2009-10-26, 16:58
Medlem
Fula Gubbens avatar
Tjena alla Janne Guillou-fans! Hur känns det att ha blivit knullade i röven i 30 års tid?

Här en lämplig inskription för Guillous gravsten:

"Man kan lura alla människor en viss tid, och man kan lura vissa människor hela tiden, men man kan inte lura alla människor hela tiden."

- F.G
Citera
2009-10-26, 17:35
Medlem
Curt Hsons avatar
Har nån Lektyrreportaget med bilden på Guillo med kpist?
Citera
2009-10-26, 17:42
Medlem
Janne Gullet har så korta armar så han når inte ner att runka.
Citera
2009-10-26, 19:29
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Tjena alla Janne Guillou-fans! Hur känns det att ha blivit knullade i röven i 30 års tid?

"Man kan lura alla människor en viss tid, och man kan lura vissa människor hela tiden, men man kan inte lura alla människor hela tiden."

- F.G

Du är rolig du. Själv är jag under tretti och tycker att det här inte på några villkor är något att hetsa upp sig över. Karln har inte spionerat, bara agerat jävligt naivt.
Citera
2009-10-26, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag bad inte om hans CV. Du påstår att han är en av våra mest "framstående" journalister, så kom nu med vad han har gjort konkret som t.ex. är i klass med Maciej Zaremba eller Peter Kardhammar, för att bara ta två fräna skribenter. Eller betyder "framstående" för dig bara den som "står framför" kameran? I så fall behöver du inte svara.

Alla får inte Stora Journalistpriset, jag behöver väl inte nämna varför han fick det? Alla blir inte heller ordförande i pennklubben men det har ju inte med journalistiska framgångar att göra, möjligen att någon anses vara väl värd posten.
Framstående betyder inte alltid att vara främst, även om JG lyckats med det emellanåt, dessutom fler gånger än de flesta.
Du får gärna i din tur berätta om alla fantastiska journalister som i din värld haft en än större karriär, men glöm inte då att nämna vad de gjort samtidigt. Den listan ser jag fram emot.
Senast redigerad av catami 2009-10-26 kl. 19:50.
Citera
2009-10-26, 19:47
Medlem
Citat:

- F.G

Tänk, jag såg nästan "Fula Gubben" framför mig när jag läste texten....
Citera
2009-10-26, 19:50
Medlem
Smultronstallets avatar
Citat:

- F.G

Äh, det där är ju bara en dålig ripoff efter ett citat av Abraham Lincoln.
Citera
2009-10-26, 19:57
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Tänk, jag såg nästan "Fula Gubben" framför mig när jag läste texten....

Guillou lärde sig nog det mesta jag trots allt högaktar honom för genom Jan Myrdal. Och det handlar för mig inte så mycket om "åsikter" (fan ska veta att de hade fel i flera avseenden, och dessutom är "rätta åsikterna" av underordnad betydelse för mig) - snarare om ett inopportunt civilkurage. Myrdal har högaktningsfullt gett fan i diverse smutskastares ursinniga och osakliga anklagelser (exempelvis i samband med att Faurissons rätt att forska, skriva, tala bestreds av den stora majoriteten kvasi-intellektuella) och envetet gått sin egen väg utan att sälja sig för ömklig "popularitet" eller "respektabilitet". Inte heller Guillou har varit älskad av de likriktare som inte önskar att refraktära och dissidenter ska tillåtas existera i "det fria Västerlandet"...och, särskilt i en del utrikespolitiska frågor, har han principiellt haft rätt.
Citera
2009-10-26, 20:59
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Du är rolig du. Själv är jag under tretti och tycker att det här inte på några villkor är något att hetsa upp sig över. Karln har inte spionerat, bara agerat jävligt naivt.

Han har agerat hemlig uppgiftslämnare åt en av världens mest avskydda och brutala kommunist-diktaturer. Samtidigt som han utåt poserat som någon sorts världssamvete.

Jag skulle vilja påstå att ett mer graverande fall av hyckleri och moralisk dubbel bokföring är svårt att hitta. Vilken liten fitta han är, Jan Guillou.

Citat:
Äh, det där är ju bara en dålig ripoff efter ett citat av Abraham Lincoln.

Dålig ripoff? Det är ju översatt rakt av. God morgon.

- F.G
Citera
2009-10-26, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Guillou lärde sig nog det mesta jag trots allt högaktar honom för genom Jan Myrdal. Och det handlar för mig inte så mycket om "åsikter" (fan ska veta att de hade fel i flera avseenden, och dessutom är "rätta åsikterna" av underordnad betydelse för mig) - snarare om ett inopportunt civilkurage. Myrdal har högaktningsfullt gett fan i diverse smutskastares ursinniga och osakliga anklagelser (exempelvis i samband med att Faurissons rätt att forska, skriva, tala bestreds av den stora majoriteten kvasi-intellektuella) och envetet gått sin egen väg utan att sälja sig för ömklig "popularitet" eller "respektabilitet". Inte heller Guillou har varit älskad av de likriktare som inte önskar att refraktära och dissidenter ska tillåtas existera i "det fria Västerlandet"...och, särskilt i en del utrikespolitiska frågor, har han principiellt haft rätt.

Välskrivet! Jan Myrdal är dessutom säkert en mentor för fler än JG.
Citera
2009-10-26, 21:05
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Han har agerat hemlig uppgiftslämnare åt en av världens mest avskydda och brutala kommunist-diktaturer. Samtidigt som han utåt poserat som någon sorts världssamvete.
- F.G

Han hade skrivit en artikel om sossarna. Så om han publicerat den i exempelvis FiB-Aktuellt hade det varit okej, men inte att lämna samma artikel till ryssarna?
Citera
2009-10-26, 21:16
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Han hade skrivit en artikel om sossarna. Så om han publicerat den i exempelvis FiB-Aktuellt hade det varit okej, men inte att lämna samma artikel till ryssarna?

Obegripligt inlägg. Jan Guillou har i hemlighet lämnat uppgifter till en brutal kommunistisk diktatur som på den tiden var Sveriges mest fruktade utrikespolitiska hot. I Sovjetunionen på den tiden blev oliktänkande klassade som psykiskt sjuka och låstes in på mentalsjukhus, alternativt deporterade till Sibirien eller avrättade. Landet var ungefär lika trevligt då som Nordkorea är idag. Guillous samarbete med denna omänskliga diktatur pågick i flera år, och enligt en nutida KGB-chef måste Guillou ha bedömts vara en värdefull källa, eftersom man höll honom "varm" så länge.

Den som inte ser hur extremt graverande detta är måste ha skygglappar stora som fotbollsplaner. Antingen var han en spion, eller så var han en idiot.

- F.G
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in