2015-10-21, 13:44
Medlem
Hej!

Jag sålde min bostadsrätt i år och fick en bra vinst.

Vinstskatten är på ca 250.000 kr men jag tänkte lägga dom i någon fond eller köpa aktier så jag får lite avkastning på pengarna än att dom bara ligger på mitt privatkonto och ger nada.

Vad tror ni? Jag är verkligen ingen expert på fonder och aktier så jag kanske inte borde sträcka mig allt för långt. Min chef surrade om att lägga hälften av vinstskatten i en fond eller köpa aktier och betala hälften av vinstskatten nästa år och låta hälften växa under några år innan jag betalar in det sista.

Help meee!
Citera
2015-10-21, 13:52
Medlem
Conceptions avatar
Edit. Glöm vad jag skrev.
Citera
2015-10-21, 13:56
Medlem
Du ska alltså bara spara vinstskatten, som du gör uppskov på? Vad ska du göra med övriga vinsten då?

Men det är rätt svårt att svara på ändå. Det beror lite grann på hur beroende du är av pengarna. Att bara ha pengarna på ett bankkonto utan avkastning är ju rätt värdelöst, eftersom du får betala ränta. Därför kan det vara en bra idé att lägga in dessa i någon fond/aktie. Dock kan det bli ödesdigert om du inte har råd att förlora pengarna. Alltså är en grundläggande fråga hur beroende du är av pengarna helt enkelt. Kan du slänga fram 250 000 kronor till om du torskar alltihop? Det känns som en förutsättning att veta det innan man börjar gå in på vart du bör placera pengarna.

Jag överlåter dock placeringstipsen till någon som har bättre koll på detta.
Citera
2015-10-21, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Du ska alltså bara spara vinstskatten, som du gör uppskov på? Vad ska du göra med övriga vinsten då?

Men det är rätt svårt att svara på ändå. Det beror lite grann på hur beroende du är av pengarna. Att bara ha pengarna på ett bankkonto utan avkastning är ju rätt värdelöst, eftersom du får betala ränta. Därför kan det vara en bra idé att lägga in dessa i någon fond/aktie. Dock kan det bli ödesdigert om du inte har råd att förlora pengarna. Alltså är en grundläggande fråga hur beroende du är av pengarna helt enkelt. Kan du slänga fram 250 000 kronor till om du torskar alltihop? Det känns som en förutsättning att veta det innan man börjar gå in på vart du bör placera pengarna.

Jag överlåter dock placeringstipsen till någon som har bättre koll på detta.

En del av vinsten satte jag in i huset som jag köpte, vinsten som blev över ligger på ett helt vanligt e-sparkonto på min bank. Banken rådde mig att ha det som "husbuffert". Kanske man kan lägga dom pengarna i en fond som ger lite avkastning iaf?

Jag vill inte ta jätte stor risk men det behöver man väl inte i alla fonder och aktier?
Citera
2015-10-21, 19:49
Medlem
Diablo1118s avatar
om avsikten är att betala skatten nästa vår är det på tok för kort tid att placera pengarna på börsen och samtidigt prata om låg risk oavsett vilka fonder eller aktier vi pratar om. Vill minnas att man får räta på skattekontot på 0,5% ? Då är pengarna redan på plats och ger en mindre avkastning till 0 risk.
Letar du mer hittar du kanske sparkonto på typ 1% i bästa fall.

Vill du ändå ta lite risk är det nog räntefonder du ska titta närmare på.
Citera
2015-10-22, 01:12
Medlem
Räntebevis kanske kan vara något för dig?
https://www.avanza.se/rantesparande/...formation.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in