• 2
  • 3
2015-10-24, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwagolasBlingLaden
Arbetslös och lever på aktivitetsersättning på cirka 3000, samt att jag snyltat på släktingar sen ett år tillbaka (inget jag trivs med) (alls).

Om jag förstått allt rätt så gäller aktivitetsersättningen det till att man blir 23, vilket kommer upp snart.

Har fått ett erbjudande om att hyra en sommarstuga utan issolering i centrala Norrbotten för elkostnaden.

Så frågorna är

Vad händer när det extremt generösa erbjudandet om arbete för unga går ut
hur får man in pengar ?

Vad ligger summan på som man kan skaffa sig (sosse bidrag, eller annat) ?

Finns det ens någon möjlighet att kunna försörja sig utan jobb ?

Hur mycket kostar det att värma upp en husvagn med olje ellement under vintermånaderna ?
(utgår från att värmen i stugan kommer åka ut igenom springorna så fort det blåser till)

Mina kostnader är mat, värme, bensin till skrotbil, trafikförsäkring till nämnda skrotbil (cirka 1500 år) och cigg.

Borde jag flytta ?

Ska jag berätta en lösning? Sluta va så jävla lat och skaffa dig ett jobb.
Senast redigerad av Kempea 2015-10-24 kl. 19:56.
Citera
2015-10-25, 12:01
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryggradsdjur
Eller så väljer man att vara inneboende hos någon, ett kollektiv kanske? Alternativ finns alltid men det kanske är denna "OMÖJLIGT!"-attityd som är ett problemen här.

Sa aldrig att det var omöjligt, bara mer eller mindre uteslutet. Det är svårt att komma under cirka 3 tusen i boendekostnader, oavsett om man bor i studentrum, bor inneboende eller i kollektiv. Man kan faktiskt få betala mer än så. Uppåt 5 tusen i månaden, trots att man är inneboende etc. Ibland kan man få betala runt 2000-2500 kr i ren hyra, men då tillkommer ofta extra kostnader (bredband, el, hemförsäkring etc). Så det blir inte nödvändigtvis så billigt som man tror.

Men betalar man hyra och ska betala mat och andra kostnader på totalt 3 tusen i månaden, så blir det mycket svårt. Inte omöjligt, men mycket svårt. Då är det betydligt enklare att klara sig på 3 tusen i månaden om det inte ska täcka boendekostnader också.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in