• 1
  • 2
2015-10-21, 17:45
Medlem
stopthekillings avatar
Fr att sammanfatta det hela; har hela mitt liv varit mycket intresserad utav psykologi, lser ofta bcker och studier inom mnet, ofta inom beteendevetenskap, och har velat jobba med detta sedan jag var runt 14-15r gammal. Har nu ftt siktet instllt p att bli forskare inom psykologi, men kan nstan inget om hur man gr till vga fr att bli det, vad man ska studera etc.

Mina betyg r inte de bsta s jag fr isfall frska komma in p hgskoleprovet, ngot jag inte tror kommer bli ett problem iochfrsig. Men vilket universitet erbjuder den bsta utbildningen fr detta omrde? Finns det ngon hr som jobbar inom detta och kan beskriva lite fr mig? Har sjlvklart kollat upp mycket p officiella hemsidor, men informationen om just psykologi och vilken utbildning som r mest trvrd osv r begrnsad, s jag testar hr istllet.

Tack p frhand!
Citera
2015-10-21, 17:52
Bannlyst
Om du endast r ute efter forskning s skulle det nog passa sig att vlja ut ett antal psykologikurser och stta ihop ett kandidatprogram och sedan drefter vlja ett program med forskningsinriktning p SU eller GU.

Jag tror dock det finns flera drrar ppna om du vljer att g psykologprogrammet, jobba lite kliniskt och sedan kasta dig in i forskningsvrlden. Doktorandtjnster ges nog bara ut till legitimerade psykologer (osker dock).
Senast redigerad av filous 2015-10-21 kl. 17:58.
Citera
2015-10-21, 17:54
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filous
Om du endast r ute efter forskning s skulle det nog passa sig att vlja ut ett antal psykologkurser och stta ihop ett kandidatprogram och sedan drefter vlja ett program med forskningsinriktning p SU eller GU.

Jag tror dock det finns flera drrar ppna om du vljer att g psykologprogrammet, jobba lite kliniskt och sedan kasta dig in i forskningsvrlden. Doktorandtjnster ges nog bara ut till legitimerade psykologer (osker dock).
r SU och GU isfall de bsta? Vill inte grna studera p halvdant universitet i Sundsvall eller liknande.. Och efter kandidatprogrammet s mste man ta en masters, korrekt? Eller rcker det med en magistersexamen?
Citera
2015-10-21, 18:11
Medlem
bolibumpahs avatar
In p komvux och ls upp betygen i tillrcklig grad fr att sedan ska till universitet med denna utbildningen s tar det nog inte lng tid innan d ntt ditt ml.

Beror ju p hur gammal du r dock.
Citera
2015-10-21, 18:14
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolibumpah
In p komvux och ls upp betygen i tillrcklig grad fr att sedan ska till universitet med denna utbildningen s tar det nog inte lng tid innan d ntt ditt ml.

Beror ju p hur gammal du r dock.
Jo, sjlvklart s tnker jag gra det isfall, r dessutom ung s skert inga problem heller, men vet inte vilken vg jag ska ta om jag vill forska inom psykologi, har inget strre intresse utav att jobba som terapeut eller sitta och lyssna p folks problem, mitt intresse ligger inom forskning, grna beteendevetenskap, varfr vi beter oss p ett visst stt, hur vi gr det osv. Har Professor Milgram som idol, att flja i hans fotspr r lite vad jag r ute efter.
Citera
2015-10-21, 18:51
Medlem
stopthekillings avatar
Efter lite mer research s har jag kommit fram till att Mastersprogrammet p SU r mycket intressant, har ftt fr mig att UU r det bsta universitetet inom mnet men de har inget masterprogram inom psykologi, inte heller ett kandidatprogram, endast ett psykologprogram, d kanske det bsta r att ta allt p SU?

Att sedan ta doktorand r kanske lite lngt fram fr att brja fundera p nu, men annars r vl UU eller KI de bsta?
Senast redigerad av stopthekilling 2015-10-21 kl. 18:57.
Citera
2015-10-21, 20:07
Bannlyst
Fr det frsta tror jah inte du kommer komma in p programmet. Krvs runt 1.7 p HP.

Fr att svara p din frga... Karolinska r bst vad gller forskning.
Citera
2015-10-21, 20:58
Medlem
Nalixs avatar
Jag har precis samma ml som du i livet. Beteendevetenskap r ngot jag r otroligt fascinerad utav och forskare inom omrdet r mlet.

Personligen tycker jag GU verkar ha bst forskningsanstalt fr detta omrde, dremot har jag varit i kontakt med flera studievgledare, elever, doktorander osv. och att g psykologprogrammet fr att bli forskare inom psykologi r inte ndvndigt.

Det rcker precis som ngon sa dr uppe att antingen stta ihop ett eget program. Det beror givetvis p vad du tnkt studera r kriminella ngot du vill arbeta med kan det ju lna sig att slnga in lite kurser i kriminologi och sociologi. Vill du forska inom omrdet barn lder 6-12 kanske andra kurser blir lmpliga osv.

Sjlv gr jag i tankarna att studera kognitionsvetenskap p GU d de nd arbetar med tankebanor och strukturer, visserligen r det bde mnniska och maskin, men detta tycker jag bara gr det mer intressant.

Om du r osker p att slnga ihop ett eget program med fristende kurser kan du alltid lsa ett frdigt program, slnga in extra kurser och nd gra det du vill samtidigt som du r skrad att ha lst ihop till en kandidatexamen.

Om du undrar ngot mer specifikt eller bara vill utbyta tankar kan du alltid PMa mig
Citera
2015-10-21, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stopthekilling
Efter lite mer research s har jag kommit fram till att Mastersprogrammet p SU r mycket intressant, har ftt fr mig att UU r det bsta universitetet inom mnet men de har inget masterprogram inom psykologi, inte heller ett kandidatprogram, endast ett psykologprogram, d kanske det bsta r att ta allt p SU?

Att sedan ta doktorand r kanske lite lngt fram fr att brja fundera p nu, men annars r vl UU eller KI de bsta?

Det r mindre viktigt var du lser. De fljer alla en liknande mall, d det r samma disciplin. En forskare i psykolog srskiljs inte utifrn universitetet denne lste vid.
Citera
2015-10-22, 00:17
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Det r mindre viktigt var du lser. De fljer alla en liknande mall, d det r samma disciplin. En forskare i psykolog srskiljs inte utifrn universitetet denne lste vid.
Tnkte mest p att det r lite svrare att f ett bra jobb om du har lst p ngot mindre lite halvt oknt universitet, pluggar man ekonomi eller juridik s spelar det ju t.ex. stor roll vilket universitet man pluggar p.
Citera
2015-10-22, 00:25
Medlem
Kul att du r intresserad! Ha i beaktning bara att det r en lng och tuff vg dit. Ls en kandidat p t.ex. SU, allts 90 p psykologi (Psykologi I, II & III). Fyll ut resterande 90 pong med t.ex. utvidgad psykologi eller annan beteendevetenskap.

Sen hoppas du f komma in p ngot av de tv masterprogrammen. En r generell psykologi utan inriktning medan den andra r inriktad p arbete och organisation.

Efter din master hoppas du bli erbjuden en doktorandtjnst. Det r konkurrens om de hr platserna s vill du bdda din sng p bsta stt s frsker du under dessa 5 r f bra betyg.

Vill du doktorera i psykologi tar det 5 r till. 10 r hrt arbete. Kr hrt!
Citera
2015-10-22, 01:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stopthekilling
Tnkte mest p att det r lite svrare att f ett bra jobb om du har lst p ngot mindre lite halvt oknt universitet, pluggar man ekonomi eller juridik s spelar det ju t.ex. stor roll vilket universitet man pluggar p.

Man mste jobba ett r av sin utbildning fr att f en examen i psykologi. Det hade avskrckt mig om jag endast intresserade mig fr forskning.

Edit: Psykologistudenter fr rtta mig om jag har fel.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-10-22 kl. 01:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in