2018-03-23, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du kan väl börja med att förklara vad det innebär att de är "k-märkta"!?

De säger i programmet att bägge husen är k-märkta, du påstår att det gula inte är det, det rimliga är ju att du i detta läge ska förklara varför det gula inte är k-märkt?
Citera
2018-03-23, 19:59
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
De säger i programmet att bägge husen är k-märkta, du påstår att det gula inte är det, det rimliga är ju att du i detta läge ska förklara varför det gula inte är k-märkt?

Du är ju helt slut i huvudet, jag har aldrig påstått något dylikt. Du bara hittar på det ena efter det andra och kommer med massa lögnaktiga påståenden. Istället för att du hittar på en massa lögner om vad andra säger, så kan du ju ta och citera istället. Då får du ju se till att läsa det som skrivs också och kanske kan börja fatta ett och annat.

Får vi höra nu vad det innebär mer i detalj att de är "k-märkta"?
Citera
2018-03-23, 20:15
Medlem
Citat:
Men det var just det jag ifrågasatte, exakt vad menades med det som sades i avsnittet. Nu påstår du med bestämdhet att bägge husen är K-märkta. Men du har alltså ingen annan referens än det som sades i tv-programmet. Det finns nämligen anledning att betvivla att den gula byggnaden är K-märkt.

Citat:
Du är ju helt slut i huvudet, jag har aldrig påstått något dylikt. Du bara hittar på det ena efter det andra och kommer med massa lögnaktiga påståenden. Istället för att du hittar på en massa lögner om vad andra säger, så kan du ju ta och citera istället. Då får du ju se till att läsa det som skrivs också och kanske kan börja fatta ett och annat.

Får vi höra nu vad det innebär mer i detalj att de är "k-märkta"?

Jaha, men vad menar du med "Det finns nämligen anledning att betvivla att den gula byggnaden är k-märkt" då? Hur tänkte du? Vad menade du?
Citera
2018-03-23, 20:26
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Jaha, men vad menar du med "Det finns nämligen anledning att betvivla att den gula byggnaden är k-märkt" då? Hur tänkte du? Vad menade du?

Kan inte se att jag någonstans i det du citerar "påstår att det gula inte är det", rent påhitt från din sida!

Så hur var det nu, kan du förklara vad det innebär mer i detalj att husen är K-märkta?
Citera
2018-03-23, 20:28
Medlem
Citat:
Kan inte se att jag någonstans i det du citerar "påstår att det gula inte är det", rent påhitt från din sida!

Så hur var det nu, kan du förklara vad det innebär mer i detalj att husen är K-märkta?

Varför betvivlar du att det gula huset är k-märkt då?
Citera
2018-03-24, 21:29
Medlem
Kilefors har uppenbarligen fört föreningen bakom ljuset från första stund.
Omoraliskt såklart, men inte olagligt.

Tyvärr bryr sig domare inte om moral.

Men säg den rättfärdig svensk som inte skulle spotta Petter i ansiktet.
Senast redigerad av Karl-Franz 2018-03-24 kl. 22:21.
Citera
2018-04-06, 20:52
Medlem
Oj, oj, oj jag har precis sett dokumentären och Petter är en tvättäkta psykopat. Det enda man kan göra är att springa, tyvärr. Men en vacker dag kommer hans barn att vända sig emot honom, då sitter han där ensam, om han inte hamnat i fängelse innan.
Citera
2018-04-06, 21:19
Medlem
Apropå k-märkning (info hämtat från Länsstyrelsens hemsida):

"Vad är k-märkt?

Begreppet "k-märkta hus" har ingen formell eller juridisk innebörd. Det man i folkmun menar när man pratar om k-märkta hus är istället byggnader som omfattas av flera olika typer av skyddslagstiftning.***

Länsstyrelsen ansvarar*
för byggnadsminnen och kyrkor

Vissa byggnader anses ha ett så stort värde att det är en nationell angelägenhet att de bevaras för framtiden. Dessa byggnader skyddas genom Kulturmiljölagen (1988:950). Hit hör våra byggnadsminnen och de flesta kyrkorna. Länsstyrelsen handlägger frågor som rör dessa byggnader.*

De flesta byggnader skyddas av kommunen

De flesta kulturhistoriskt värdefulla byggnaderna i landet skyddas dock på kommunal nivå, genom plan- och bygglagen. Till denna kategori hör flertalet av de byggnader vi i dagligt tal kallar k-märkta.

Om byggnaden ligger inom detaljplanelagt område kan speciella bestämmelser föras in i den detaljplan som gäller för fastigheten. Bestämmelserna kan reglera att byggnadens användning ska anpassas till kulturvärdet (Q). Byggnaden kan även omfattas av skyddsbestämmelser (q) eller varsamhetsbestämmelser (k) som anger vad i byggnaden som ska bevaras och hur underhåll och förändringar får utföras. Utanför detaljplanelagt område kan kulturmiljövärden ibland regleras i särskilda områdesbestämmelser.

På kommunal nivå finns också kulturmiljövårdsprogram där kommunens kulturmiljöer presenteras. Kulturmiljövårdsprogrammen baseras på inventeringar av bebyggelsen där de kulturhistoriska värdena bedömts och klassificerats. Att bebyggelse pekats ut som kulturhistoriskt värdefull på detta sätt innebär inget automatiskt skydd. Plan- och bygglagen innehåller dock generella bestämmelser om hur kulturhistoriskt värdefull bebyggelse ska hanteras.

I Stockholms stad har Stockholms stadsmuseum stadens uppdrag att klassificera bebyggelsens kulturhistoriska värden. Kanske har du hört att ditt hus är "blått" eller "grönt"? Då är det*stadsmuseets klassificeringsom avses.

Vänd dig till stadsbyggnadskontoret i din kommun om du undrar över vilka bestämmelser din fastighet omfattas av!"

Och för att få reda på om ett hus i Stockholm är klassificerat är denna länk användbar:

https://stadsmuseet.stockholm.se/om-...lassificering/
Citera
2018-06-13, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Oj, oj, oj jag har precis sett dokumentären och Petter är en tvättäkta psykopat. Det enda man kan göra är att springa, tyvärr. Men en vacker dag kommer hans barn att vända sig emot honom, då sitter han där ensam, om han inte hamnat i fängelse innan.

Känslomässigt svar rakt igenom. Denna konflikt kommer dra ner Uggla i döden och det är bara att hoppas att han inte drar Kurre med familj med sig.

Kilefors lär knappast hamna i fängelse. Uppenbarligen sjukt slipad och lär ha sådan ekonomisk makt över barnen att de lär gå i hans fotspår. Förhoppningsvis mjuknar han med åren.
Citera
2018-06-13, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Känslomässigt svar rakt igenom. Denna konflikt kommer dra ner Uggla i döden och det är bara att hoppas att han inte drar Kurre med familj med sig.

Kilefors lär knappast hamna i fängelse. Uppenbarligen sjukt slipad och lär ha sådan ekonomisk makt över barnen att de lär gå i hans fotspår. Förhoppningsvis mjuknar han med åren.
Du får förklara vad du menar, jag kan inte tyda ditt svar. Är mitt påstående känslomässigt?
Citera
2018-06-13, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Du får förklara vad du menar, jag kan inte tyda ditt svar. Är mitt påstående känslomässigt?

"Men en vacker dag kommer hans barn att vända sig emot honom, då sitter han där ensam, om han inte hamnat i fängelse innan."

Detta är baserat på känslomässigt karmatänk som inte håller i verkligheten.
Citera
2018-06-15, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
"Men en vacker dag kommer hans barn att vända sig emot honom, då sitter han där ensam, om han inte hamnat i fängelse innan."

Detta är baserat på känslomässigt karmatänk som inte håller i verkligheten.
Inte nödvändigtvis. Statistiken säger att sociopater är överrepresenterade i fängelser. Internet är fullt med forum för vuxna barn till narcissister som frigjort sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in