2015-10-21, 22:24
Medlem
Ja fungerar det? Behöver som sagt tappa i vikt och har dels börjat motionera och äta nyttigare, men då jag inte riktigt förstår hur jag ska räkna kalorier så funderar jag på att byta ut en eller två måltider om dagen med måltidsersättning istället. Jag har läst att man går upp den vikt man tappat så fort man slutar med det, men hur går det ens till? Förstår inte det.

Så som sagt, någon som har erfarenhet själv? eller andra tips?
Citera
2015-10-21, 22:32
Medlem
Måltidsersättning ges till äldre och sjuka, för att de inte klarar av en normal kosthållning eller slarvar med maten, eller genomgått operation. Innehåller en hög halt av kalorier och näringsämnen. Ingenting för friska och normal människor, som kan hålla en vanlig kost. Är varierat i stället.
Citera
2015-10-21, 22:51
Medlem
Om du vill ha koll på hur många kalorier du får i dig kan du ladda ner appen Lifesum, där skriver du in vad och hur mycket du äter och appen räknar kalorierna åt dig
Måltidsersättning känns bara onödigt, en måltidsersättnings-bar innehåller kanske 200 kalorier, personligen äter jag hellre någon ordentlig och nyttig föda för dom kalorierna.
Citera
2015-10-22, 09:13
Medlem
Fungerar det? Rent fysiskt, ja. Är det hållbart? Det beror helt och hållet på dig själv och hur viljestark du är.

Så fort kroppen märker att du inte tillför tillräckligt med föda för att den ska kunna hålla sig i närheten av sin föredragna storlek triggar den igång hungerhormoner som skickar ut signaler till din hjärna och berättar att du är hungrig. Ju större ditt kaloriunderskott desto kraftigare blir signalerna.

Det är därför över 90% av folk som går på såna "crash diets" eller panikbantningar går upp allt igen och lite till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in