• 1
  • 2
2015-10-20, 09:44
Medlem
Hej

Jag har bott utomlands i flera r - har inga barn eller frugor, bostder, fretag eller arbete kvar i Sverige. Bor och betalar skatt i ett annat EU-land.

Det enda jag egentligen har kvar i Sverige, frutom vnner, frldrar och syskon, r aktier hos Avanza (kapitalfrskringskonto). Jag fr ver varje mnad dit och schablonskatten dras ju automatiskt drifrn. Det slog mig nu att det kanske innebr en risk skattemssigt vad gller mina inkomster frn tjnst? Det vore ju jkligt surt om man flyttade hem om ngra r och blev upptaxerad p allt man tjnat under utlandsren, just fr att man anses ha anknytning till Sverige i o m sitt sparande.

Ngon hr som vet?
Citera
2015-10-20, 09:46
Medlem
Parkours avatar
Avsluta kontot hos Avanza Bank och ppna en spardep hos lmplig bank i landet du r bosatt i.
Citera
2015-10-20, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Avsluta kontot hos Avanza Bank och ppna en spardep hos lmplig bank i landet du r bosatt i.

Jo, om det finns en risk s vet jag sklart vad jag br gra.

Du menar allts att dr r en risk fr upptaxering i Sverige?
Citera
2015-10-20, 12:35
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biggestblow
Jo, om det finns en risk s vet jag sklart vad jag br gra.

Du menar allts att dr r en risk fr upptaxering i Sverige?
Ngon risk fr upptaxering finns knappast. Du fr kolla dubbelbeskattningsavtalet med det land du bor i och Sverige. Det kan vara s att ditt hemland vill beskatta kapitalfrskringen och i s fall ska Sverige inte gra det.
Citera
2015-10-21, 18:05
Medlem
Vet du om att du inte ens f vara kund hos Avanza om du bo utomlands? Det st i deras anvndaravtal. Vad som hnder om de kommer p dig vet jag dremot inte.
Citera
2015-10-22, 09:29
Medlem
x2tusens avatar
Du lper nog en viss risk ja. Betnk ven att farbror staten letar med ljus och lykta efter skatteinkomster
d minst 190 000 nya skggbarn kommer till Sverige enbart i r och behver fickpengar, mat boende m.m
Citera
2015-10-27, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Ngon risk fr upptaxering finns knappast. Du fr kolla dubbelbeskattningsavtalet med det land du bor i och Sverige. Det kan vara s att ditt hemland vill beskatta kapitalfrskringen och i s fall ska Sverige inte gra det.

Stmmer. Ringde SKV i Sverige och de intygade just det du sger.
Citera
2015-10-27, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Vet du om att du inte ens f vara kund hos Avanza om du bo utomlands? Det st i deras anvndaravtal. Vad som hnder om de kommer p dig vet jag dremot inte.

Snickesnack! Sitt inte o snacka skit om ngot du inte har en aning om s spar du oss andra lite tid. Det r helt OK med KF hos Avanza som utlandsbosatt.
Citera
2015-10-27, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2tusen
Du lper nog en viss risk ja. Betnk ven att farbror staten letar med ljus och lykta efter skatteinkomster
d minst 190 000 nya skggbarn kommer till Sverige enbart i r och behver fickpengar, mat boende m.m

Jag har frvisso skgg, men ngot barn r jag inte och jag behver inte heller ngra fickpengar, mat eller boende frn staten.
Citera
2015-11-16, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biggestblow
Snickesnack! Sitt inte o snacka skit om ngot du inte har en aning om s spar du oss andra lite tid. Det r helt OK med KF hos Avanza som utlandsbosatt.

Stmmer. Dock kan du inte ha kvar ISK hos Avanza som utlandsbosatt, det omformas till ett vanligt VP-konto. KF fungerar nog som vanligt dremot.
Citera
2015-11-16, 08:19
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreten
Stmmer. Dock kan du inte ha kvar ISK hos Avanza som utlandsbosatt, det omformas till ett vanligt VP-konto. KF fungerar nog som vanligt dremot.
Det gr utmrkt att inneha ett svenskt ISK som utlandsboende och begrnsat skattskyldig i Sverige. Man betalar d inte lngre avkastningsskatt i Sverige men det land man bor i kan vilja beskatta ett ISK beroende p hur dubbelbeskattningsavtalet ser ut. Den s kallade 10-rsregeln gller inte heller i detta fallet.

Om Avanza sger annat s r det deras eget beslut.
Citera
2015-11-16, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det gr utmrkt att inneha ett svenskt ISK som utlandsboende och begrnsat skattskyldig i Sverige. Man betalar d inte lngre avkastningsskatt i Sverige men det land man bor i kan vilja beskatta ett ISK beroende p hur dubbelbeskattningsavtalet ser ut. Den s kallade 10-rsregeln gller inte heller i detta fallet.

Om Avanza sger annat s r det deras eget beslut.

Avanza sger annat. Jag kan ven bekrfta att KF inte heller r tilltet hos dem efter ett samtal idag. "De vill inte delta i skattetvister" var motivationen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in