiljer hur man gebärder sig i Sverige. Kan kännas jävligt onödigt att måste kultivera och lära dessa främmande vanligt hyfs, men det är tyvärr så det ser ut just nu.

Invandringen skapas av politiska krafter (motiv kan variera) och integrationen ligger på det vanliga folket att få till att fungera.

Hållbart? Hhhhmmm...näppe
Senast redigerad av augusta66 2015-10-24 kl. 14:28.
Citera
2015-10-24, 14:48
Medlem
Varför tar dom hem sina ungar. De ska ju kalla till möte med problembarnens föräldrar och lösa det med dom. De skötsamma barnen ska ju inte ta smällen. Kul att veta om det är invandrarbarn som är i farten.
Citera
2015-10-24, 15:02
Medlem
Jag gillar när det alltid ska jobbas på värdegrunden för att komma till rätta med diverse problem.  
Citat:
 Vi behöver hitta andra metoder att arbeta med. Efter höstlovet kommer hela skolan att arbeta med värdegrundsfrågor. Jag vill betona att det inte är stökigt på hela skolan, men det finns klasser där det är så, säger Bengt Svensson. - See more at: http://hallandsposten.se/nyheter/laholm/1.4406386-kaos-i-knaredsskolan-barn-halls-hemma#sthash.kEHePKdm.dpuf
Citera
2015-10-24, 15:07
Medlem
retepm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conny-kaka
Jag gillar när det alltid ska jobbas på värdegrunden för att komma till rätta med diverse problem.  

De flesta normalt funtade människor vet väl skillnad mellan rätt och fel utan nån tramsig värdegrund. Sluta dalta med packet!
Citera
2015-10-24, 15:10
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conny-kaka

Haha tänkte skriva ett nästan exakt lika inlägg

Tragikomik på högsta nivå...

Lärande på elvernas nivå, stimulerande uppgifter och tydliga regler med konkreta konsekvenser är väl saker som skulle kunna förändra situationen, ur min synvinkel då.
Citera
2015-10-24, 15:18
Medlem
Mullrets avatar
Hade man haft max en invandrare per klass så hade det löst sig. Två kan leva djävul men sällan en. Men alla beslut tages utan konsekvenstänk.
Citera
2015-10-24, 15:21
Medlem
pupkinyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Ta det lugnt. Jag förnekar inte att det kan finnas integrationsproblem bakom det här, men jag är något skeptisk till kopplingen med de precis nyanlända.

Precis, du är skeptisk, dvs du tror att chansen är lika hög att det är svenskar som beter sig på detta vis.

Är det svenskar som eldar bilar i förorten också?
Citera
2015-10-24, 15:37
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Hade man haft max en invandrare per klass så hade det löst sig. Två kan leva djävul men sällan en. Men alla beslut tages utan konsekvenstänk.
Med tanke på att vi ska ta in ytterliggare 150 000 - 160 000 människor innan årets slut så kan du glömma en invandrare per klass. Om några år är det 20 invandrare per skolklass som gäller.
Citera
2015-10-24, 15:46
Medlem
SnowInformers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Givetvis är det inte en slump.

Tvivlar starkt på att deras första svenska ord är fitta och hora. Det är bara din rasism som får dig att tro det.
Citera
2015-10-24, 15:59
Medlem
Cleburnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnowInformer
Tvivlar starkt på att deras första svenska ord är fitta och hora. Det är bara din rasism som får dig att tro det.

Nja, det är väl ganska standard att "fula ord" är bland de första ord man lär sig när man stöter på ett nytt språk.
Citera
2015-10-24, 16:06
Medlem
batakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
- See more at: http://hallandsposten.se/nyheter/laholm/1.4406386-kaos-i-knaredsskolan-barn-halls-hemma#sthash.9P0pECEh.dpuf

Är det en slump eller inte men runt den 20:e september anlände 105 st nyanlända till Knäred.
Vet ej, men av det jag läst på facebook av Knäredsbor så gissas det mer på "fri uppfostran". Värdegrund är det många som är för där och tydligen är en del av värdegrunden att ett barn ska ha samma rättigheter som en vuxen=de lär sig inte att respektera vuxna eller lärare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in