• 1
  • 2
2015-10-23, 09:26
Medlem
Hejsan

Jag har precis besiktat min renault clio 98 och båda tvärbalkarna där fram på båda sidor är rostskadade och måste i princip bytas ut... är det värt att fixa eller är det skroten som gäller. Det är en 2a och det är det enda på besiktningen som anmärktes.

Har för övrigt varit i kontakt med fordonsprogrammet på en skola nära mig och de ville inte hjälpa mig, de pysslar tydligen bara med karosseri.

Jag har ingen aning om kostnaden kring detta problem, skulle vara guldvärt om jag fick svar från någon som vet på ett ungefär vad detta kostar på verkstad att reparera.
Senast redigerad av Llengam 2015-10-23 kl. 10:21.
Citera
2015-10-23, 09:31
Medlem
är inte länkarmarna du menar?finns väl bara en tvärbalk i framvagnen.är det länkarmarna så är det inte så dyrt om man byter det själv.max en tusenlapp
Citera
2015-10-23, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragnar.lodbruk
är inte länkarmarna du menar?finns väl bara en tvärbalk i framvagnen.är det länkarmarna så är det inte så dyrt om man byter det själv.max en tusenlapp

Nej, på besiktningsprotokollet står det STOMME TVÄRBALK FRAM; BÅDA SIDOR ROSTSKADAD
Citera
2015-10-23, 09:44
Medlem
.
Citera
2015-10-23, 09:59
Medlem
My name is Earls avatar
Hör med en mindre verkstad vad det kan kosta.
Det är bara en tvärbalk, men den är rostskadat i både sidorna, jag tycker sånt borde ge körförbud.
Citera
2015-10-23, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Hör med en mindre verkstad vad det kan kosta.
Det är bara en tvärbalk, men den är rostskadat i både sidorna, jag tycker sånt borde ge körförbud.

Håller med om körförbudet, känns ju sisådär att köra omkring nu...
Citera
2015-10-23, 10:12
Medlem
mainfurers avatar
I trådstarten skrev du "båda tvärbalkarna där fram är rostskadade" men skitsamma, det är en tvärbalk och den är rostskadad på två sidor, troligen fram och bak.
Är inte skadan för jävlig kan du förstärka upp och svetsa det med grövre plåt.

Själv har jag en länkarm bak de påpekade om rost men skrev aldrig upp, den var nästan ihålig. Det skulle räcka att svetsa på lite plåt över rostade stället... så ska göra det när jag hinner och orkar.
Citera
2015-10-23, 10:56
Medlem
SockerKartongens avatar
Du menar inte yttre sidobalk båda sidor?
Citera
2015-10-23, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SockerKartongen
Du menar inte yttre sidobalk båda sidor?

Nope, tvärbalk fram, båda sidor
Citera
2015-10-23, 12:52
Medlem
Tvärbalk fram brukar väl ändå vara subframe eller helt enkelt balken mellan vä/hö ramben. Det lär ju inte bli körförbud bara för den är rostig - förrän den är rejält rostig, hade det stått infästning hade det nog varit värre dock .

Har man tillgång till motorlyft brukar det inte vara några större problem att byta hela balken - den finns att köpa löst för de allra flesta bilmodeller och ligger ofta runt 1-3000:-. Eftersom delar av framvagnen hänger i denna blir det framvagnsinställning efter bytet .
Citera
2015-10-23, 13:00
Medlem
Om inte du kan själv eller känner någon som svetsar för en låda öl så kan du lika gärna åka till skroten med den där. Det är inte värt pengarna att laga då rosten redan vunnit över bilen. Du åker garanterat på rost även nästa år o ska du sälja så lär ingen köpa en sådan bil med tanke på hur billiga äldre bilar blivit.
Citera
2015-10-23, 15:16
Medlem
tag en bild på rostskadan och lägg upp

åtgärd krävs för att slippa forsatt rostbildning

genom att ta bort så mycket som möjligt sjävl kan man reducera kostnaden för reparationen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in