Citat:
Ursprungligen postat av
Angelina.
Jag vet att han är kapabel till detta, han skrämde inte den andra ägaren. Hon var självklart chockad, men inte skrämd av min hund. Helt ärligt så skiter jag fullständigt om folk är rädda för min hund, de är inte ett problem för mig. Han är dock inte farlig för människor. Jag förstår precis vad som hänt och tar därför konsekvenserna. Men som sagt en hund räknas som en ägodel. Jag tycker självklart synd om både den andra hunden och den andra ägaren, men jag kan inte göra mer än att betala för hunden.
Ja en hund är en ägodel, det innebär däremot inte att en hund som attackerar andra hundar inte kan komma att avlivas.
Nu har det hänt en gång och då är det vanligen koppelkrav - eventuellt munkorg - och att ersätta skadan som gäller.
Tar du ditt ansvar och ersätter den andra ägaren så är det ju bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Angelina.
Du får gärna ringa polisen och fråga om jag kontaktat dem, på egen hand eller om de kontaktat mig så får du samma svar som du fått från mig. Det var som sagt inte jag som var ute med honom, som jag sa JAG har honom alltid kopplad. Han bär även munkorg nu så nu kan ni sluta klaga och göra nån nytta istället för att sitta och bli feta.
Återigen - det var tydligen inte din första reaktion i alla fall, eftersom det gick ut efterlysning med hundrastarens bild och uppmaningar att kontakta polisen om man visste vem han var.
Det är ju bra om du kontaktat polisen på egen hand, och det är bra att du har hunden både kopplad och munkorgad -- däremot förtar det inte det fega beteende som hundrastaren uppvisade. Han borde ha stannat på platsen, uppgett vem han var, vem som ägde hunden osv.
Man springer inte från platsen när en hund man ansvarar över som ägare eller tillfällig rastare har angripit andra djur eller människor.
I övrigt så föreslår jag att du slutar lägga in små kränkande draper till alla som svarar dig -- det får dig nämligen bara att framstå som jäkligt omogen.