• 1
  • 2
2015-10-23, 12:57
Medlem
Hej fb

Jag är en kille på 21år som suger på att laga mat men har intresse för det och bra ekonomi.

Jag undrar hur man lär sig på bästa sätt, finns det kurser på universitet? Eller finns det någon skola ni kan rekommedera man kan gå på? Eller kan man hyra in någon kock som hjälper en privat?

Har inget emot att betala, men jag vet inte vart jag ska söka!
Citera
2015-10-23, 13:03
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
Hej fb

Jag är en kille på 21år som suger på att laga mat men har intresse för det och bra ekonomi.

Jag undrar hur man lär sig på bästa sätt, finns det kurser på universitet? Eller finns det någon skola ni kan rekommedera man kan gå på? Eller kan man hyra in någon kock som hjälper en privat?

Har inget emot att betala, men jag vet inte vart jag ska söka!

har du testat youtube?
Citera
2015-10-23, 13:06
Medlem
google annars..
Citera
2015-10-23, 13:07
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Du kommer långt med recepten på tex arla.se. Följ dem slaviskt så kommer kunskapen med erfarenheten.
Citera
2015-10-23, 13:07
Medlem
Elementarts avatar
Välj vilken typ av mat du vill laga, indisk, asiatisk, och sedan är det bara följa recepten (antingen via youtube eller böcker som du kan köpa). Det är mycket lättare än man tror o laga mat. Sen finns det tjänster där de levererar en matkasse + recept till dörren, så att man får allt som behövs. Jag tror att linasmatkasse är en sån.
Citera
2015-10-23, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
Eller kan man hyra in någon kock som hjälper en privat?
Allt går. Det är bara en fråga om pengar.
Citera
2015-10-23, 13:13
Medlem
BigIvars avatar
Hur? Genom att sätta igång med att laga mat såklart.

Om du är är fullständigt på noll och inte alls vet var du ska börja så skaffa en kokbok. Det ska vara en riktig kokbok i stil med "Rutiga kokboken" och inte någon flashig bilderbok med en kändis på omslaget.
Citera
2015-10-23, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Hur? Genom att sätta igång med att laga mat såklart.

Om du är är fullständigt på noll och inte alls vet var du ska börja så skaffa en kokbok. Det ska vara en riktig kokbok i stil med "Rutiga kokboken" och inte någon flashig bilderbok med en kändis på omslaget.

Bonniers kokbok har jag haft väldigt stor nytta av.

Matlagningskurser finns väl att anmäla sig till.
Citera
2015-10-23, 13:23
Medlem
Julbordsspecials avatar
Nu är jag ingen mästare men börja enkelt med rätter som inte kräver alltför många ingredienser. Efter ett tag kommer du kunna gå vidare med mer avancerad matlagning, du kommer även känna dig mer självsäker att improvisera iom att du får bättre kunskap om vad som smakar bra till vad osv.

Lycka till! :-)
Citera
2015-10-23, 13:57
Medlem
Kaustis avatar
Öva öva öva. Det är bara att börja titta på recept på internet, följa dom slaviskt och se vad som kommer ut av det hela. När du sen börjar känna dig lite mer säker kan du säkert börja höfta, men annars räcker det långt med att följa recept.

Det är faktiskt förvånansvärt enkelt att laga mat om man bara kan följa instruktioner. Är det någonting som är oklart i instruktionerna? Googla det. Det finns alltid ett svar där på frågan du har.
Citera
2015-10-23, 13:59
Medlem
Logiks avatar
Laga samma rätter om och om igen och försök förbättra varje gång. Bli noga med att fundera över vad du vill ändra till nästa försök. Blev kanterna lite överstekta? För lite salt? Hade du velat ha rödbetorna skurna något mindre nästa gång du gör ugnsrostade rotsaker så att de blir färdiga samtidigt som potatisen? Helt enkelt, vad blev bra och vad blev mindre bra? Ändra det som blev mindre bra tills nästa gång. Vet du inte hur så kan jag tipsa om att alla frågor redan ställts på nätet. Google hjälper dig garanterat. Sök på ditt problem och förkovra dig i de länkar som dyker upp. "Klibbig pasta", "klumpar i såsen", "torr kyckling" osv.

Parallellt kan du ju välja någon matkasse så du också får prova lite nya råvaror och smaker som du aldrig jobbat med förut.

Och så läser du. Läs allt du kommer över om matlagning. Läs här i forumet och surfa vidare på olika länkar, när det dyker upp matlagningsord du inte kan, googla dem och surfa vidare på alla intressanta spår du hittar.
Citera
2015-10-23, 14:16
Medlem
Har för mig att medborgarskolan har en matlagningskurs för nybörjare där man får lära sig grunderna. Inte dyrt heller, typ en tusing för 12 lektioner eller däromkring. Kanske det kan vara nåt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in