Citat:
Ursprungligen postat av
G.Orwell
Jag är lärare på högstadiet och kan berätta om situationen. Är verksam på en skola som som har förberedelseklasser (nyanlända börjar där och "slussas" sedan till ordinarie undervisning) och mycket hög andel nyanlända elever.
Jag vill understryka att jag inte kan uttala mig om situationen i Knäred, jag vet inte ens om situationen där har med nyanlända att göra. Det jag däremot kan göra är att berätta lite mer allmänt om hur komplicerat läget är i svensk skola just nu.
De barn som kommer som nyanlända till Sverige hamnar först på en kartläggningsenhet. Här dokumenterar man barnets skolgång och vilka tidigare kunskaper som finns. Den här processen går allt fortare idag, eftersom även dessa enheter blir överbelastade. Kartläggningen blir således högst bristfällig och sedan skickas barnet vidare till förberedelseklass/grupp som finns på vanliga skolor.
Här är tanken mycket att mjukstarta barnet och ge det en chans att få "landa" i sin tillvaro. Få känna på svensk skola, komma i kontakt med språket och bara varva ner. Många barn i förberedelseklass känner sig trygga där, men många känner sig också isolerade och vill ut i ordinarie undervisning.
Problemet är att belastningen numera är så hög att oavsett om barnet är redo eller inte så måste de i många fall komma ut till mig och andra lärare som jobbar i ordinarie klass. Att en elev som kommer i, låt oss säga 14-15 års åldern, med en skolbakgrund som består av kanske ett år, kunskapsmässigt ska kunna befinna sig på samma nivå som resten av eleverna i min klass är naturligtvis omöjligt. Men det tar man inte hänsyn till, hur skulle man kunna det? Det kommer för många elever..
Detta ansvaret hamnar på mig. Jag är nu inte bara lärare för en klass där jag kan anpassa undervisningen på lite olika nivå som är naturligt i en vanlig klass med barn som har olika styrkor och förutsättningar. Nu är jag istället lärare som måste planera undervisning på 6-7 olika nivåer och på olika språk (till och med teckenspråk, för det är inte alls säkert att de kan engelska). Jag måste fortbilda mig för att kunna förstå saker som dubbel inlärning, språkutvecklande arbetssätt och så vidare. Till det är jag stödperson åt osäkra och traumatiserade barn. Jag måste ha se till att boka tolkar för möten med föräldrar.
Dessutom har barnen i mitt klassrum numera så många olika språk, att jag skulle behöva ha med mig 4-5 modersmålslärare i klassrummet samtidigt. Detta så att de kan översätta och tolka men också ge adekvat stöttning. Det innebär inte bara att klassrummet har fullt med människor överallt, människor som jag dessutom hela tiden måste samråda med och delge mina lektionsplaneringar med, de är också fullständigt opålitliga eftersom de går från skola till skola.
Om jag har, låt oss säga svenska, så kan de ta med sig barnen och räkna matte, för det är det som står på modersmålslärarens planering. De kan ibland komma när jag har 15 minuter lektionstid kvar, eftersom de har varit i något annat klassrum innan. Dessutom har barnen inte rätt till mer än 2-3 timmar studiehandledning på modersmål per vecka.
Som ni förstår är situationen i svensk skola väldigt ansträngd. Att PISA resultaten sjunker är en självklar konsekvens av detta. Det är inte de nyanlända elevernas fel, det är ett systemfel. Skolan är under alldeles för högt tryck, resurserna räcker inte till, det finns ingen tydlig strategi för hur vi ska arbeta utan allt detta handlar på eldsjälar som är villiga att jobba extra hårt, fortbilda sig, leka "spindeln i nätet" och så vidare. Dessutom är skolan alldeles för långsam när det kommer till att förändra sig.
Ber om ursäkt om det är slarvigt skrivit, jag hade bara några minuter på mig. Nu måste jag rusa!
Jösses djävlar och anåda!
Stackars fan!
Jag hade aldrig i helvete på en sten arbetat under dessa förhållanden.
All min respekt till din arbetsdag och jag har en räkmacka med öl i jämförelse.
"Vår" grundskola fick min två klasser Subsahariska pensionsräddare/kompetensregn/guldkorn som skulle anpassas till "bonnskolan" ute på vischan.
Rektorn var tvungen att till sist ge upp mot kommunen och ta in dessa två klasser för skolpengen var typ 20 gånger mer än vad Anders och Karin genererade.
Mina söner gick sista årskursen och meddelade att det djävla Zooet som dessa två klasser uppvisade så förstår jag att Knäredsskolan har gått helt åt helvete.
"Våra" två analfabetsklasser var ju så att säga homogena och inte uppblandade under tiden mina söner gick kvar.
Avsikten var sedan att blanda ut de små liven i de svenska klasserna och det djävla kaoset har jag ingen koll på pga att sönerna bytte skola helt och hållet för vi flyttade.
Knäredsskolan är nog tyvärr helt djävla körd för tid och evighet nu.
Mångkultur, Halleluja!
Sverige, en svårt sjuk nation med en helt djävla bindgalen stat och regering som dessutom är bankrutt nu pga upplupna skulder!