Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-08, 19:31
  #25
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gruvpojken
De konkurrerar på båda delarna. Intel har justerat priserna på ett helt gäng processorer redan (http://wccftech.com/intel-amd-price-...en-processors/) och det förväntas lite av ett priskrig mellan Intel och AMD. Rent prestandamässigt så presterar Ryzen 7 rätt bra i produktionsprogram (rendering etc) jämfört med Intel, vilket de vinner på.

"Naples" planeras släppas Q2 och förväntas konkurrera rätt starkt med Intel på servermarknaden ifall förväntningarna håller i sig. I dagsläget har de 1% av marknaden mot 25% 2006, så ifall de lyckas med att konkurrera med Intels prestanda och pris kan de nog ta åt sig väldigt stora marknadsandelar. Bara några procent skulle vara en väldigt stor vinst.

AMDs nya processorer är fokuserade på servrar och workstations, vilket jag hoppas folk inser så att de inte blir besvikna när det inte presterar lika bra i spel som de tänkte sig. När folk kommit över det tror jag AMD kommer ha ett väldigt starkt år, och att Intel äntligen får sig en match!

Gäller att ha lite is i magen, och jag skulle rekommendera att köpa in sig nu när de ändå gått ned typ 13% sedan slutet av februari.
Okej! Får erkänna att jag är lite lockad att titta vidare.

Jag är lite oroad för vad som ska ske med aktiepriset nu när aktien steg till 15ish från låga ensiffriga priser på vad som i princip bara var hype och osäkerheten som råder kring lanseringar under året och prestandan av dessa.

Utan att ha tittat noggrant på det så verkar det ju som om AMD har en klar fördel vad gäller pris/prestanda. Men länken du hade där visade ju att Intel kan sänka priserna ganska duktigt också, har du någon aning (eller bra material) om hur långt Intel kan gå? Plus komponenter som är kompatibla med AMD, i slutändan är det ju priset på hela burken som spelar roll.

Sist men inte minst verkar du ju helt klart mer insatt än jag, har du någon erfarenhet av vad användarna säger?
Citera
2017-03-08, 22:15
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Okej! Får erkänna att jag är lite lockad att titta vidare.

Jag är lite oroad för vad som ska ske med aktiepriset nu när aktien steg till 15ish från låga ensiffriga priser på vad som i princip bara var hype och osäkerheten som råder kring lanseringar under året och prestandan av dessa.

Utan att ha tittat noggrant på det så verkar det ju som om AMD har en klar fördel vad gäller pris/prestanda. Men länken du hade där visade ju att Intel kan sänka priserna ganska duktigt också, har du någon aning (eller bra material) om hur långt Intel kan gå? Plus komponenter som är kompatibla med AMD, i slutändan är det ju priset på hela burken som spelar roll.

Sist men inte minst verkar du ju helt klart mer insatt än jag, har du någon erfarenhet av vad användarna säger?

Ja, jag är ingen aktieexpert så du får göra din egen bedömning ifall du känner att risken är värd det. Aktien är fortfarande ganska riskfylld, men borde stabilisera sig runt 12,5-13 USD kortsiktigt. Kan inte tänka mig att den går ned jättemycket till om man ser på försäljning och recensioner samt framtida prognoser.

Jag har ingen aning om hur lågt Intel kan gå, men man får tänka att de länge varit ensamma på marknaden och därmed kunnat vara friare i att sätta sina egna priser. Har tyvärr ingen koll på deras marginaler.

Användarna verkar vara nöjda! På Amazon toppar Ryzen försäljningslistorna och lekmannarecensionerna ger väldigt bra betyg. Sedan får man ju också tänka att många recensioner som läggs ut på andra ställen är just av vanliga användare, och inte bara av entusiaster. Med priset och prestandan är det för många värt ett köp.
__________________
Senast redigerad av Gruvpojken 2017-03-08 kl. 22:18.
Citera
2017-03-09, 04:03
  #27
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gruvpojken
Ja, jag är ingen aktieexpert så du får göra din egen bedömning ifall du känner att risken är värd det. Aktien är fortfarande ganska riskfylld, men borde stabilisera sig runt 12,5-13 USD kortsiktigt. Kan inte tänka mig att den går ned jättemycket till om man ser på försäljning och recensioner samt framtida prognoser.

Jag har ingen aning om hur lågt Intel kan gå, men man får tänka att de länge varit ensamma på marknaden och därmed kunnat vara friare i att sätta sina egna priser. Har tyvärr ingen koll på deras marginaler.

Användarna verkar vara nöjda! På Amazon toppar Ryzen försäljningslistorna och lekmannarecensionerna ger väldigt bra betyg. Sedan får man ju också tänka att många recensioner som läggs ut på andra ställen är just av vanliga användare, och inte bara av entusiaster. Med priset och prestandan är det för många värt ett köp.
Får sätta mig och kika lite mer i detalj under veckan som kommer, tackar för svaren!
Citera
2017-03-14, 22:28
  #28
Medlem
Efter den stadiga nedgången verkar den gå uppåt igen.
Citera
2017-03-22, 12:28
  #29
Medlem
Driftstopps avatar
Jag äger aktier i AMD, var nere på 2,7 för 1 år sedan. Idag 13-14%
Alla trodde jag var dum i huvudet men kolla nu.

Med allra största säkerhet blir det 17%

Ryzen Cpu. med dubbla trådar för varje kärna. 6 kärna = 12 trådar.
GPU amd VEGA ska presenteras.
AMD naples server 32 kärna.

Hälften av priset till konkurrent.
Dubbla trådar och fler kärnor, vad tror ni köpare vill ha? För samma pris.

11 april släpps Ryzen 5 modellerna.
__________________
Senast redigerad av Driftstopp 2017-03-22 kl. 12:40.
Citera
2017-03-22, 19:52
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Jag äger aktier i AMD, var nere på 2,7 för 1 år sedan. Idag 13-14%
Alla trodde jag var dum i huvudet men kolla nu.

Med allra största säkerhet blir det 17%

Ryzen Cpu. med dubbla trådar för varje kärna. 6 kärna = 12 trådar.
GPU amd VEGA ska presenteras.
AMD naples server 32 kärna.

Hälften av priset till konkurrent.
Dubbla trådar och fler kärnor, vad tror ni köpare vill ha? För samma pris.

11 april släpps Ryzen 5 modellerna.

Skulle endast få för mig att köpa aktier på AMD kring release av processorn, för hypens skull. Deras nya 8 kärniga var ju totalt skräp. Dålig prestanda och EXTREMT hög elförbrukning.

Dom har ju mer kvar att visa, 6 kärniga. Återstår att se...
Citera
2017-05-31, 02:12
  #31
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shyyne
Aktien steg inför lansering och många hade förväntningar om att AMD skulle komma in i matchen. Men strax innan lansering så sjönk den, någon som har uppfattning om det?

Ryzen nådde inte riktigt fram bland alla gamers eftersom det visar sig att Intels motsvarighet presterar bättre. Känns som det var för mycket hype kring de första Ryzen processorerna.
Aktien hade ju redan gått upp tokmycket så att det inte fanns mycket kraft kvar uppåt var ju kanske inte så konstigt. Vad som är rätt värde har jag ingen aning om men några $2 var det ju inte tal om längre utan snarare typ .. 13 eller iaf 10+.
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Jag hörde på cnbc att det var lite benchmarks som inte var så bra som hoppats som kom ut i slutet av förra veckan vilket sänkte aktien.

Jag har inte koll på hur de rullar ut, men det är väl en hel del kategorier kvar som är viktigare än den första?
Det här var visst gamla posts så jag vet inte hur det såg ut då så vågar inte kommentera, det här är skrivet precis när den släpptes eller? Annars visste vi ju, men vi visste ju liksom ungefär hela tiden vad vi kunde förvänta oss i hårdvara. Det som vi vet nu är ju dock att snabbare minne gör den bättre. Med nyaste AEGIS eller vafan det heter skall det väl gå att köra upp till 4000 MHz DDR4.
Citat:
Ursprungligen postat av Gruvpojken
Ryzen var väldigt bra jämförelsevis, men presterade som sagt lite svagare än förväntat i spel. Oklart varför det sänkte aktien lika mycket som det gjorde, känns som folk hade alldeles för höga förväntningar - när detta i vilket fall är ett steg tillbaka in i marknaden för AMD. Jag köpte in mig sent, men håller i väntan på deras kommande modeller.
Aktien har ju redan gått upp massor, kanske inte ur ditt perspektiv men utifrån de lägre nivåerna. Hur mycket som helst är den ju inte värd. AMD går ju fortfarande med förlust.
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
De konkurrerar väl på pris snarare än prestanda om jag förstått det rätt, och lösningen för servrar verkar vara den som ska vara absolut viktigast? Har du någon koll? Har inte kollat något på bolaget än men lyssnat/läst lite nyheter och det verkar ju klart intressant
AMD har ju varit helt utspelade på servermarknaden så där finns ju marknadsandelar att ta iaf.
Citat:
Ursprungligen postat av Gruvpojken
De konkurrerar på båda delarna. Intel har justerat priserna på ett helt gäng processorer redan (http://wccftech.com/intel-amd-price-...en-processors/) och det förväntas lite av ett priskrig mellan Intel och AMD. Rent prestandamässigt så presterar Ryzen 7 rätt bra i produktionsprogram (rendering etc) jämfört med Intel, vilket de vinner på.

"Naples" planeras släppas Q2 och förväntas konkurrera rätt starkt med Intel på servermarknaden ifall förväntningarna håller i sig. I dagsläget har de 1% av marknaden mot 25% 2006, så ifall de lyckas med att konkurrera med Intels prestanda och pris kan de nog ta åt sig väldigt stora marknadsandelar. Bara några procent skulle vara en väldigt stor vinst.

AMDs nya processorer är fokuserade på servrar och workstations, vilket jag hoppas folk inser så att de inte blir besvikna när det inte presterar lika bra i spel som de tänkte sig. När folk kommit över det tror jag AMD kommer ha ett väldigt starkt år, och att Intel äntligen får sig en match!

Gäller att ha lite is i magen, och jag skulle rekommendera att köpa in sig nu när de ändå gått ned typ 13% sedan slutet av februari.
Nu vet vi att Intel släpper upp till 18-kärniga HEDT-chip (Skylake-X), AMD minst upp till 16 (Threadripper), men just de är väl inte en så stor marknad antar jag utan Xeon och Naples blir väl större.

Eller gått upp 400+% eller så som jag ser det ... Då gäller det ju att leverera också.

AMDs 6 och 4-kärniga processorer är ju förövrigt samma chip som de 8-kärniga, d.v.s. de inget chip med bara en CCX för 4-kärnor. De skall väl ha en hög grad av chip som blir användbara och det är ju positivt men eftersom de täcker den lägre marknaden med "fetare" chip så försämrar det ju ekonomin i någon grad. Å andra sidan gav någon mig uppfattningen att den där biten kisel inte kostar så jävla mycket ändå dock tillkommer ju att göra en processor/paket av den, paketera, skicka runt, sälja, vinstmarginaler och så på dem men ja, om kiselbiten i sig kostar säg $20-30 extra så är det kanske inte hela världen, å andra sidan går man inte med vinst alls så kanske det spelar en jävla roll?
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Okej! Får erkänna att jag är lite lockad att titta vidare.

Jag är lite oroad för vad som ska ske med aktiepriset nu när aktien steg till 15ish från låga ensiffriga priser på vad som i princip bara var hype och osäkerheten som råder kring lanseringar under året och prestandan av dessa.

Utan att ha tittat noggrant på det så verkar det ju som om AMD har en klar fördel vad gäller pris/prestanda. Men länken du hade där visade ju att Intel kan sänka priserna ganska duktigt också, har du någon aning (eller bra material) om hur långt Intel kan gå? Plus komponenter som är kompatibla med AMD, i slutändan är det ju priset på hela burken som spelar roll.

Sist men inte minst verkar du ju helt klart mer insatt än jag, har du någon erfarenhet av vad användarna säger?
AMD har ju bättre flertrådig prestanda / krona helt klart. Dock står de sig ju inte just för spel. Av läcka priser på Threadripper så verkade det dock som att den nya 8-kärniga processorn kanske kunde vara prissatt med typ 30% rabatt mot den gamla? Engelsk text på WCCFTech, dock lägger jag ingen större energi på de här ryktena och på saker i en helt annan valuta än USD och det är ju möjligt att det enda var en högre stående modell av 8-kärniga om nu Broadwell-E har två 8-kärniga, kanske de inte har. Även i de övre regionerna kommer man ju få många fler kärnor / krona från Intel framöver. Undantaget är den 6-kärniga där det inte verkar ha hänt mycket dock är ryktet att mainstreamplattformen får ett 6-kärnig chip och släpps i Augusti och om så är fallet kan man ju förstå om Intel inte sätter i7 7700K-pris på den nu utan avvaktar och gör det med mainstreammodellen istället för att skilja de två plattformarna åt. Om de sålde den för Ryzen 7 1700/1700X-pris redan nu så skulle den ju kanske upplevas som dyr / vara mindre lockande på mainstreamplattformen framöver.

Grafikkortsmarknaden är ju också intressant och där är AMDs bästa RX 580 något bättre än GTX 1060 men Nvidia har ju mycket kraftfullare kort med (AMD har kanske någon professionell variant med två GPUer men jag bryr mig inte nämnvärt ..)

Var Vega liksom Volta kommer hamna vet vi ju inte. Jag hade väl tidigare mer sett det som att "i bästa fall" komma ikapp ett GTX 1080Ti. Problemet för AMD är bara att Nvidia skall också släppa nytt, nu senast gick det ju framåt för 28 till 14 nm tillverkningsprocess och vilka framsteg vi får se med Volta vet jag inte. De har väl iofs någon gammal bild med performance / watt som man kanske kunde gissa utifrån. Men om Nvidia skulle dra på med typ 35% snabbare eller så igen eller att nya "GTX 2080" / "GTX 1170" skulle bli i nivå med nuvarande GTX 1080Ti som det har varit med de två senaste generationerna (men kan de det?) så skulle ju AMD ligga efter och inte ha något att bidra med på den (high-end) fronten ännu en gång.

Intel är ju intresserade på AI-fronten de med och ARM och Apple och så gör väl processorer med bättre stöd för AI (enkelprecisionsflyttalsberäkningar) de med. Jag vet inte hur drivande den marknaden är men med tanke på hur mycket AMDs och Nvidias aktiepriser har stigit antar jag att det är rätt rejält.
Citat:
Ursprungligen postat av Gruvpojken
Ja, jag är ingen aktieexpert så du får göra din egen bedömning ifall du känner att risken är värd det. Aktien är fortfarande ganska riskfylld, men borde stabilisera sig runt 12,5-13 USD kortsiktigt. Kan inte tänka mig att den går ned jättemycket till om man ser på försäljning och recensioner samt framtida prognoser.

Jag har ingen aning om hur lågt Intel kan gå, men man får tänka att de länge varit ensamma på marknaden och därmed kunnat vara friare i att sätta sina egna priser. Har tyvärr ingen koll på deras marginaler.

Användarna verkar vara nöjda! På Amazon toppar Ryzen försäljningslistorna och lekmannarecensionerna ger väldigt bra betyg. Sedan får man ju också tänka att många recensioner som läggs ut på andra ställen är just av vanliga användare, och inte bara av entusiaster. Med priset och prestandan är det för många värt ett köp.
För allmän desktopanvändning och för att spela och strömma spel encodade i X264 så är de ju bra. För just bara spelande inte de bästa men fortfarande ok. AMD är dock inte bara processorer utan även grafik som sagt.
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Får sätta mig och kika lite mer i detalj under veckan som kommer, tackar för svaren!
Citat:
Ursprungligen postat av Gruvpojken
Efter den stadiga nedgången verkar den gå uppåt igen.
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Jag äger aktier i AMD, var nere på 2,7 för 1 år sedan. Idag 13-14%
Alla trodde jag var dum i huvudet men kolla nu.

Med allra största säkerhet blir det 17%

Ryzen Cpu. med dubbla trådar för varje kärna. 6 kärna = 12 trådar.
GPU amd VEGA ska presenteras.
AMD naples server 32 kärna.

Hälften av priset till konkurrent.
Dubbla trådar och fler kärnor, vad tror ni köpare vill ha? För samma pris.

11 april släpps Ryzen 5 modellerna.
Mycket lättare att motivera vid $2.7 än $13-14 dock ..
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Skulle endast få för mig att köpa aktier på AMD kring release av processorn, för hypens skull. Deras nya 8 kärniga var ju totalt skräp. Dålig prestanda och EXTREMT hög elförbrukning.

Dom har ju mer kvar att visa, 6 kärniga. Återstår att se...
Strömförbrukningen för hela systemet under last ligger väl i nivå med Intels?

Skall man jämföra moderkorten dock så känns det ju som att man får mer kvalitet med Intels HEDT-plattform men så är den ju också lite dyrare både moderkorten och processorerna.
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2017-05-31 kl. 02:28.
Citera
2017-05-31, 02:33
  #32
Medlem
annanmedlems avatar
Fast det jag egentligen ville dela var väl något i stil med:
https://pasteboard.co/cGZdVGoQi.png

Noteringar över ~$11.5 skulle ju bryta taket i den nedåtgående kanalen, riktigt positivt över ~$16 men då kanske det blir tveksamt igen någonstans runt/över $20?

Just nu målas ju dock en SHS-formation upp och skulle man få noteringar under ~$9.5 så hamnar ju målen neråt $4-5. Det låter ju lågt när man nyligen har varit där uppe men det är ju en volatil aktie... Sedan är ju det där bara kladd i en graf och säger ju inte ett skit om marknadsutsikterna, som sagt Nvidia har ju stigit mycket också så kanske finns det inte så mycket motiv till låga priser? Å andra sidan går man inte med vinst så ..

Jag tycker väl mest SHS-formationen är mest intressant. Sitter inte och tittar på AMD-akiten dagligen men jag följer ju vad som händer med produkterna hela tiden. På aktien hade jag ju tagit det säkra före det osäkra och som sagt mest bara velat köpa när det gick upp då innan och sedan möjligen kliva av när det gick neråt vilket jag skrev om innan. Just nu är det ju dock ett osäkert läge och den framtida utvecklingen avgörs väl av vad andra beslutar sig för i marknadens följa John.

Edit: Jag vet inte hur ocillatorerna fungerar men aktien var väl överköpt av bara fan? Det är väl ett tecken på styrka i sig visserligen men någon gång blir det ju en paus av något slag iaf, och det har vi ju haft i runt ett halvår nu. Om det sedan skall ner igen eller och var hysteri eller bara är en paus efter en sådan massiv uppgång får framtiden visa.

Jag hade som tänkt hela tiden typ inte velat vara med och tagit beslut nu eftersom jag inte alls vet vilket pris som är rätt. Givet innan var bara att AMD inte kostade mycket pengar och att nya produkter kanske skulle kunna tänkas ändra på det, och när marknaden väl delade åsikten så ...
Dock på grafikkortssidan så har de ju inte lyckats släppa något riktigt relevant ännu. De har bra produkter för sin prisklass och men de har inget i de övre prisklasserna.
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2017-05-31 kl. 02:38.
Citera
2017-06-04, 06:05
  #33
Medlem
annanmedlems avatar
http://wccftech.com/amd-ryzen-thread...-motherboards/

Snackar om $849 för den 16-kärniga processorn och en tillverkningskostnad på $110-120. Så det är ju bra pengar. Antar jag.

Men som sagt, i de enklare modellerna som med de fyrkärniga så är det ju åttakärniga chip egentligen, så de kostar ju inte 1/4 så mycket och vinsten blir ju mindre på dem. Men det där kan det säkert bli lite slantar av.

Intel har ju lite panik och drog till med 18-kärnor på entusiastplattformen, dock verkar inte det bli av förens nästa år.

http://wccftech.com/nvidia-amd-discr...share-q1-2017/

AMDs marknadsandel på grafikkort backade från 29.5% till 27.5% det senaste kvartalet, för ett år sedan hade de dock 23.2% så det har ju ändå blivit en förbättring på lite längre sikt även om det kanske inte riktigt håller för tillfället.

Komplett sålde förövrigt en 1080p VA Quantum-Dot 144 Hz FreeSyncskärm för 3500 kr nyss. Kanske inte bra nog att räknas som HDR men åtminstone högre kontrast och färgrymd än vanligt. Lite låg och trist upplösning idag kanske å andra sidan räcker ju ett billigt grafikkort för att kunna spela på den och ett mer entusiastklassat kort kan ju hålla den fullt sysselsatt. Fast 1440p vill man väl ha egentligen.
Citera
2017-06-10, 13:50
  #34
Medlem
kolla in amds Financial Analyst Day

https://www.youtube.com/watch?v=590h3XIUfHg

tror stenhård på amd framöver, vad tror ni?
Citera
2017-10-25, 20:51
  #35
Medlem
EliasAlucards avatar
Vafan är det som pågår, minus 13% idag, är det Wall Street judarna som härjar igen?

AMD plunges after Wall Street raises worries about profits, cryptocurrency demand:
https://www.cnbc.com/amp/2017/10/25/...cy-demand.html

Senast AMD störtdök så här var det ju Goldman Sachs som sänkte AMD med deras spekulationer

Citat:
Ursprungligen postat av dinfarfarfar
kolla in amds Financial Analyst Day

https://www.youtube.com/watch?v=590h3XIUfHg

tror stenhård på amd framöver, vad tror ni?
AMD kommer att begrava Intel snart, även om det kommer vara några tuffa dagar till och från där AMD går back lite. Men AMD har en mycket ljus framtid framför sig.
Citera
2018-04-25, 10:41
  #36
Medlem
Snart dags att presentera Q1-rapporten, har en känsla av att aktievärdet kommer öka temporärt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback