2015-10-22, 04:09
Medlem
Hej!

Hade tänkt börja redigera lite lätt olika videosnuttar jag filmat, men har en fråga om olika format och hur man bäst kombinerar 4K filmat med en smartphone och 1920x1080 RAW filmat med en DSLR. Kan ingenting om redigering men vill lära mig att kunna slänga ihop några klipp

Hur bör jag göra? Hade tänkt lägga upp klippet på Youtube senare.

Tackar
Citera
2015-10-23, 19:56
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Filmproduktion
/Moderator
Citera
2015-10-24, 17:49
Medlem
Sadomans avatar
RAW med en DSLR? Vilken kamera är det om man får fråga?

Det beror lite på program men det är absolut enklast att redigera media som är i samma format och codec. 4k material har du inte så stor användning av om du bara ska lägga upp resultatet på youtube. Full HD är 1920x1080 ändå så du kan konvertera ned 4k materialet till det utan att få någon kvalitéförsämring eftersom full HD är maxupplösningen du kan visa filmen i. Handbrake är ett gratisprogram som kan konvertera bra. Sen hur det funkar med RAW material i ditt klipp program kan jag inte svara på men det är ofta tyngre för datorn att jobba med än t.om 4k material om det är en snällare codec.
Citera
2015-10-26, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
RAW med en DSLR? Vilken kamera är det om man får fråga?

Det beror lite på program men det är absolut enklast att redigera media som är i samma format och codec. 4k material har du inte så stor användning av om du bara ska lägga upp resultatet på youtube. Full HD är 1920x1080 ändå så du kan konvertera ned 4k materialet till det utan att få någon kvalitéförsämring eftersom full HD är maxupplösningen du kan visa filmen i. Handbrake är ett gratisprogram som kan konvertera bra. Sen hur det funkar med RAW material i ditt klipp program kan jag inte svara på men det är ofta tyngre för datorn att jobba med än t.om 4k material om det är en snällare codec.

Så 4k är egentligen onödigt att filma i, det skulle alltså vara vettigare att bara filma i HD med tanke på filstorlek och senare redigering?

En till fråga, hur blir det om olika klipp har olika fps? Har inte kollat upp all information och vet inte exakt vad som skiljer sig mellan min kamera och mobilen.
Citera
2015-10-29, 00:33
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randigtroeja
Så 4k är egentligen onödigt att filma i, det skulle alltså vara vettigare att bara filma i HD med tanke på filstorlek och senare redigering?

En till fråga, hur blir det om olika klipp har olika fps? Har inte kollat upp all information och vet inte exakt vad som skiljer sig mellan min kamera och mobilen.
4K ger fördelen att du - om du vill ha full HD som resultat - kan beskära och stabilisera materialt, så visst finns det en poäng att filma 4K.

Olika fps = sällan bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in