2015-10-27, 16:45
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Skall man kunna tala om språk (inte bara svenska), behöver man terminologin för det. Jämför med andra fackspråk, t.ex. mekanikerns för bilens alla delar, verktyg och så vidare. En annan terminologi omfattar datorbruk: mus, hårddisk, USB-sticka, ikon, knapp, fönster, editor, app, skrivbord, papperskorg, och så vidare. Utan denna terminologi kan du kanske använda en dator, men du kan inte tala om datoranvändande med andra. Vi är inte alla mekaniker, däremot datoranvändare och språkbrukare.

Bra betyg får man om man lever upp till kunskapskraven, så svaret på den frågan är helt enkelt att du inte gjorde det.

Om du läst vad jag skrivit så borde du veta att jag inte anser att språklig terminologi är helt värdelöst. Men såvida du inte planerar på att bli lärare eller språkforskare är den mer avancerade sortens terminologi egentligen helt onödig att kunna. USB, hårddisk, ikon etc kan egentligen jämföras med grundläggande grammatik så som verb, adjektiv och substantiv.
Citera
2015-10-27, 17:35
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Men såvida du inte planerar på att bli lärare eller språkforskare är den mer avancerade sortens terminologi egentligen helt onödig att kunna.
Ja, fast problemet med det resonemanget är ju (som sagts tidigare) att det kan föras om stort sett precis allting.

Så länge du inte ska forska inom biologi så behöver du inte veta hur fotosyntesen funkar eller ens känna till termen. Till och med för en agronom räcker det rätt långt att bara känna till att växter mår bra av solljus och luft.
Citera
2015-10-27, 22:41
Medlem
Citat:
Om du läst vad jag skrivit så borde du veta att jag inte anser att språklig terminologi är helt värdelöst.

Jag har förstått att tråden handlar om att du vill ha högsta betyg utan att plugga. Intresset för den från min sida sjunker därmed.

Citat:
Men såvida du inte planerar på att bli lärare eller språkforskare är den mer avancerade sortens terminologi egentligen helt onödig att kunna.

Dumheter. Språkforskare har än komplexare terminologi.
Citera
2015-10-28, 00:16
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Jag har förstått att tråden handlar om att du vill ha högsta betyg utan att plugga. Intresset för den från min sida sjunker därmed.

Dumheter. Språkforskare har än komplexare terminologi.

Givetvis, de flesta ville väl få så höga betyg som möjligt med med så lite ansträngning som möjligt?

Jag startade inte den här tråden för att jag är bitter över något meningslöst betyg i Svenska. Jag startade den för att få svar på varför det ansågs vara lika viktigt att veta att "kanske" är ett satsadverial som att man kan skilja på de/dem, korrekt användning av kommatecken och punkt och läsförståelse i störstsa allmänhet? Något som vissa användare i den här tråden faktiskt kunnat svara på utan att framstå som en dryg och självgod idiot.
Citera
2015-10-28, 06:31
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Givetvis, de flesta ville väl få så höga betyg som möjligt med med så lite ansträngning som möjligt?

Jag startade inte den här tråden för att jag är bitter över något meningslöst betyg i Svenska. Jag startade den för att få svar på varför det ansågs vara lika viktigt att veta att "kanske" är ett satsadverial som att man kan skilja på de/dem, korrekt användning av kommatecken och punkt och läsförståelse i störstsa allmänhet? Något som vissa användare i den här tråden faktiskt kunnat svara på utan att framstå som en dryg och självgod idiot.

Satsadverben i svenska är tämligen speciella: I huvudsats kommer satsadverbet efter verbet:

Zlatan spelar kanske fotboll i morgon.

I bisats kommer däremot satsadverbet för verbet:

De säger, att Zlatan kanske spelar fotboll i morgon.

Är det verkligen onödig kunskap?
Senast redigerad av farbror Sven 2015-10-28 kl. 06:34.
Citera
2015-10-28, 09:40
Medlem
Citat:

Därav följer inte att det är ett intressant trådämne, framför allt inte i Språk.

Citat:

Bland annat sidotecknad förklarade för dig. Ditt svar på detta var att ytterligare älta din studieovilja.
Citera
2015-10-29, 20:55
Medlem
JanTalibans avatar
En intressant parallell, som nämns i tråden, är musik. Det är visserligen förvånansvärt hur framgångsrik man kan bli UTAN att kunna musikteori. Men jag inbillar mig att det finns en övre gräns; där bristande notkunskap, terminologi, osv, sätter stopp – även för de mest talangfulla.

Som musiker ställs man inför behovet av att kunna samarbeta – dvs kommunicera – även med såna musiker som INTE har allt på känn. Då behövs en terminologi.

Musikteori gör det i alla fall möjligt för FLER människor (än bara de gravt naturbegåvade) att komma in i musikgemenskapen och nå framgång.
Citera
2015-11-02, 21:24
Moderator
Hamilkars avatar
Ett av språkforumets kännemärken är dess tolerans för den lärda utvikningen. Vi behöver inte hålla oss lika benhårt till ursprungstopic som i t ex datorforumen, och uppstår en längre intressant diskussion utanför trådämnet, så bryter moderator ut den till en ny tråd, i stället för att kasta inläggen som OT.

Men det finns gränser, och den här tråden har för länge sedan passerat alla rimliga sådana. Tråden drev snabbt iväg till att handla om en enskild användares högst idiosynkratiska vetenskapssyn. Den är inte bara OT i Språk, den är också rimligen totalt ointressant i Språk. Även om det har lagts ner en hel del skarpsinne i ett antal enskilda inlägg, finns det likafullt inget intellektuellt värde i den som föranleder att den här gigantiska trådurspårningen skulle sparas.

144 inlägg raderade. Så många inlägg har jag inte raderat på en gång sen jag modererade tråden om arbogamorden.

/Mod.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in