2015-10-23, 11:27
Medlem
BalleAnkas avatar
I samband med renovering installerade elektrikern en ny elcentral ("proppskåp").

Den har ca 20 automatsäkringar men man vet inte vad de är kopplade till. I och för sig kan jag själv stänga av dem en i taget och kolla vad som stängs av, men jag tycker detta borde vara elektrikerns uppgift, och funderar på om jag kan kräva att han kommer tillbaka och fixar detta innan jag betalar fakturan.

Är det praxis eller lagkrav att elcentralen förses med en förteckning över säkringarna?
Citera
2015-10-23, 11:31
Medlem
internetpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
I samband med renovering installerade elektrikern en ny elcentral ("proppskåp").

Den har ca 20 automatsäkringar men man vet inte vad de är kopplade till. I och för sig kan jag själv stänga av dem en i taget och kolla vad som stängs av, men jag tycker detta borde vara elektrikerns uppgift, och funderar på om jag kan kräva att han kommer tillbaka och fixar detta innan jag betalar fakturan.

Är det praxis eller lagkrav att elcentralen förses med en förteckning över säkringarna?
Jag har för mig att en central SKA vara uppmärkt. Det är elektrikern som ska göra det.
Citera
2015-10-23, 11:39
Medlem
M1159s avatar
Citat:

Du gör rätt i att kräva att din elcentral blir uppmärkt av elektrikern och det är självklart elektrikerns uppgift att göra detta.

Att hålla inne en del av fakturerad summa, brukar vara ett bra sätt att förvissa sig om att beställt arbete slutförs.
Citera
2015-10-23, 11:47
Medlem
Har du provat att ringa elektrikern?
Citera
2015-10-23, 12:49
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Har du provat att ringa elektrikern?

Jag har inte tagit upp denna fråga än, men ville först bara kolla med er som förhoppningsvis är kunniga så jag vet att jag har rätten på min sida ifall elektrikern krånglar. Kan jag hänvisa till att det är lagkrav på märkning av elcentraler så är arbetet ju inte fackmässigt utfört förrän märkningen är på plats, och då betalar jag givetvis inte fakturan
Citera
2015-10-23, 13:32
Medlem
ozznujens avatar
Han vill säkert göra den på datorn,så att den ser lite mer städad ut,och montera den vid ett senare tillfälle. Du bör dock kontakta honom om det,så att han får ut tummen. Det är ett lagkrav,och kommer elsäkerhetsverket? dit,och gör en kontroll,så räknar de detta som ett allvarligt fel. Så är det i Norge iaf.
Citera
2015-10-23, 13:52
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozznujen
Han vill säkert göra den på datorn,så att den ser lite mer städad ut,och montera den vid ett senare tillfälle. Du bör dock kontakta honom om det,så att han får ut tummen. Det är ett lagkrav,och kommer elsäkerhetsverket? dit,och gör en kontroll,så räknar de detta som ett allvarligt fel. Så är det i Norge iaf.

Vilken lag kan man hänvisa till?

Varför skulle Elsäkerhetsverket göra hembesök hos mig? Jag är mer oroad för att det kan bli problem med hemförsäkringen om det skulle inträffa en olycka eller brand. Samt förstås att det är bra att snabb kunna se vilken säkring jag ska koppla ur ifall att jag själv behöver byta något elurtag eller en taklampa.
Citera
2015-10-23, 14:14
Medlem
ozznujens avatar
Citat:

Varför skulle Elsäkerhetsverket göra hembesök hos mig? Jag är mer oroad för att det kan bli problem med hemförsäkringen om det skulle inträffa en olycka eller brand. Samt förstås att det är bra att snabb kunna se vilken säkring jag ska koppla ur ifall att jag själv behöver byta något elurtag eller en taklampa.
Helt ärligt så tror jag att det absolut inte är några problem att få elektrikern till att sätta upp märkningen. Hane ville säkert bara göra en på datorn. Jag själv är elektriker,och skulle aldrig skita i att sätta upp den. I längden drabbar det bara mig själv,pga att göra service på ställen utan märkningar suger. ring nu! Det är fredag och jag har redan slutat,och sitter på puben
Citera
2015-10-23, 22:16
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:

Enligt SS 436 40 00 så skall gruppförteckningar alltid finnas i anslutning till elcentraler. Har dessvärre boken på jobbet så kan inte ge dig exakt kapitel och stycke.
Citera
2015-10-23, 22:20
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozznujen
Helt ärligt så tror jag att det absolut inte är några problem att få elektrikern till att sätta upp märkningen. Hane ville säkert bara göra en på datorn. Jag själv är elektriker,och skulle aldrig skita i att sätta upp den. I längden drabbar det bara mig själv,pga att göra service på ställen utan märkningar suger. ring nu! Det är fredag och jag har redan slutat,och sitter på puben

Du skall, enligt standard, alltid göra det. Du har ju dock rätt att det är framför allt vid felsökning som man kan bli grymt irriterad på undermålig dokumentation.
Citera
2015-10-25, 14:51
Moderator
Tystnads avatar
TheyWillKillUsAll Har helt rätt!

Det är krav att det skall göras, tyvärr slarvas det frisk med detta hos vissa installatörer.
Dessutom stämmer uppmärkningen inte heller alltid, värst är det vid ROT jobben har jag märkt, nybyggen är det mera ordning och reda på.

Anläggningar med Centraler med obefintlig eller bristfällig uppmärkning är piss att jobba med pga man måste bryta alla grupper tills man hittar rätt, är det då folk på anläggningen som håller på med datorer går det ju inte utan man får ta det tidigt på morgonen innan dom kommer.

Har byggaren(elektrikern) väl lämnat bygget är det knepigt få dit dom igen för att rätta till sådant (kostar pengar nämligen) hat du tur har han skrivit ner det och skulle skriva ut det på datorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in