2015-10-20, 14:42
Medlem
xtrftw1337s avatar
Som topic lyder, är det möjligt?

Jag har experimenterat en del med LSD, min HPPD jag fick har nyligen avtagit och jag kan äntligen börja reflektera över det jag har upplevt (då alla mina tankar osv har lagt sig).

Såhär i efterhand så har något hänt, jag känner mig som en helt annan människa, mina tankebanor är helt annorlunda. Det känns som jag har uppnått ett helt nytt stadie i mitt medvetande om mig själv och omvärlden. Min dagliga ångest har försvunnit, jag känner inget behov av droger längre, ser mera positivt på framtiden samt nuet.

Men det som tvistar mig är hur jag ser på omvärlden.. jag ser allt som existerar som ett "globalt kosmiskt nätverk". Att vi alla har en anslutning till kosmos (jämnvikten mellan ordning och kaos) samt att allt som existerar är besläktat med alltet. Här kommer tanken om "Tree of Life" in, tanken om att vi alla härstammar från samma art.. alltså ett "träd".

Under mina första trippar var allt fokus på "jaget" och mig själv, när jag vid senare tillfälle upplevede en "total egodöd" och löste mina undermedvetna problem så började all min fokus lägga sig på omvärlden. Jag såg te.x. att våran DNA struktur har likheter med ett träd (detta var inget jag hade läst om innan, bara något jag såg under mina trippar.. jag avfärdade det hela som inbillning). Det är nu på senare tid jag har börjat forskat angående detta och de uppleverser jag upplevde.. jag blir helt ställd mot väggen när mycket jag upplevde faktiskt stämmer (enligt forskning).

Kortfattat så är allt vi ser på en reflektion av sig själv.

Kan det finnas någon sanning i detta? Eller är det mitt undermedvetna som besitter kunskap som jag inte visste om.. som jag sedan tog fram i tron om att jag uppnåde upplysning? Har jag lurat mig själv?
Citera
2015-10-20, 15:56
Medlem
breeze420s avatar
Det finns många minnen i det undermedvetna som vi inte har tillgång till. Vi hade aldrig bara från minnet kunnat skapa hela den värld som finns när man t.ex drömmer, den är nästan lika verklig som denna.

Jag tror kanske inte att du kommer att lära dig något du inte kan lära dig själv, om du förstår. Du kan komma till insikter om dig själv och om hela verkligheten, det är trots allt det man utforskar. Men jag tror inte att du kommer kunna lära dig vetenskapliga saker du inte redan lärt dig, det vore som sagt ifall det är information du kanske sett på en dokumentär en sen kväll på Kunskapskanalen som du sedan glömt bort. Det vore fullt möjligt att den informationen visas genom t.ex användning av psykadelika.
Citera
2015-10-20, 17:20
Medlem
pponmms avatar
Jag har den senaste månaden rökt en hel del Changa, även lite DMT i fribasform. Har forskat med psykedeliska och dissociativa droger i några få år nu, även i kombination med varandra.

Det jag har kommit fram till är att ja, man mår bättre, blir lugnare och det känns som att man är lite klarare i skallen - lättare att förstå sig på andra människor och deras tankesätt. Men sett till hur världen fungerar så har jag bara gått i cirklar. Även om jag så gärna vill tro på att det finns en världsenergi (som jag vid några få tillfällen har anslutit min egen energistråle till), så har jag blivit presenterad så många andra modeller av världen att den bara blir en i mängden. Slutsatsen jag drar utav detta är att jag inte lär mig något som faktiskt betyder något när det kommer till min förståelse av hur välden är uppbyggd och hur den fungerar.

Tidigare var jag väldigt skakig av mig, svettades och var nervös som fan bara jag var ute själv på stan eller i skolan. Nu brukar jag i stort sätt alla droger, så det är svårt att säga exakt vad det är som har hjälpt mig med mina problem. Men jag är numer väldigt bekväm i mig själv och min omgivning. Känner mig väldigt sällan nervös överhuvudtaget, kan inte ens komma på när jag var det senast.

En viss LSD-tripp jag har i tankarna ändrade hela mitt sätt, det var en dos på +360ug, vilket fick mig att glömma stora delar av trippen. Men i afterglowen, när jag låg i sängen stel som en pinne och tänkte på mina problem kom jag fram till något. En tanke som började leva sitt eget liv i min skalle och slog ned många utav mina mentala spärrar, tankebanor jag tidigare har suttit fast i öppnades upp och jag fick en annan väg att gå i mina tankar. Det löste bl.a. ett visst problem jag alltid har haft, att jag blir väldigt stel i armar, nacke och ben när jag ska utföra någon avancerad rörelse offentligt. Jag vet inte hur det bara kunde släppa helt plötsligt bara sådär, då det är ett problem jag tidigare alltid har levt med. Men jag är grymt tacksam iallafall!

Det jag numer vill uppnå när jag trippar, förutom att bryta igenom såklart, är att hamna i det där stadiet när man bara uppskattar precis allt. När man kan stå framför en spegel och bara uppskatta vilken vacker konstruktion människokroppen är, din egen kropp. Hur mycket din säng egentligen betyder för dig, en plats där man kan slå sig till ro, en plats som är din och ingen annans. Hur alla dina rörelser tar upp plats och rum i den gemensamma världen vi lever i och hur detta är underbart. Denna känsla brukar nämligen sitta kvar, inte helt, men lite grann. Man får med sig det positiva tankesättet och synen på världen efter att man har slutat trippa, en liten bit av den iallafall.

Jag tror inte att man kan uppnå ett högre medvetande genom att trippa ofta, mycket och hårt. Jag tror att man kan finna sig själv och komma över många av sina problem (framförallt de problem man har skapat själv i sitt huvud). Men att man skulle komma närmare "världssjälen" genom att trippa ser jag som löjligt, då iallafall jag har kommit till slutsatsen att sådana saker bara existerar just när man trippar. Istället för att känna mig full av ny kunskap efter en tripp känner jag mig snarare mer fri och avslappnad, avlastad kanske - även efter de mindre trevliga tripparna.

Kan inte tänka mig att det är nyttigt för en person att omsluta allt det man lär sig under en tripp även i den vanliga världen. Risken finns nog för att man alienerar sig själv och börjar känna sig utanför och missförstådd. Se till att ta vara på känslorna du upplever, ta med dig dom från trippen och må bättre i din vardag. Istället för att sitta och grubbla över varför du är tillbaka i den normala världen igen trotts att vågvarelserna lovade dig ett nytt liv i deras värld när du trippade som hårdast. Tro mig, jag är också besviken över att alla de varelser som har lovat mig inträde till deras värld i slutändan lämnade mig kvar ändå.

Mitt inlägg blev lite halvt på topic nu, men det var skönt att få skriva av sig lite ändå.
Citera
2015-10-20, 18:00
Medlem
xtrftw1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pponmm
...

Intressant läsning, det tackar jag för

Jag anser dock att mitt medvetande "uppgraderas" efter trippen.. inte under självaste trippen. När jag trippade så kom det upp en massa saker som "makes no sense at all".. som jag senare under min HPPD klarade upp. Skriver om det i denna tråd: (FB) LSD psykos? (observera att jag var väldigt "trippad" och mådde riktigt dåligt när jag skrev inläggen).

Tankarna är oftast "all over the place" efter en tripp och man vet inte riktigt hur man ska hantera dom. När tankarna sedan la sig så stydes tankarna helt av sig själv.. precis som du beskriver. Hade ingen kontroll på vad för tankar som penetrerade mitt pannben.
Citera
2015-10-21, 15:36
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Ja det är jag övertygad om att man kan göra tack vare olika typer av introspektion. Det intressanta är hur man väljer att applicera sina eventuella insikter praktiskt i sin vardag för att göra sitt eget och andras liv bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in