2015-10-23, 10:57
Medlem
Hej, har funderat ett tag nu på att hoppa av juristprogrammet, vet dock inte vad jag vill plugga istället. Jag är på min tredje termin och känner mig ganska fed up. Jag vet att jag vill plugga någonting men har ingen aning vad. Jag har ett intresse för samhällsfrågor, religion och historia men vet inte riktigt vad jag vill plugga med det som utgångspunkt. Jag har funderat på gymnasielärare men uppenbarligen dålig lön samt förmodligen ganska stökig miljö. Det jag egentligen vill göra just nu är att lira poker men vet inte hur långt det tar en egentligen.

Är öppen för alla förslag, har bra betyg så borde komma in på det mesta
Citera
2015-10-23, 11:01
Medlem
Kanske jobba något år och känna lite på verkligheten innan du väljer? Lärare är kanske inte så tacksamt yrke om man inte älskar snorungar ... Och kom ihåg att må bra är viktigare än en fet lön.
Citera
2015-10-23, 11:10
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gongel
Hej, har funderat ett tag nu på att hoppa av juristprogrammet, vet dock inte vad jag vill plugga istället. Jag är på min tredje termin och känner mig ganska fed up. Jag vet att jag vill plugga någonting men har ingen aning vad. Jag har ett intresse för samhällsfrågor, religion och historia men vet inte riktigt vad jag vill plugga med det som utgångspunkt. Jag har funderat på gymnasielärare men uppenbarligen dålig lön samt förmodligen ganska stökig miljö. Det jag egentligen vill göra just nu är att lira poker men vet inte hur långt det tar en egentligen.

Du kan inte tänka dig att läsa något annat vid sidan om juridiken? Har själv en juristexamen och en humanistisk dito och arbetar därför med ett mycket spännande jobb inom en kulturbransch, vilket jag aldrig hade haft möjlighet till om jag inte haft juridiken i kappsäcken.

Juridiken kan vara lite trist att plugga, javisst, och många som gör det är jävla töntar; men den är både rolig och användbar i livet därefter. Och du behöver PÅ INTET sätt vara tvungen att arbeta inom rättsväsendet utan det är ju, liksom ekonomi, ett område som har tillämpning inom många yrkesområden. Man får bita ihop de sega åren på universitetet så kommer man att trilla in på rätt spår när man är klar (om man är lite driftig). Och har du haft ynnesten att komma in på juristlinjen ska du inte försitta den.
Citera
2015-10-23, 11:27
Medlem
Finns lärare med både bra lön och lugna klassrum. Tycker du det är roligt att lära ut ska du självklart välja den inriktningen!
Citera
2015-10-23, 11:34
Medlem
Religionsjournalistik på södertörns högskola kanske vore något?
Citera
2015-10-23, 13:23
Medlem
Om jag var istället då skulle jag ansöka om studieuppehåll 1 termin och jobba lite för att se hur jobb livet verkligen är.

Om du gör det då du komma troligtvis att fortsätta jurist utbildning och klara det
Citera
2015-10-24, 18:58
Medlem
Gör något annat ett tag och tänk efter. Själv åkte jag till asien och pluggade/reste och när jag kom hem var det klart vad jag ville göra.

Alternativt skulle jag tipsa dig om att rensa igenom alla högskolor/universitets programlistor och skapa en lista med alla tänkbara program. Det finns mycket som är intressant som ingen vet om finns! Det var så jag hittade mitt program!
Citera
2015-10-24, 19:01
Medlem
TheAssRapists avatar
http://lnu.se/utbildning/kurser/1li116

Harry Potter kunskap kanske vore något?
Citera
2015-10-26, 12:25
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAssRapist
http://lnu.se/utbildning/kurser/1li116

Harry Potter kunskap kanske vore något?

Och detta är sådant man studiestödsberättigar? vilka jävla kuksugare det finns på UKÄ.
Citera
2015-10-26, 12:39
Medlem
TheAssRapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Och detta är sådant man studiestödsberättigar? vilka jävla kuksugare det finns på UKÄ.

Hahah eller hur det är helt sjukt
Citera
2016-06-09, 10:44
Medlem
alesislokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gongel

Handels är väl ett bra alternativ om du gillar den typen av frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in