2015-10-21, 03:13
Medlem
Hejhej! Går just nu på gymnasiet men känner att linjen är helt fel och vet inte vad jag ska bli... Har faktiskt inga som helst idéer om vad som kan vara intressant.. Så funderar på sophämtare! Har inga problem med lite skit liksom.

Kan jag då bara hoppa av skolan, skaffa C-kort och börja jobba? Eller behövs gymnasieutbildning? Ja jag vet, jag är ambitionslös osv, men inget intresserar mig när det gäller arbete, och lönen verkar ok.
Tack på förhand, mvh!
Citera
2015-10-21, 03:36
Medlem
Jag har fått en uppfattning om att det för det mesta är f.d. alkoholister, f.d. kriminella och liknande som får jobb som sopgubbe. Samma med de som jobbar på soptipp, de har tidigare varit levt en osund livsstil ungefär.

Jag har dock inga belägg för detta och ska inte krossa dina drömmar än. Får se om någon i tråden delar min uppfattning.
Citera
2015-10-21, 03:41
Medlem
Pagancalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Computeme
Jag har fått en uppfattning om att det för det mesta är f.d. alkoholister, f.d. kriminella och liknande som får jobb som sopgubbe. Samma med de som jobbar på soptipp, de har tidigare varit levt en osund livsstil ungefär.

Jag har dock inga belägg för detta och ska inte krossa dina drömmar än. Får se om någon i tråden delar min uppfattning.

De håvar in 34k i alla fall.
Citera
2015-10-21, 05:04
Medlem
bolibumpahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pagancall
De håvar in 34k i alla fall.

Skitsnack!! En sophämtare tjärnar c.a 15-20k i månaden som medel.
Citera
2015-10-21, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolibumpah

Medel 25k, högst 30.

Svårt att googla? Tog mig en minut att hittamen trovärdig källa.
Citera
2015-10-21, 05:24
Medlem
bolibumpahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AjaxTvattmedel
Medel 25k, högst 30.

Svårt att googla? Tog mig en minut att hittamen trovärdig källa.

Mjarå. Det är svårt att googla när man inte vet vad som stämmer på den fronten då jag har en polare som e sophämtare och skrev efter vad han sagt.

Du kanske må ha rätt, men vem pallar googla på det man själv tror stämmer så länge man inte har konkurrens?
Citera
2015-10-21, 06:15
Medlem
Yppsilons avatar
Ring ett företag och hör av dig?
Citera
2015-10-23, 17:26
Medlem
Muscats avatar
Ska du köra sopbil behöver du givetvis lastbilskörkorkort - C.
Dessutom behöver du YKB, prov på vägverket. Förarkort.
Beroende på vad för avfall du ska köra, så krävs ADR - Farligt gods.

Är du arbetslös, så kanske du kan bli berättigad till en arbetsmarknadsutbildning, då kan du får utbildningen betald och gå den via arbetsförmedlingen.

Dock är suger arbetsförmedlingens upphandlingar så körskolorna brukar inte vara speciellt effektiva, så räkna med att det kommer ta tid. Men med mkt tålamod så ska man nog kunna ha C kortet inom 6 månader (förutsatt att du redan varit arbetslös ca 3 mån och berättigad till arbetsmarknads utbildning - väntetid. Just saying. Under tiden får man aktivitetsersättning och eventuellt reseersättning om du behöver pendla.

Avtalsenlig lön heltid ligger på ca 24000kr/månad för lastbilschaufför i ingångslön,
Ca 137kr/h.

Tillhör då miljöarbetaravtalet, transportarbetarförbundet.
Citera
2015-10-23, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolibumpah
1982 började jag köra sopor åt Sellbergs som hade sophämtningen i stora delar av Stockholm och då hade vi en snittlön på 19.000 kr/m + svarthämtningar och pant på ett par lax extra i månaden.

Jag tror nog att lönen har höjts på 33 år.

Runt 35.000 kr/m är nog en ganska korrekt siffra om du kör i Stockholm på en fast trakt.

Att man tjänar bra som sopgubbe beror på att det kan vara tungt, skitigt och framförallt så existerar inte röda dagar eller andra helgaftnar. Man kör Mån-Fredag om det så är Julafton eller Midsommarafton.

Oftast kommer man in genom att köra som sommarvikarie eller som anställd i företagens personalpool. Fast anställning med fast trakt (distrikt) får man oftast bara om du redan jobbat som ersättare och någon slutar eller går i pension.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in