Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-21, 09:58
  #1
Medlem
Att äta potatis gör en tjpck, okej.

Jag har börjat käka potatis, och äter annat frukt och grönt. Givetvis äter jag protein också.

Men folk säger att man skall skippa potatis då man blir tjock av det. Men om målet med träningen är att bli stor. Inte att bli tjock, utan stor. Liksom musklig av sig.

Skulle potatisen vara positiv på det sättet?

Då kanske man inte blir tjock, utan då kanske det innebär att det bara är bra. Då man har målet med träningen att få musklerna bli stora.

Det känns logiskt. Då man blir tjock av potatis, men håller man i sig träningen, då blir den här tjockheten till muskler. Eller?

Tack på förhand!


Och återigen, jag äter andra grönsaker och frukter. Givetvis tar jag också mat med protein.

Tack för svar!
Citera
2015-10-21, 10:04
  #2
Medlem
Fenjal888s avatar
Potatis är bra. Du verkar snackat med LCHF-idioter.
Citera
2015-10-21, 10:05
  #3
Medlem
Potatis innehåller mycket stärkelse = socker i kroppen. Därför inte så bra. Tricket är att koka den lätt, och därefter steka den i lite olja. Då blir den nyttigare. Bakad potatis i ugnen är också ett bättre alternativ. För övrigt innehåller potatisen mycket som är bra för kroppen.
Citera
2015-10-21, 10:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Potatis innehåller mycket stärkelse = socker i kroppen. Därför inte så bra. Tricket är att koka den lätt, och därefter steka den i lite olja. Då blir den nyttigare. Bakad potatis i ugnen är också ett bättre alternativ. För övrigt innehåller potatisen mycket som är bra för kroppen.
Mycket socker säger du!?

Men jag brukar äta den efter jag är klar med min frukost. Så kokar jag potatis och glr det till potatismos.

Och man säger ju att man inte skall få i sig socker på morgonen . . . .


Eller det kanske inte är farligt att äta det på morgonen?

.....
Citera
2015-10-21, 10:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Att äta potatis gör en tjpck, okej.

Jag har börjat käka potatis, och äter annat frukt och grönt. Givetvis äter jag protein också.

Men folk säger att man skall skippa potatis då man blir tjock av det. Men om målet med träningen är att bli stor. Inte att bli tjock, utan stor. Liksom musklig av sig.

Skulle potatisen vara positiv på det sättet?

Då kanske man inte blir tjock, utan då kanske det innebär att det bara är bra. Då man har målet med träningen att få musklerna bli stora.

Det känns logiskt. Då man blir tjock av potatis, men håller man i sig träningen, då blir den här tjockheten till muskler. Eller?

Tack på förhand!


Och återigen, jag äter andra grönsaker och frukter. Givetvis tar jag också mat med protein.

Tack för svar!

Potatis är snarare jättebra mat ifall du inte vill gå upp i vikt. Den innehåller mycket mindre Kcal/100g jämfört med exempelvis pasta som är väldigt vanligt på det svenska matbordet.

Känns som att du kan väldigt lite om träning och kost, sök runt lite här på forumet och kolozzeum. Finns väldigt många trådar där grunderna står, är i princip bara googla vilken fråga som helst om träning och kost så kommer en tråd komma upp.
Citera
2015-10-21, 11:05
  #6
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Potatis innehåller mycket stärkelse = socker i kroppen. Därför inte så bra. Tricket är att koka den lätt, och därefter steka den i lite olja. Då blir den nyttigare. Bakad potatis i ugnen är också ett bättre alternativ. För övrigt innehåller potatisen mycket som är bra för kroppen.
Citera
2015-10-21, 11:18
  #7
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Mycket socker säger du!?

Men jag brukar äta den efter jag är klar med min frukost. Så kokar jag potatis och glr det till potatismos.

Och man säger ju att man inte skall få i sig socker på morgonen . . . .


Eller det kanske inte är farligt att äta det på morgonen?

.....

Men fan ät det bara det spelar ingen roll.
Citera
2015-10-21, 11:36
  #8
Medlem
Men snälla! Om du tränar så ska du äta potatis för att kunna orka träna. Äter du inga kolhydrater så kommer du inte ha mycket ork när du väl tränar. Äter du potatis och bara ligger hemma o lökar så riskerar du däremot att bli fet
Citera
2015-10-21, 12:52
  #9
Medlem
Bara ät och håll koll på vikten. Muskler tar lång tid att bygga om du är drogfri. Går du upp för fort så lägger du på dig mer fett än muskler.
Citera
2015-10-21, 15:33
  #10
Medlem
Killer-queens avatar
Att man skulle bli tjock av potatis är en LCHF-myt. Även om det nu skulle vara så att man vill hålla kolhydraterna lågt så är potatis ett bra alternativ, de innehåller vanligtvis bara runt 15g kolhydrater per 100g och är väldigt kalorisnåla (att jämföra med exempelvis ris och pasta som har runt 75g kolhydrater per 100g).

Friterade varianter av potatis är snarare det som bidragit till många människors övervikt.
Citera
2015-11-25, 03:44
  #11
Medlem
Antigen9s avatar
bara att räkna ut de macronutrienter du behöver det finns många sidor som hjälper dig med det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback