• 1
  • 2
2015-10-21, 12:23
Medlem
Hej. Måste få liv i en gammal Vista-burk som jag inte sparade skivorna till. 2 separata installationer av Vista 32 från 2 olika .iso-filer på USB har fungerat utmärkt förutom att bägge två inte fixar 4 st. drivrutiner (ethernet, bus control, vga-skärm och en till som jag inte minns). Har formaterat ordentligt mellan varje försök med D-Ban. Ligger dessa på någon märklig partition? Raderar inte D-ban alla partitioner och inte kan väl gamla drivrutiner ligga kvar och skräpa efter 3 overwrites???? Kan det vara värt att istället ge sig på XP eller något? Oerhört tacksam för hjälp...
Citera
2015-10-21, 12:39
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Hej. Måste få liv i en gammal Vista-burk som jag inte sparade skivorna till. 2 separata installationer av Vista 32 från 2 olika .iso-filer på USB har fungerat utmärkt förutom att bägge två inte fixar 4 st. drivrutiner (ethernet, bus control, vga-skärm och en till som jag inte minns). Har formaterat ordentligt mellan varje försök med D-Ban. Ligger dessa på någon märklig partition? Raderar inte D-ban alla partitioner och inte kan väl gamla drivrutiner ligga kvar och skräpa efter 3 overwrites???? Kan det vara värt att istället ge sig på XP eller något? Oerhört tacksam för hjälp...

Det är inte så att du måste ladda ner drivrutiner till just din dator direkt ifrån tillverkarens support-sidor?? Det är ju inte säkert at dessa finns med i Vista?
Citera
2015-10-21, 12:44
Medlem
En vanlig formatering tar bara bort datan på en partition. Om du vill nedgradera till ett äldre operativsystem eller har filer som ligger kvar och spökar måste du radera mbr:en också (master boot record). Du kanske redan testat detta, annars är kommandot för detta:
fdisk /mbr

Efter detta kommer du få diverse felmeddelanden typ "disk not found" eller liknande men då är det bara att boota om från skivan /usb så skrivs en ny mbr för det nya operativet när du installerar.
Citera
2015-10-21, 13:21
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Det är bara att surfa in på datortillverkarens hemsida och ladda hem de drivrutiner som saknas.
Nemas problemas!
Citera
2015-10-21, 14:10
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:

Har du tillgång till internet med denna dator så kan du alltid hämta hem Driver Booster Free. Installerar detta och kör en analys.
Citera
2015-10-21, 19:53
Medlem
Ja, jag har ofta kritiserat FB, men idag är jag djupt tacksam för all hjälp, efter 3 dagars hårslitande. Speciell tack till Cyrus utan vars hjälp jag hade fortfarande suttit och försökt installera 20 drivrutiner manuellt. Driver booster var den första appen jag testat som inte krävde mig på pengar dessutom och löste nästan alla drivrutiner. Tack!
Citera
2015-10-21, 20:04
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ja, jag har ofta kritiserat FB, men idag är jag djupt tacksam för all hjälp, efter 3 dagars hårslitande. Speciell tack till Cyrus utan vars hjälp jag hade fortfarande suttit och försökt installera 20 drivrutiner manuellt. Driver booster var den första appen jag testat som inte krävde mig på pengar dessutom och löste nästan alla drivrutiner. Tack!

Då kommer den här sidan hitta resten -
http://www.driveridentifier.com/
Citera
2015-10-22, 10:49
Medlem
Tack, men har testat identifier tidigare,men såvitt jag kan se hjälper den inte till med mer än att identifiera problem utan att göra nåt åt det?
Citera
2015-10-22, 11:21
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Vill man utröna fler program som är gratis så finns detta -> http://sourceforge.net/projects/snap...ver-installer/

Snappy Driver Installer is an application for installing/updating drivers on PCs running Microsoft Windows using driverpacks or included folders with drivers. It can be used to install drivers on newly assembled PCs at places where Internet isn't available. Users can also use the software to keep their drivers up to date
Citera
2015-10-22, 12:31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tack, men har testat identifier tidigare,men såvitt jag kan se hjälper den inte till med mer än att identifiera problem utan att göra nåt åt det?

Jodå, du kan ladda ner det som behövs, läs nogrannare.

D.I är bra på att hitta drivisar till allt men hittar också dem som fullständigt saknas vilket är rätt ovanligt. D.I och Driver booster i kombination är enastående bra på att fixa allt enligt min erfarenhet.
Senast redigerad av 1FF 2015-10-22 kl. 12:51.
Citera
2015-10-22, 13:07
Medlem
Snappy driver var trevlig men hade inte den VGA-drivrutinen jag söker. Identifier föreslår just vad jag vill ha, men det finns ingen länk att klicka på? VGA länken leder inte till någon download

http://www.driveridentifier.com/scan...377FC9F8F90299
Citera
2015-10-22, 13:19
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Snappy driver var trevlig men hade inte den VGA-drivrutinen jag söker. Identifier föreslår just vad jag vill ha, men det finns ingen länk att klicka på? VGA länken leder inte till någon download

http://www.driveridentifier.com/scan...377FC9F8F90299

Det står tydligt - Download - längst till höger på textraden vilket leder till en ny sida med samma besked, där du scrollar lite och trycker på download igen och kommer till en 3:dje sida och trycker på "download".
Senast redigerad av 1FF 2015-10-22 kl. 13:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in