2015-10-23, 12:58
Medlem
Förvånansvärt egentligen att inte polisen blivit utropade till hjältar, stort uppslaget. Med tanke på att de verkade komma rekordsnabbt och stoppa gärningsmannen från att döda fler.

Hade polisen kommit en kvart eller en halvtimme senare hade polisen garanterat fått kritik.

Jag tycker vi ska lyfta fram våra hjältar som förmodligen räddade livet på minst ett tiotal människor.

Sen dessutom som alltid en svensk sjukvård som gör sitt bästa. Utan svensk sjukvård skulle vi inte ha så låg mordstatistik som vi har i Sverige. De räddar livet på de allra flesta.

Man kan skönja att det har betydelse var "krigsområdena" är. I Göteborg, Stockholm och Malmö är vi så vana vid skjutningar och sjukvårdspersonalen är vana att ta emot människor nära döden, medan jag tror att de i Trollhättan var mer ovana. Två dödsoffer som hann komma till sjukhuset men ändå dog. Hade detta skett i någon av storstäderna hade sjukvården nog kunnat rädda en eller båda.
Senast redigerad av endumbonde 2015-10-23 kl. 13:01.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filous
Varför måste han vara psykiskt sjuk för att han hade rasistiska motiv? Det finns fullt med folk i Sverige som är rasister men som inte lider av någon särskild psykisk sjukdom. Breivik var helt frisk.

Det mest gärningen här, att han klädde ut sig och gick in på en skola och högg ihjäl folk med svärd som gör att man misstänker psykisk ohälsa. Om du med rasistiska motiv menar att man inte är odelat positiv till mångkultur, då har du alldeles rätt, det tyder inte på psykisk ohälsa. Det tyder på att man är kärnfrisk.
Citera
Bannlyst
Vet någon om alla de som dog var muslimer?
Citera
2015-10-23, 12:59
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foool13
Så du menar att han valde ut bland invandrarna.. inte serb men kanske alban, kosovo.. inte Libanes men irakier.. etc.. ju mörkare desto bättre.. nä det låter inte troligt. Han visste antagligen att 100% var invandrare innan han gick. Skolan är ju känd för det. Behöver bara undvika lite (några, mindre än 50%) lärare antagligen.

I sort sett alla "invandrare" är ju ifrån Libanon, Syrien och bortåt nuförtiden. Exjuggarnas barn har hunnit flytta bort därifrån dom senaste 2 decennierna.

Det vet jag inte. Jag vill bara påpeka att även om 98% var av utländsk härkomst så kan jag också se det som troligt att han går förbi personer som har vit hy och inte ser ut som en person från Mellanöstern.
Men som du säger, det kan nog inte ha varit särskilt många som han behövde ignorera om han var ute efter folk som såg ut som utlänningar.
Citera
2015-10-23, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Förvånansvärt egentligen att inte polisen blivit utropade till hjältar, stort uppslaget. Med tanke på att de verkade komma rekordsnabbt och stoppa gärningsmannen från att döda fler.

Hade polisen kommit en kvart eller en halvtimme senare hade polisen garanterat fått kritik.

Jag tycker vi ska lyfta fram våra hjältar som förmodligen räddade livet på minst ett tiotal människor.

Så dom ska få hjältestatus för att dom bestämmer sig för att lämna fikat och faktiskt göra sitt jobb för första gången på flera dagar?
Citera
2015-10-23, 13:00
Bannlyst

Flashbackslöddret överraskar mig än.

Låt mig fatta detta, snubben hade gillat många(för att inte tala om hur många han tittade på överhuvudtaget) videos som har koppling till krig, nazism och våld -- sen går samma snubbe och hugger ungar med svärd iklädd en uniform som i dagens läge är 100% koppling till just krig, nazism och våld (den som påstår nåt med Darth Vader är bara efterbliven, det var en unges beskrivning efter att ha upplevt panik och shock, skäms på dem som pratar om detta) men ändå väljer folket att tycka det är konstigt när man försöker hitta en sammankoppling? Klart som fan det hör ihop på nåt sätt, hur är detta svårt att begripa? Uppenbarligen lider han av flera psykotiska sjukdomar men de hör absolut ihop på nått sätt.

Detta är inte PK snack som ni Flashbackare älskar att tagga på allt som ni inte håller med om nu för tiden (ett av flera anledningar till varför FB suger kuk efter 2009) utan detta är ren logik
Citera
2015-10-23, 13:00
Bannlyst
Nu har någon släckt ner hans facebook sida också
Citera
2015-10-23, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Nu har någon släckt ner hans facebook sida också

Ingen anledningen till att ha facebook om man är död.
Citera
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horse
Såg att någon skrev att GM blev skjuten i bröstet, stämmer det?

Sen undrar jag om någon vet hur polisen ska agera i dessa situationer, är det "shoot to kill" eller hade polisen kunnat agera på ett annat sätt och kunnat gripa GM utan att döda honom?

Det jag hörde nyss på aftonbladet tv var att gm ville bli skjuten av polisen, ett slags självmord alltså.
Citera
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Sherlock
Ytterst intressant att veta hur många som kunnat dö om polisen inte kommit på fem min. Eller om han bara huggit på måfå(vilket han inte verkar ha gjort.) Kunde säkert blivit tvåsiffrigt.

5 min är ganska lång tid, det känns ju inte direkt som att han gick all-in och försökte ha ihjäl så många som möjligt. Du kan ju utan problem ha ihjäl ett tjugotal personer på 5 min med ett svärd.
Citera
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Hur eleven dog har jag ingen aning om.

Ok. Var mest intresserad av hur långt han kom in i skolan. Det var väl ett öppet område där folk fikade också, inte säker.

Ska bli intressant att se om killen gick på SSRI´s. Att maskera ut sig, gå en med svärd.... vad var planen? Han måste ju vetat att han skulle dö och det visar att killen antingen var deprimerad, psykopat eller helt djävla galen.

Har han gått på skolan innan? Tänker mest om han blivit mobbad eller något.
Citera
2015-10-23, 13:02
Medlem
Nemjungs avatar
Vad tror ni sker härnäst. Nu var det en rasist/nazists/Främlingsfientlig ung man som hoppa på ett gäng invandrare å döda dom... Kommer det komma hämndattentat nu av sjuka islamister som anser att det är "öga för öga" ? Hur sjukt det än låter så kan de ju hända..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in