2018-03-09, 22:57
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Bostadsrättsföreningen äger byggnader och arrenderätten till marken.

Hur vet du att Brf'n äger byggnaderna?
Citera
2018-03-10, 07:11
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Till att börja med så finns det inget som heter "FL" (Föreningslag) i Sverige. Däremot har vi en Bostadsrättslag och en lag om ekonomiska föreningar. Två skilda företeelser således.

FL = Lag om ekonomiska föreningar i vardagligt tal när man inte orkar skriva ut hela SFS-benämningen. Ungefär som ABL = aktiebolagslagen.

BrL och FL är inte ömsesidigt uteslutande, de kompletterar varandra; BrL reglerar i huvudsak boendet (förenklat uttryckt) och FL reglerar föreningen (förenklat uttryckt).
Citera
2018-03-10, 10:41
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Hur vet du att Brf'n äger byggnaderna?
Hur menar du annars att det skulle förhålla sig - det är ju näppeligen en förening under bildande!?
Citera
2018-03-10, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Alltså, den där tomten ligger granne med Louddens oljehamn. Bara en tunn trädrad förhindrar att de boende i Villervallan har utsikt över oljecisterner och ett virrvarr av rörledningar. Men det blir värre:

På hela hamnområdet ska det börja byggas bostäder om några år. Tusentals bostäder. Femvåningshus, sexvåningshus och kanske högre.

Under fyra-fem år får Villervallan en bullrig mega-byggarbetsplats som närmsta granne. Och när det är färdigbyggt kommer mängder av flanörer att passera förbi Villervallans tomt på helgerna. Motorbåtar och vattenskotrar kommer att störa friden på vattnet. Med all säkerhet kommer där att finnas restauranger längs kajen, som gissningsvis har hygglig volym på musiken till och från.

Utifrån det tycker jag det känns litet märkligt att man strider, och spiller miljoner, på något som väl torde vara dömt att förlora i värde?

Själv skulle jag inte fundera en sekund på att bo där, även om jag fick hela klabbet till bra pris.

Håller verkligen med. I teverutan ser stället fantastiskt ut, men där finns ett ständigt infrabrus från de stora finlandsbåtarna och landindustrierna. Vädersträcket är fel om man gillar kvällssol, och närmiljön är nerlusad av tillfälliga besökare i bil och till fots.
Och så länge sociopaten kilefjant är i närmiljön, så är stället förgiftat.
Citera
2018-03-10, 16:54
Medlem
alicia66s avatar
Var är socialtjänsten. Ingen sund miljö för barn att växa upp i.
Citera
2018-03-10, 18:41
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Hur menar du annars att det skulle förhålla sig - det är ju näppeligen en förening under bildande!?

Jag menar ingenting, jag undrar hur du vet att Brf'n äger byggnaderna. Du framställer det som varandes ett faktum, så då måste du ju veta att det är så, och då undrar jag hur du vet det.
Citera
2018-03-10, 19:42
Medlem
magpies avatar
Citat:
Jag menar ingenting, jag undrar hur du vet att Brf'n äger byggnaderna. Du framställer det som varandes ett faktum, så då måste du ju veta att det är så, och då undrar jag hur du vet det.
Lantmäteriet kanske?
Citera
2018-03-10, 19:52
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Lantmäteriet kanske?

Kanske det, men varför inte bara säga det i så fall?
Citera
2018-03-10, 20:33
Medlem
Doktorphils avatar
om dum & dummare i inlägg 523 & 524 hade läst mitt tidigare inlägg så inser man ganska snabbt att brf äger byggnaderna då stämningarna och renoveringarna fram och tillbaka betalas och har drivits av brf eller motparten ( dåren i gula huset) , således är det uppenbart ( eller kanske inte för alla )

Trevlig lördag kväll
Citera
2018-03-10, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
om dum & dummare i inlägg 523 & 524 hade läst mitt tidigare inlägg så inser man ganska snabbt att brf äger byggnaderna då stämningarna och renoveringarna fram och tillbaka betalas och har drivits av brf eller motparten ( dåren i gula huset) , således är det uppenbart ( eller kanske inte för alla )

Trevlig lördag kväll

Ja, villervallan äger byggnaderna men arrenderar marken, som ägs av kommunen.
Citera
2018-03-10, 22:10
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Du menar att Brf villervallan skulle ha lånat, hittat eller ockuperat husen och lagt ut 10millar av gemensam kassa för att renovera?
Vet du någon Brf som inte äger hus/fastigheter - det är liksom själva grundidén med en brf att men har andelar i ett gemensamt ägande.och beslutsförfarande
Citera
2018-03-10, 22:13
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Ja, villervallan äger byggnaderna men arrenderar marken, som ägs av kommunen.
Jag tror det där är "kunglig mark" - räknas det som kommunalt då, eller tillhör det kungen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in