• 1
  • 2
2015-10-22, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Man mste jobba ett r av sin utbildning fr att f en examen i psykologi. Det hade avskrckt mig om jag endast intresserade mig fr forskning.

Edit: Psykologistudenter fr rtta mig om jag har fel.
Psykologer mste gra ett "lrlingsr" fr att f sin legitimation. Detta har ingenting med en kandidatexamen i psykologi att gra, i synnerhet eftersom man inte blir psykolog av att lsa fristende kurser.
Citera
2015-10-24, 19:05
Medlem
Kalashs avatar
De skiljer sig ganska mycket t nr det gller vad som lses p de olika universiteten. Tydligen r Mittuniversitetet bland de mer forskningsinriktade, de lser totalt 30hp forskningsstatistik under fem r, det vill sga en hel termin statistik totalt fr att ge eleverna en god grund till forskning. Jmfr detta med hr i Ume dr vi bara behvde lra oss om T-test... Vidare s r de svitt jag vet de enda som mste skriva bde en c-uppsats och D-uppsats. Verkar skitjobbigt
Citera
2015-10-25, 19:22
Medlem
MiaWallaces avatar
Jag gr i samma tankar som du och kanske kan ge lite input hur jag frsttt att det fungerar.

Fr det frsta s krvs det inte att vara legitimerad psykolog fr att f en doktorandplats, som ngon skrev ovan.
Sedan s finns det fristende kurser i psykologi p UU, inte bara programmet.

Sjlv har jag pluggat Psykologi I och II p SU och r njd. Bra niv, vetenskapligt frankrat, inget "flum" (haft dlig upplevelse p ett annat universitet). Mycket statistik (7,5 pong i II och 15 p i III och nnu mer p masterprogrammet). S jag kan rekommendera att studera dr.

Den stora skillnaden i upplgget mellan fristende kurser i psykologi och psykologprogrammet r att fristende kurser ofta har mer statistik och forskningsmetodik mao torde man blir mer freberedd fr forskning (rimligt eftersom psykologprogrammet ju r inriktad p att jobba praktiskt). Men det kan skert skilja sig frn olika universitet s g in och kolla upp kursplanerna och jmfr. Vlj ocks det universitet som bedriver mycket forskning inom omrdet du vill forska i! Sg att du nmnde Milgram, r det d socialpsykologi du r intresserad av antar jag? D r kanske inte KI det bsta valet eftersom de r mer neuro/biologiskt inriktade. Frresten har de bara programmet nd.

Tror dock inte det r helt fel att ska psykologprogrammet ven om man vet att man vill forska... D har du mjligheten att bde jobba praktiskt med psykologi p mnga olika stt (alla psykologer jobbar inte med terapi) OCH forska. Jmfrt med att ta en kandidat och master i psykologi. Fr vad gr man om man av olika anledningar inte fr en doktorandplats? Eller om man ndrar sig och inte vill forska? Vilka alternativ fr jobb har man d med "bara en master i psykologi? Hur tnker du kring detta?

Brjar alltmer fundera p att frska komma in p programmet istllet, knns skrare om forskningsdrmmen skulle g i kras.
Citera
2015-10-25, 20:05
Medlem
Demonss avatar
Om du vill bli forskare r vl KI ett bra val, eller? Har fr mig att de satsar mycket p just forskning och sllan kliniskt arbete. Men de lser mycket neurovetenskap s om du har Milgram som frebild och vill flja hans fotspr kanske det inte intresserar dig s vrst mycket. Men som sagt, f upp betyg/HP fr att ta dig in i utbildningen frst fr att sedan flja den vgen. Tnk p att det tar vldigt mycket tid.
Lycka till! (Mste ven sg att det jag skrev om KI bara r det jag har hrt, s kolla upp de olika universitetens sidor och se vad de fokuserar p)
Citera
2015-11-11, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiaWallace
J

Sjlv har jag pluggat Psykologi I och II p SU och r njd. Bra niv, vetenskapligt frankrat, inget "flum" (haft dlig upplevelse p ett annat universitet). Mycket statistik (7,5 pong i II och 15 p i III och nnu mer p masterprogrammet). S jag kan rekommendera att studera dr.

Vilka alternativ fr jobb har man d med "bara en master i psykologi? Hur tnker du kring detta?

Psykologi II har 4.5 p statistik och 3 p metod, medan psykologi III har 5 pong statistik, 5 pong metod och 5 pong 'Metodseminarier och vetenskaplig vning'. Det sistnmnda r bland annat en vningsuppsats man ska skriva.

Sen r rapporten p psykologi II iofs jvligt kttig och en del statistik dr. Men sammantaget r det vl ca lika delar statistik och metod
Citera
2015-11-12, 16:10
Medlem
MiaWallaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spliffpatrullen
Psykologi II har 4.5 p statistik och 3 p metod, medan psykologi III har 5 pong statistik, 5 pong metod och 5 pong 'Metodseminarier och vetenskaplig vning'. Det sistnmnda r bland annat en vningsuppsats man ska skriva.

Sen r rapporten p psykologi II iofs jvligt kttig och en del statistik dr. Men sammantaget r det vl ca lika delar statistik och metod

Ja, det var lite slarvigt att skriva bara "statistik" men syftade p bde statistik och metod. Det hnger ju litegrann ihop och det behvs kunskap i bgge om man vill forska. Kontentan var hursom att det r en hel del statistik OCH metod p SU
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in