Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-20, 09:15
  #1
Medlem
Hej!

Tänkte starta en tråd för oss som tränar alternativt är intresserade av att börja träna FMA (Filipino Martial Arts). Vad jag kan se online finns det inte så värst många klubbar i Sverige av typen Kali/Escrima/Arnis.

Själv tränar jag Kali Sikaran under Johan Skålberg. Jag kan starkt rekommendera FMA för de som är intresserade av kampsport som tränar med diverse olika roliga tillhyggen, knivar, käppar mm. För de som inte vet vad FMA är tränar man självklart även sparkar, slag nedtagningar och lås. Fokus är dock på stående strid.

Finns det andra här på forumet som tränar FMA? Var tränar ni och vilken stil?
Citera
2015-10-20, 09:29
  #2
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulan86
Hej!

Tänkte starta en tråd för oss som tränar alternativt är intresserade av att börja träna FMA (Filipino Martial Arts). Vad jag kan se online finns det inte så värst många klubbar i Sverige av typen Kali/Escrima/Arnis.

Själv tränar jag Kali Sikaran under Johan Skålberg. Jag kan starkt rekommendera FMA för de som är intresserade av kampsport som tränar med diverse olika roliga tillhyggen, knivar, käppar mm. För de som inte vet vad FMA är tränar man självklart även sparkar, slag nedtagningar och lås. Fokus är dock på stående strid.

Finns det andra här på forumet som tränar FMA? Var tränar ni och vilken stil?


Jag har tränat Kali i Göteborg. Men jag gick efter en termin över till Krav
Citera
2015-10-20, 19:43
  #3
Medlem
MittNamnVarTagets avatar
Jag fastnade för Escrima. Tränar i Stockholm.
Citera
2015-10-20, 20:35
  #4
Medlem
Lasbond3000s avatar
Kul att det dyker upp andra trådar här än UFC-runkeri .

Det jag undrar över är hur det går för kali sikaran (KS) som organisation här i Sverige idag?
Har Jeff Espinous kommit tillbaka till organisationen?
Och krymper kali sikaran fortfarande?
Jag känner till flera KS-klubbar som antingen har lagts ner eller bytt stil FMA-stil.

Så dela gärna med er av era kunskaper.
Citera
2015-10-21, 17:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Kul att det dyker upp andra trådar här än UFC-runkeri .

Det jag undrar över är hur det går för kali sikaran (KS) som organisation här i Sverige idag?
Har Jeff Espinous kommit tillbaka till organisationen?
Och krymper kali sikaran fortfarande?
Jag känner till flera KS-klubbar som antingen har lagts ner eller bytt stil FMA-stil.

Så dela gärna med er av era kunskaper.

Jeff kör sin grej i Tyskland, typ exakt vad Johan gör i Sverige. Väldigt likt i stil men är osäker på samarbetsgraden mellan Johan och Jeff.

Annars är det väl lagom stabilt med medlemmar, lite mindre än förre men känns stabilt nu efter några år av tapp tidigare. I Norge vet jag att de är mycket fler medlemmar, likaså i Australien.

I nuläget finns det 2 klubbar i Göteborg under KSI och en fristående, Kali de Mano. Har ingen direkt erfarenhet av de men är intresserad om någon tränat där. De håller till i samma lokaler som GBG MMA.
Citera
2015-10-21, 17:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittNamnVarTaget
Jag fastnade för Escrima. Tränar i Stockholm.

Vem håller i det där? Har tränat lite med Olsson och framför allt Enbom. Grymma killar både två.
Citera
2015-10-21, 18:06
  #7
Medlem
MittNamnVarTagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulan86
Vem håller i det där? Har tränat lite med Olsson och framför allt Enbom. Grymma killar både två.
Jonasson håller i det där jag kör!
Citera
2016-03-06, 22:42
  #8
Medlem
ToMegaTherions avatar
Tränar också FMA i Stockholm. Säger inte vilken stil dock eftersom jag vill vara lite hemlig Jag är på jakt efter sparring-partners! Har tränat i 2,5 år och är asnöjd, men det är för långt mellan tillfällena vi sparras. Därför vill jag göra slag i saken själv. PMa om du är en FMA-person och vill svinga pinne med mig i Stockholmsregionen!
Citera
2017-06-21, 12:19
  #9
Medlem
nekons avatar
Bumpar denna tråd i hopp om svar.
Lite intresserad av Filipino Martial Arts och skulle gärna testa på men verkar som det är brist på klubbar.
Hur ser det ut i Sverige med klubbar, bra Sthlm och GBG?
Citera
2017-06-22, 14:18
  #10
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nekon
Bumpar denna tråd i hopp om svar.
Lite intresserad av Filipino Martial Arts och skulle gärna testa på men verkar som det är brist på klubbar.
Hur ser det ut i Sverige med klubbar, bra Sthlm och GBG?


I Göteborg finns det Kombatan, som är Ernesto Presas egen kampart. http://www.kombatangoteborg.se/
I samma stad finns det även Kali sikaran som drivs av Johan Skålberg. http://www.kalisikaran.se/
En mer fristående klubb är FMA academy http://fmaacademy.se/ som finns både i götet och i huvudstaden.
Det finns säkert fler klubbar som jag inte har räknat upp.
Citera
2017-06-29, 14:53
  #11
Avstängd
Min erfarenhet av Filippinska kampsporter är att dom ofta använder sig av knivar och vapen?

Stilar som Escrima och Kali minns jag.

Det är redigt tuffa stilar där man redan som nybörjare får se upp! :-)

Fjärlilskniven, butterfly eller ballisong (kärt barn har många namn) kommer väl just från filipinerna?
__________________
Senast redigerad av Nassegorang 2017-06-29 kl. 15:45.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback