• 1
  • 2
2015-10-20, 22:20
Medlem
JohnniePumas avatar
Jag har precis skt ett arbete, blivit kallad p intervju samt genomfrt densamma. Allting gick fint och var vldigt kompetensspecifik ("hur hade du hanterat det hr problemet?", osv), tills intervjuaren frgade mig om arbetsintyg. P CV:t hade jag angivit att jag arbetat utomlands, i Kanada under tv r. Sanningen r att jag mest reste runt och tog ngra brdjobb efter universitetet.

Det r ett arbete inom IT dr jag besitter erforderlig kompetens. Har en masterexamen i mnet samt gedigen, icke-arbetsrelaterad, programmeringsvana frn tidigare. Jag bad kvinnan att f e-posta intyget innan fredag. Inga problem. S vad gr jag nu?

Hur ser ett arbetsintyg ut?

Jag har rtt goda kunskaper i bde inDesign och Latex. Tnker att jag kan skissa upp ngot intyg dr, alternativt kpa ett, om det gr?

Vad r era frslag?
Citera
2015-10-20, 22:52
Medlem
Timmervargens avatar
Frslag 1: skriv inte om det p Flashback. Arbetsgivare har oftast tillgng till internet.
Citera
2015-10-20, 23:46
Medlem
Frslag? Att inte ljuga p CV:t? Allvarligt, efter vad du beskriver s besitter du goda kompetenser s jag frstr rligt talat inte varfr du behver fabricera att du jobbat utomlands i tv r. Att sga vid en intervju att man helt enkelt spenderade tv r p resande fot och frsrjde sig p strjobb r vl inte fy skam?

Efter denna moralpredikan kommer MITT frslag: tacka nej till jobbet p ett snyggt stt, uppdatera ditt CV och sk vidare. Falska intyg kommer troligen f ganska trkiga och rttsliga pfljder om det upptcks.

Vidare rcker det inte bara med ett intyg. Du mste ju ven bygga upp en historia av att du har jobbat p det stlle du anger. Sedan mste hlla fast vid denna och inte frsga dig. Folk r bttre n man tror p att lgga ihop tv och tv och till slut har du snrjt in dig i ett nt av lgner som du inte kan ta dig ur.
Citera
2015-10-21, 07:52
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Frslag? Att inte ljuga p CV:t? Allvarligt, efter vad du beskriver s besitter du goda kompetenser s jag frstr rligt talat inte varfr du behver fabricera att du jobbat utomlands i tv r. Att sga vid en intervju att man helt enkelt spenderade tv r p resande fot och frsrjde sig p strjobb r vl inte fy skam?

Efter denna moralpredikan kommer MITT frslag: tacka nej till jobbet p ett snyggt stt, uppdatera ditt CV och sk vidare. Falska intyg kommer troligen f ganska trkiga och rttsliga pfljder om det upptcks.

Vidare rcker det inte bara med ett intyg. Du mste ju ven bygga upp en historia av att du har jobbat p det stlle du anger. Sedan mste hlla fast vid denna och inte frsga dig. Folk r bttre n man tror p att lgga ihop tv och tv och till slut har du snrjt in dig i ett nt av lgner som du inte kan ta dig ur.
Jag fabricerar CV:t fr att jag verhuvudtaget inte blir kallad p intervju annars. Jag hade skt mnga arbeten, ven i stder flera mil bort. Jag har ltit vnner och tidigare studiekamrater lsa igenom mina personliga brev och alla tycker att det varit bra. Allts CV:t det r fel p och just bristen p arbetserfarenhet.

Nu testade jag att slnga in ett phittat arbete och blev kallad p det frsta jobb jag skte.

Att hlla mig till historien r nog inget strre problem. Jag var i Kanada, innan jag brjade studera, kte skidor och arbetade p ett vandrarhem s landet och kulturen r inte ny. Arbetsplatsen, tja. Jag r inte typen som opkallat sitter och berttar anekdoter utan r ganska eftertnksam s det br heller inte vara ngot problem.

Jag ser inget moraliskt hinder nr jag har kvalifikationerna. Jag har till och med bett arbetsgivare f komma och provarbeta gratis en mnad men det r tydligen inte s man anstller folk i Sverige.

Sedan skulle jag vl kunna g in p ett internship eller som trainee men lneutvecklingen kommer att bli drefter.
Citera
2015-10-21, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Jag fabricerar CV:t fr att jag verhuvudtaget inte blir kallad p intervju annars. Jag hade skt mnga arbeten, ven i stder flera mil bort. Jag har ltit vnner och tidigare studiekamrater lsa igenom mina personliga brev och alla tycker att det varit bra. Allts CV:t det r fel p och just bristen p arbetserfarenhet.

Nu testade jag att slnga in ett phittat arbete och blev kallad p det frsta jobb jag skte.

Jag ser inget moraliskt hinder nr jag har kvalifikationerna.

Frstr inte riktigt hur du resonerar dr. Du har tydligen skt mnga jobb och har ett CV, som enligt dig, r uppstllt p ett bra stt. Men du har inte ftt komma p intervju baserat p de kvalifikationer och erfarenheter du har.

Sen lgger du till ett fiktivt jobb och fr omedelbart komma p intervju. Baserat p det du skrivit ser det ut som om du fr komma p intervjun baserat p den enda kvalifikationen/erfarenheten du INTE har.

S att hvda att du HAR kvalifikationerna och inte ser ngot moraliskt fel att att ljuga p ditt CV och lgga till osanna kvalifikationer hnger inte riktigt ihop.

Men om det inte r moraliskt fel kan du ju alltid bertta fr arbetsgivaren vad du har gjort. Dom borde ju i s fall inte har ngot problem med det eftersom du, enligt dig sjlv, har alla kvalifikationer som krvs.
Citera
2015-10-21, 10:14
Moderator
tobess avatar
r vl inte vrre n att googla p "certificate of work experience" eller ngot liknande fr att f ngra ider p hur det kan se ut.

Problemet r ju dock om de fr fr sig att gra en bakgrundskoll. P mitt fretag skulle ngot snt dr aldrig lyckas t.ex. eftersom det grs en background check p alla som anstlls.

Rcker ju med att de vill ringa (din fiktiva) arbetsgivare och du r krd.
Citera
2015-10-21, 12:21
Medlem
TripleXLs avatar
Du skulle kunna hitta p ett fretagsnamn som inte finns men som lter verkligt p namnet.
Ngot ordbajs frn branschen kan vara fretagsnamn.

Skriv inga mail eller hemsideuppgifter utan bara en fiktiv person som undertecknar med ngon fin titel som lter verklig och sedan fretagsnamnet igen.

Hll det kort och ge inget som de kan haka upp sig p.

hoppas det gr bra mannen
Citera
2015-10-21, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Du skulle kunna hitta p ett fretagsnamn som inte finns men som lter verkligt p namnet.

Skriv inga mail eller hemsideuppgifter utan bara en fiktiv person som undertecknar med ngon fin titel som lter verklig och sedan fretagsnamnet igen.

Hll det kort och ge inget som de kan haka upp sig p.

hoppas det gr bra mannen

KAN fungera. Beror ju p hur bra de r p att upptcka bluffmakare och hur mycket de frsker "pressa" dig p ytterligare information. r faktiskt rtt nyfiken p hur den hr historien utvecklar sig.
Citera
2015-10-23, 08:09
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Sen lgger du till ett fiktivt jobb och fr omedelbart komma p intervju. Baserat p det du skrivit ser det ut som om du fr komma p intervjun baserat p den enda kvalifikationen/erfarenheten du INTE har.
Jag hr vad du sger, men vad r en kvalifikation? r det kunskapen som sdan eller ett certifikat p att man frvntas besitta densamma? Jag argumenterar fr det tidigare, och som jag nmnde har jag erbjudit mig att arbeta gratis under en mnad fr att kunna visa detta.

Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Problemet r ju dock om de fr fr sig att gra en bakgrundskoll. P mitt fretag skulle ngot snt dr aldrig lyckas t.ex. eftersom det grs en background check p alla som anstlls.

Rcker ju med att de vill ringa (din fiktiva) arbetsgivare och du r krd.
Det r drfr jag funderar p en utlndsk arbetsgivare. Jag hade ju med ltthet kunnat starta ett fretag i Sverige, gjort mig en professionell hemsida och angivit att jag arbetat fr det fretaget. Det fallerar ju ganska snabbt om ngon, s bara av nyfikenhet, kontrollerar fretagets siffror och finner att omsttningen r 0.

Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL

Jo, det r detta jag funderat p. Har ni erfarenheter av hur arbetsgivare hanterar utlndska referenser. Har ett utlndskt klingande namn. Risken r ganska liten att de ringer upp en "arbetsgivare" i, lt sga, Frankrike?
Citera
2015-10-23, 08:10
Medlem
JohnniePumas avatar
Ringde fr vrigt upp fretaget jag varit p intervju hos och tackade vnligt nej. Mste vara mer frberedd p det phittade yrket om jag ska ha ngot sdant p CV:t.
Citera
2015-10-23, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Ringde fr vrigt upp fretaget jag varit p intervju hos och tackade vnligt nej. Mste vara mer frberedd p det phittade yrket om jag ska ha ngot sdant p CV:t.

Helt rtt att tacka nej.
Citera
2015-10-23, 08:13
Medlem
Grushkas avatar
Jag hade en utlndskreferens som de ringde upp. Och d var det inget avancerat utan bara ett okvalificerat deltidsjobb p bemanningsfretag, s det r inte omligt att de ringer upp personen som str p intyget om det gller mer kvalificerade arbeten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in