Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-10-20, 23:49
Medlem
Är det någon som kan förklara vad kultryck är och hur man vet hur många kg det är som gäller när man ska använda släpvagn t.e.x
Citera
2015-10-20, 23:57
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Är det någon som kan förklara vad kultryck är och hur man vet hur många kg det är som gäller när man ska använda släpvagn t.e.x

Kultryck är belastningen neråt som släpet överför till dragkroken. Bilen pressas neråt med den vikten.

Det får inte vara negativt, bör ligga mellan 50 och 100 kg och får ej överskrida det som draget & bilen är besiktat med (står i regbeviset).

Om du tar i och lyfter i släpet vid kulhandsken (före du kopplat på bilen) så känner du ungefär hur tungt det är.

/capmac
Citera
2015-10-21, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Kultryck är belastningen neråt som släpet överför till dragkroken. Bilen pressas neråt med den vikten.

Det får inte vara negativt, bör ligga mellan 50 och 100 kg och får ej överskrida det som draget & bilen är besiktat med (står i regbeviset).

Om du tar i och lyfter i släpet vid kulhandsken (före du kopplat på bilen) så känner du ungefär hur tungt det är.

/capmac

Blir kultrycket högre ju mer du lastar på för då blir det rimligtvis mer än vad som är bestämt.
Citera
2015-10-21, 00:10
Medlem
Aha det är innan du lastar på. Hyr man ett släp så kan ju fråga hur mycket det väger eller så känner man på ett ungefär.
Citera
2015-10-21, 00:13
Medlem
Citat:

/capmac
Jag har "på känn" att du aldrig lastat eller kört ett tungt släp. http://www.telegraaf.nl/tv/opmerkelijk/24639925/__Kraan_te_zwaar_voor_vrachtwagen__.html
Citera
2015-10-21, 00:18
Medlem
Citat:
Aha det är innan du lastar på. Hyr man ett släp så kan ju fråga hur mycket det väger eller så känner man på ett ungefär.
Nej, du ska kolla kultrycket EFTER att du har lastat. Det är då det är viktigt att inte ha för lågt kultryck för då händer detta. http://www.dumpert.nl/mediabase/6658605/341a4bb1/slingerende_aanhanger_op_a1.html
Citera
2015-10-21, 00:33
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Blir kultrycket högre ju mer du lastar på för då blir det rimligtvis mer än vad som är bestämt.

Lastar du framför släpets axel/axlar så ökar kultrycket. Lastar du bakom så minskar det. Tänk på hur en gungbräda fungerar. Det är därför det är viktigt att lasta rätt så du får balans. Kultrycket skall normalt öka när du lastar, men inte så det överskrider tillåtet kultryck.

Citat:

Nej, det är naturligtvis när du skall köra lastat och klart som det är intressant. Alla släp är konstruerade så att de olastade skall ha en rimlig kulvikt och det oavsett vad de väger. De flesta hyrsläp har totalvikt 1000kg, egenvikt mellan 300 och 600 kg och ett kultryck tomma på ca 10% av egenvikten.

/capmac
Senast redigerad av capmac 2015-10-21 kl. 00:43.
Citera
2015-10-21, 00:37
Medlem
Lillstarks avatar
Tänk också på att kultrycket räknas som last på bilen, inte för att det är nån risk att man blir vägd men bra att känna till.
Citera
2015-10-21, 00:38
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag har "på känn" att du aldrig lastat eller kört ett tungt släp. http://www.telegraaf.nl/tv/opmerkelijk/24639925/__Kraan_te_zwaar_voor_vrachtwagen__.html

Jag brukar inte lasta mobilkranar då mitt släp får ta 2200kg och har totalvikt på 3000.

I övrigt vet jag inte vad du svamlar om föruom att du har en förkärlek för holländska videoklipp.

/capmac
Citera
2015-10-21, 00:48
Medlem
ljudkellgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof

Med den kommentaren får vi anta att du inte heller gjort det. Hade lastbilen inte lyft bromsen hade inte det där inträffat och har absolut inget med kultryck att göra.
Citera
2015-10-21, 00:55
Medlem
Citat:
Jag brukar inte lasta mobilkranar då mitt släp får ta 2200kg och har totalvikt på 3000.

I övrigt vet jag inte vad du svamlar om föruom att du har en förkärlek för holländska videoklipp.

/capmac
Jag har BECE behörighet. Jag har lastat ANDRA lastbilsförares släp med truck INNAN jag själv fick CE. Och det funkar aldrig bra när de inte haft släpet kopplat till bilen. Framförallt på släp som har axlar i mitten. Det är mindre risk att det blir fel på svenska fyraxlade släp. Jag råkade se videorna på de här sajterna.
Senast redigerad av Bassiehof 2015-10-21 kl. 01:01.
Citera
2015-10-21, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Med den kommentaren får vi anta att du inte heller gjort det. Hade lastbilen inte lyft bromsen hade inte det där inträffat och har absolut inget med kultryck att göra.
Jag har BECE behörighet, så ja, jag har "gjort det". Fast inte lika dumt som de i videon. Den är relevant för det är exakt vad som händer när du lastar fel. Vad som hände i videon var inte att "lastbilen lyfte bromsen" utan själva lastbilen lyftes av kranens tyngd och när hjulen inte är kvar på backen blir det ingen bromsverkan, därför rullade allt sin väg. Samma sak händer alltså när du lastar ett släp fel, för släpet lyfter bakänden på bilen och "styr" bakvagnen som får ekipaget att börja vobbla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in