• 1
  • 2
2015-10-22, 00:52
Medlem
Arbetslös och lever på aktivitetsersättning på cirka 3000, samt att jag snyltat på släktingar sen ett år tillbaka (inget jag trivs med) (alls).

Om jag förstått allt rätt så gäller aktivitetsersättningen det till att man blir 23, vilket kommer upp snart.

Har fått ett erbjudande om att hyra en sommarstuga utan issolering i centrala Norrbotten för elkostnaden.

Så frågorna är

Vad händer när det extremt generösa erbjudandet om arbete för unga går ut
hur får man in pengar ?

Vad ligger summan på som man kan skaffa sig (sosse bidrag, eller annat) ?

Finns det ens någon möjlighet att kunna försörja sig utan jobb ?

Hur mycket kostar det att värma upp en husvagn med olje ellement under vintermånaderna ?
(utgår från att värmen i stugan kommer åka ut igenom springorna så fort det blåser till)

Mina kostnader är mat, värme, bensin till skrotbil, trafikförsäkring till nämnda skrotbil (cirka 1500 år) och cigg.

Borde jag flytta ?
Citera
2015-10-22, 00:56
Bannlyst
Du kan alltid få soc bidrag som är 3000 samt hyran betald.
Citera
2015-10-22, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrattaihjalmig

är det verkligen "alltid" ?

har sett någott om att så länge som man kan försörja sig på annat (tex snylta på släktingar) som nämt ovan så får man inte ett skit.

så att det inte blir tal om att frysa ihjäl ett öb tält i skogen.
Senast redigerad av SwagolasBlingLaden 2015-10-22 kl. 01:12.
Citera
2015-10-22, 01:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SwagolasBlingLaden
är det verkligen "alltid" ?

har sett någott om att så länge som man kan försörja sig på annat (tex snylta på släktingar) som nämt ovan så får man inte ett skit.

så att det inte blir tal om att frysa ihjäl ett öb tält i skogen.

Stämmer icke förutsatt du är ej under 20år
Citera
2015-10-22, 01:36
Medlem
trattfans avatar
Nu har jag aldrig rökt, eller haft dåligt med pengar.
Men gång på gång läser man om folk som knappt har pengar eller ett jobb men som ändå röker?

Röker som sagt inte men ett paket kostar 50kr? Säg att man snittar strax under 1 paket om dagen så det blir 20 paket i månaden, dvs 1000kr? Varför i helvete slutar man bara inte?
Citera
2015-10-22, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Men gång på gång läser man om folk som knappt har pengar eller ett jobb men som ändå röker?

Röker som sagt inte men ett paket kostar 50kr? Säg att man snittar strax under 1 paket om dagen så det blir 20 paket i månaden, dvs 1000kr? Varför i helvete slutar man bara inte?

Rökning är för svaga människor som inte kan kontrollera sig själva, vilket ofta går hand i hand med dålig ekonomi.
Citera
2015-10-22, 01:50
Medlem
Citat:

Det är det enda jag har. inte för att vara emo pucko eller så men började när jag var 16 innan det gick jag bokstavligen runt i cirklar, nervös som fan och visste inte vad jag skulle göra med dagarna.

efter att jag började röka så har det gått mycket bättre, dagarna rullar på och varje cigarett är uppskattad, när jag jobbade och allting sket sig så plocka man upp en cigg, rökte, lungna ner sig fundera ut en lösning och sen löste sig det mesta.

Har dock provat och sluta några gånger just för att det kostar så förbannat mycket, men motivationen saknas av ovanstående anledning.
Citera
2015-10-22, 01:55
Medlem
Citat:
Stämmer icke förutsatt du är ej under 20år

Då har har jag lärt mig något, har alltid haft dåliga erfarenheter av myndigheter, varje gång man har haft med dom att göra så är det nå skit, men bara och prova.

Tackar för informationen.
Citera
2015-10-22, 02:19
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwagolasBlingLaden
Det är det enda jag har. inte för att vara emo pucko eller så men började när jag var 16 innan det gick jag bokstavligen runt i cirklar, nervös som fan och visste inte vad jag skulle göra med dagarna.

efter att jag började röka så har det gått mycket bättre, dagarna rullar på och varje cigarett är uppskattad, när jag jobbade och allting sket sig så plocka man upp en cigg, rökte, lungna ner sig fundera ut en lösning och sen löste sig det mesta.

Har dock provat och sluta några gånger just för att det kostar så förbannat mycket, men motivationen saknas av ovanstående anledning.

Haha, jag är ledsen men jävlar vad patetiskt sagt.

Men för att ge dig tips ändå. Hade jag varit du så hade jag flyttat hem till föräldrarna (om det går) och börjat plugga/skaffa första bästa jobb. Säg inte att det inte finns jobb för det är skitsnack. Ta tag i ditt liv och lös det bah.
Citera
2015-10-22, 02:37
Medlem
Citat:
Haha, jag är ledsen men jävlar vad patetiskt sagt.

Men för att ge dig tips ändå. Hade jag varit du så hade jag flyttat hem till föräldrarna (om det går) och börjat plugga/skaffa första bästa jobb. Säg inte att det inte finns jobb för det är skitsnack. Ta tag i ditt liv och lös det bah.

"Haha, jag är ledsen men jävlar vad patetiskt sagt."

ja, medveten om det

(om det går)

nej

"Säg inte att det inte finns jobb"

ok
Citera
2015-10-22, 06:38
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:

Om man är berättigad till försörjningsstöd, som det heter numera, får man 3 880:- per månad + skälig hyra + hushållel + vissa andra utgifter.
Citera
2015-10-22, 10:28
Medlem
Det finns INGEN som kan överleva på 3000 kr. glöm det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in