2015-10-21, 19:02
Medlem
Har sökt info om detta utan att hitta ett tillfredsställande svar. Vad händer med aktiekursen efter en nyemission?
Om jag äger ett antal aktier och aktiekursen är 8 kr, kommer då aktiekursen att ändras till säg 6 kr efter emissionen? Vad händer då med mina investerade pengar. Sjunker aktiekursen?
Citera
2015-10-21, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andy80
Har sökt info om detta utan att hitta ett tillfredsställande svar. Vad händer med aktiekursen efter en nyemission?
Om jag äger ett antal aktier och aktiekursen är 8 kr, kommer då aktiekursen att ändras till säg 6 kr efter emissionen? Vad händer då med mina investerade pengar. Sjunker aktiekursen?

Eftersom det blir fler antal aktier i omlopp så blir varje aktie mindre värd.
Troligen så lönar det sig inte att hoppa på nyemissionen utan köp aktier precis efter. Kursen kommer troligen sjunka till under prislappen för de nya aktierna, om det inte är sjukt förmånligt pris på dem.
Citera
2015-10-21, 21:40
Medlem
K-nullaB-rudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy80

Detta tvistar de lärda om. Rent teoretiskt bör inte värdet ändras något. Men vanligtvis går en aktiekurs ner lite vid nyemission. Det beror på syftet av nyemissionen.

Är firman bara i kris och behöver mer pengar? Då är det dåligt tecken
Går firman bra men behöver mer finansiering för att utöka sina affärer och expandera snabbare? Då är det bra
Citera
2015-10-23, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-nullaB-rudar
Detta tvistar de lärda om. Rent teoretiskt bör inte värdet ändras något. Men vanligtvis går en aktiekurs ner lite vid nyemission. Det beror på syftet av nyemissionen.

Är firman bara i kris och behöver mer pengar? Då är det dåligt tecken
Går firman bra men behöver mer finansiering för att utöka sina affärer och expandera snabbare? Då är det bra
firman verkar vara inne i en expansionsfas. Den heter Axon Kids och gör bilstolar till barn.
Citera
2015-10-23, 10:09
Medlem
virablatiras avatar
KB tror jag har ganska rätt i sitt resonemang. Vi gör ett exempel
Vi antar att ett företag är värt 100 miljoner (en miljon aktier 100 kr/aktie). Man behöver nytt kapital för att man har ett nytt patent och vill expandera snabbt. Man ger då ut ytterligare en miljon aktier för 100 kr/st. Företaget är ju lika värdefullt som tidigare men har nu dessutom 100 miljoner i kassan och är därmed värt 200 miljoner men med 2 miljoner aktier. Värdet per aktie är därför samma som tidigare.

Sen stämmer detta inte helt eftersom det nya patentet kan ge en förhoppning om något stort så värdet på aktien kan även stiga. Hade däremot de nya pengarna behövts för att några stora kunder gått i konkurs är risken större att aktien sjunker i värde.

Sen är det vanligt att man vid en nyemission ger ut aktier till ett något lägre värde än tidigare aktier för att det ska vara intressant att folk också väljer att köpa. Man ger då förtur till aktieägare som annars skulle förlora på att någon annan får köpa in sig till rabatterat pris

Så ser jag på det, rätta mig gärna om jag har fel
Citera
2015-10-23, 16:54
Medlem
Tack för svaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in