2015-10-24, 03:14
Medlem
Mr.Sanders avatar
Hej.

Jag har sett väldigt många avsnitt av lyxfällan, och undrar ofta: hur går det egentligen för de som inte ens kommer med i programmen? Gemensamt för alla som är med är att de åtminstone har en inkomst, så hur jävla kaotisk pengasituationen än är, så är den möjlig att lösa. Tom. folk som tagit sms-lån, kreditlån och förbrukslån för miljoner kr och som slösat bort på rent förbruk (gambling, cigg, öl, godis, resor, etc), och vars obetalda räkningar legat och tickat hos inkassobolag och kronofogden i åratal, lyckas ordna sig en deal. Men hur går det för de som har en så sjuk situation att de inte ens kommer med i programmet?
Mina frågor är:
- Hur illa ska läget vara då mtp. typer lån, storlek, och användninsområden?
- Känner du någon som varit eller är så illa däran ekonomisk? Berätta gärna hur det gikk/går

Tack för svar!
Sander
Senast redigerad av Mr.Sander 2015-10-24 kl. 03:17.
Citera
2015-10-24, 12:29
Medlem
Jag tror att lyxfällan är väldigt vinklat från produktionsbolaget. När man kommer in så vinklar man allting som att det är total kaos och man kanske t.o.m uppmanar deltagarna att inte försöka ordna upp något själv innan produktionsbolaget kommer dit.
Citera
2015-10-24, 12:59
Medlem
Jag gissar att de flesta som ratas av lyxfällan ratas för att det inte blir tillräckligt bra tv av dem eller deras situation. De har "bara" skulder men slösar inte, eller är normalbegåvade och kan inte få en utskällning för att de är oansvariga.
Citera
2015-10-24, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag tror att lyxfällan är väldigt vinklat från produktionsbolaget. När man kommer in så vinklar man allting som att det är total kaos och man kanske t.o.m uppmanar deltagarna att inte försöka ordna upp något själv innan produktionsbolaget kommer dit.

Har förstahandserfarenhet av att prata med folk som sitter i liknande situation. Det är skrämmande med hur många som verkligen har noll koll på vilka skulder de har. Folk slänger brev, "glömmer bort" att betala fakturor på varor de köpt månaden tidigare, har ingen förståelse för avbetalningar fungerar och liknande.

När det kommer till folk som har haft stora skulder under väldigt lång tid har många företag redan räknat många gamla kundfordringar som förlorade intäkter och är glada bara de får in någonting. Inkassobolagen godtar nästan vilka avbetalningsplaner som helst om gäldenären är bedömd insolvent.

Pratar vi nyare skulder däremot är det en annan femma, här har jag sett allt från att släktingar går in och betalar till att de uppenbart tar sms-lån för att lösa andra skulder och sätter sig djupare i skiten. Ingenting jag kunde stoppa dock, kan inte rädda människor från dom själva.
Citera
2015-10-25, 15:52
Bannlyst
det finns väl folk som inte har jobb som är med. men då får dom ju plötsligt bra jobb när lyxfällan ger dom ett
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in