• 1
  • 2
2015-10-23, 18:32
Medlem
felstavadds avatar
Äh, tänk inte så mkt, iväg och köp grejer och ingredienser, sen hem och experimentera.

Förslag: tänk tillbaka på nåt riktigt gott du ätit, googla sen efter nåt liknande recept och kör loss i köket. Börja med enkel kryddning vid experimenterandet håll dig till salt, svartpeppar, pizzakrydda, socker, franska kryddor. Bra och enkla kryddor och kryddblandningar som jag tror du kommer långt med till en billig penning. Olivolja, rapsolja och smör för att steka i, en vass kniv i mellanstorlek för att hacka och skära med samt en knivslip, köp en skärbräda också om du ändå är på IKEA (de har ok kivar och även knivslip).

Här på Flashback har jag hittat många goda recept, både lätta och svåra.

Lycka till.
Citera
2015-10-24, 00:23
Medlem
Ohh tack för alla förslag vet inte vad jag ska säga Har beställt linas matkasse och en kokbok. Blev mer peppad att jobba mig fram hemma med recept som ni beskrev.
Citera
2015-10-24, 16:54
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
Hej fb

Jag är en kille på 21år som suger på att laga mat men har intresse för det och bra ekonomi.

Jag undrar hur man lär sig på bästa sätt, finns det kurser på universitet? Eller finns det någon skola ni kan rekommedera man kan gå på? Eller kan man hyra in någon kock som hjälper en privat?

Har inget emot att betala, men jag vet inte vart jag ska söka!
Ät på några bra restauranger och lär dig hur balanserad mat skall smaka.
Håll den smakpaletten aktiv med ett restaurangbesök då och då.

Sedan är det bara att börja lära sig teknikerna.

Lär dig koka/ångkoka först det är det enklaste du kan börja med.
Köp en klocka för tidtagning så är du igång.

Börja med frukostgruppen, att koka ägg till perfektion är en bra början.
Löskokt, hårdkokt och pocherade ägg bör du kunna. Sedan äggröra.

Sedan ris, basmati, jasmin, grötris, vild och råris samt risotto.
Det senare är något du gärna kan lära dig till perfektion då det är mycket omtyckt.

Pasta, lär dig koka torr och färsk pasta.
Lär dig göra ravioli, tortellini och gnocchi från grunden.
Medans du lär dig gnocchi kan du lära dig göra palt.
Lär dig ett tiotalet traditionella fyllningar och fundera på varför de funkar.
Lär dig till vad man har de olika pastasorterna.

Grönsaker, lär dig koka/ångkoka dem till perfektion och balansera salthalten i vattnet.
Lär dig hur man gör olika grönsakspuréer, blomkålsris, potatis och rot/mos.
Lär dig hur man kokar grönsakssoppor, vilka kryddor som funkar till vad.
Lär dig hur man kokar en mustig grönsaksbuljong.
Lär dig/anteckna koktider för färska grönsaker/rotfrukter och lagrade dito.
T.ex färsk potatis kokar ju på ~halva tiden som den vinterpotatis du kokar.
Stjälkar till broccoli, blomkål behöver längre koktid än blommorna.
Börja med att skära ut dessa och lägg i dem först för att slippa överkoka blommorna är kanske vettigt? Gillar man inte äta stjälkarna, gör en puré av dem som en smakförhöjare.

Lär dig koka linser, ärtor och bönor från grunden och vitsen med att blötlägga dem.
Lär dig linssoppor, ärtsoppa, bruna bönor, kikärtor, vita bönor, så har du en bra grund.

Sedan kan du börja lära dig koka olika fisk, fågel och kött.

Sedan lär dig såser till perfektion.
Går inte nog att understryka hur viktigt det är att kunna göra en mustig god sås.
En god rödvinssås och en vitvinssås är ett måste att kunna.
Redd sås, gräddsås, ostsås, kalla såser som yoghurt, tomat, vinägrett, majonnäs, aioli, sedan olika äggsåser som bea och hollandaise. En god Rhode Island sås. En körsbär och en apelsinsås till ankbröstet bör du kunna. En sås med choklad och blod till hjort är en trevlig kulinarisk överraskning.
Egengjord hovmästar och gravlaxsås kan vara kul att servera.

Gillar du vilt, stekar, lamm, fågel lär dig koka ett gäng geléer som rönnbär, röd/svart-vinbär, plommon, mynta whisky mm.

Och när du lärt dig geléer dags att lära sig chutneys av olika slag.

Till allt detta behövs inte mycket material.
En köksklocka.
Några grytor.
En metallsil för ångkok och sila såser.
En eller två ballongvispar.
En vanlig "L"-formad visp.
En mixer.
En soppslev.
Några knivar och ett par skärbrädor.
Internet eller en bra kokbok för recept.

Sedan anteckna, anteckna och åter anteckna dina intryck och erfarenheter om vad du lär dig. Bästa sättet att komma ihåg vad du gjort, hur det vart, hur det smakade och vilka idéer du fick på variationer och förbättringar. Tror detta räcker som en början inom området "koka".
Senast redigerad av MeanME 2015-10-24 kl. 17:08.
Citera
2015-10-24, 16:59
Medlem
svarttaxins avatar
Det kallas learn by doing. Det är inte svårt att laga mat. Stek/koka tills det är färdigt sen ät. Svårare än så är det inte.
Citera
2015-10-24, 17:01
Medlem
Här kommer en youtubekanal med mycket nyttigt att lära sig, olika tekniker, vad man "bör" göra etc.
Kolla tekniken -> hitta lämpligt recept att öva ->öva, analysera, öva öva tillslut "kan" du det!

https://www.youtube.com/user/StellaCulinary/playlists
Börja tex med denna
https://www.youtube.com/watch?v=mBT5...E8200CC97A4323
där han igenom lämpliga tillverkningsmetod för olika styckningsdetaljer.
Citera
2015-10-24, 17:15
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin
Det kallas learn by doing. Det är inte svårt att laga mat. Stek/koka tills det är färdigt sen ät. Svårare än så är det inte.

Precis, gör det ofta så sitter det sen och du märker vilka kryddor som fungerar med varandra och så vidare, kokbok är överskattat. Jag skulle påstå att jag är rätt bra på att laga mat, följer sällan recept, däremot kollar jag på en del matlagningsprogram. Det är inte så att jag lagar rätterna från programmet men TV-kockarna kommer alltid med bra små tips som man får användning av själv.

Här på FB finns det också en del bra användare som kommit med bra tips.
Citera
2015-10-24, 17:32
Bannlyst
Köp en kokbok eller nätet har massor av recept, tv brukar hänvisa kockarnas recept till internet.
Citera
2015-10-24, 20:49
Medlem
Medborgarskolan brukar ha matlagningskurser, kanske kan vara något att kolla upp? Annars är det övning som gäller, köp en grundläggande bra kokbok och börja laga mat helt enkelt!
Citera
2015-10-25, 07:18
Medlem
De senaste åren tycker jag att det har blivit vanligt med yngre män som snöar in på något de verkligen tycker är gott. Det kanske kan tyckas lite fånigt med dessa jävla hamburgerhipsters som är stenhårda på regler och glider runt och letar den perfekta färsen, men jag tror det är en utmärkt inkörsport till matlagning. När de tröttnar på burgare har de lärt sig tillräckligt mycket och har självförtroendet att ge sig på annat.

Så kort sagt: Välj en rätt du tycker om och försök göra den så perfekt som möjligt. Läs på nätet, kolla Youtube och ansträng dig. Jag tror det är det absolut bästa sättet.

Förslag på saker att snöa in på:
1. Hamburgare
2. Pizza
3. Tacos (alltså från grunden)
4. Thaikäk, välj en rätt att börja med som typ Pad Thai
Citera
2015-10-25, 11:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
Hej fb

Jag är en kille på 21år som suger på att laga mat men har intresse för det och bra ekonomi.

Jag undrar hur man lär sig på bästa sätt, finns det kurser på universitet? Eller finns det någon skola ni kan rekommedera man kan gå på? Eller kan man hyra in någon kock som hjälper en privat?

Har inget emot att betala, men jag vet inte vart jag ska söka!
Om du verkligen suger på laga mat.
Så får man börja från grunden.
Personligen lärde jag mig mycket när jag var väldigt ung, på att göra enkla pasta såser med olika kryddningar.
Där man lärde sig vad som händer med smaken, när en viss krydda kommer i maten.

Sen kan man lära sig tekniker, dessa är rätt enkla att googla fram.

Sen till kurser, så borde det finnas en del att söka till.
Men det är lite dumt om du kommer till en kurs, där allt är på en nivå du inte ens är nära.
Så grunderna först, som lära sig kniven, Svensk husmanskost osv...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in