2015-10-21, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Du kommer inte sluta sms-låna bara för att du får ett banklån och det vet både banken och du.

Där har vi problemet, lös detta och allt annat löser sig självt med tiden.
Citera
2015-10-21, 14:58
Medlem
Jagarjagarens avatar
Hela den här diskussionen är ju givetvis mycket lättare att hantera utifall den inte vore så teoretisk med många (lika) troliga konsekvenser. Till exempel har TS inte berättat VAR han/hon bor (så att man skulle kunna få ett hum om hur bostadsmarknaden ser ut där), vilken bank TS har och hur den relationen ser ut (har TS t.ex. lån hos Nordea är det inte säkert att man HAR en personlig bankkontakt). Ålder på TS (och sambo) spelar förstås också in (för att kunna avgöra om det är rimligt att TS någonsin jobbar igen) etc. etc. etc.

Sedan blir det ju _väldigt_ hypotetiskt så länge man ju inte HAR värderat sin lägenhet och HAR tagit kontakt med vare sig sin bank eller något låneinstitut.

Det kan emellertid bli lite bökigt med mer lån med bostaden som säkerhet, just nu - kapitaltäckningskraven på bankerna gör att det nu - precis när i princip samtliga banker har gått under budget såhär långt i år - det antingen A) måste till högre vinster hos bankerna eller B) man lånar ut mindre pengar, eller C) att bankerna börjar kräva att man amorterar på sina lån.

http://cornucopia.cornubot.se/2015/1...a-behover.html

Sedan känns det rent instinktivt som att man - i det fall man har tagit dåliga, kortfristiga lån - kanske inte ska försöka betala tillbaka dem medelst nya lån? I vart fall om man inte först gör klart att man inte tänker fortsätta att ta fler kortfristiga dåliga lån med hög ränta?
Citera
2015-10-26, 01:47
Medlem
MrMadoffs avatar
Kan denna idé vara bättre?

Min sambo köper min del av lägenheten alltså mina 50%, banken betalar mig och lånet utökas och läggs på min sambo.

I detta scenario borde väl inte mitt kreditbetyg spela så stor roll eftersom jag avsäger mig lånet som då min sambo istället tar över 100%? Då borde väl bara min sambo gå igenom bankens kreditprövning/kontoutdrag? Jag borde väl vara helt ointressant ur bankens perspektiv på det sättet? Eller tänker jag helt fel här nu?

Någon med erfarenhet?
Citera
2015-10-26, 01:54
Medlem
Grasstomouths avatar
Gå dit först och berätta hur det ligger till. Verkar du ångerfull blablabla så borde de låta dig låna upp.

Du har ju lägenheten som säkerhet. För deras del ska det mycket till för att de inte ska få se sina pengar igen.
Citera
2015-10-26, 02:18
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grasstomouth
Gå dit först och berätta hur det ligger till. Verkar du ångerfull blablabla så borde de låta dig låna upp.

Du har ju lägenheten som säkerhet. För deras del ska det mycket till för att de inte ska få se sina pengar igen.

Ärligt talat så känner jag mig obekväm att min bank ska sitta och kolla igenom kontoutdrag från mitt bankkonto samtidigt som jag sitter där mitt emot och dom synar mig med blickar..

Så vad tror du om alternativ 2, inlägget ovanför din kommentar?
Citera
2015-10-26, 02:25
Medlem
Grasstomouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Ärligt talat så känner jag mig obekväm att min bank ska sitta och kolla igenom kontoutdrag från mitt bankkonto samtidigt som jag sitter där mitt emot och dom synar mig med blickar..

Så vad tror du om alternativ 2, inlägget ovanför din kommentar?

Du gör som du vill. Bankmannen kommer ha glömt dig dagen efter. Känns som du gör det mer komplicerat än vad det är. Svälj din heder.
Citera
2015-10-26, 02:33
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Du gör som du vill. Bankmannen kommer ha glömt dig dagen efter. Känns som du gör det mer komplicerat än vad det är. Svälj din heder.

Okej, tack behöver nog höra det antar jag.

Men om jag gör som jag sa i alternativ 1 trådstarten och banken tackar nej pga min nuvarande kreditvärdighet, kan jag därifrån gå från alternativ 1 till alternativ 2 som jag nyligen postade?
Eller har jag satt käppar i hjulet på mig själv för att ha ens börjat med alternativ 1 då?

Ja, jag gör det nog betydligt omständigare än vad det är men jag är ganska ovan detta och har svårt att finna mig i denna situation trots att det är jag själv som har satt mig i den men jag trodde dock jag skulle slippa den här dagen även om jag alltid visste att den kanske skulle dyka upp.
Citera
2015-10-26, 02:36
Medlem
Grasstomouths avatar
Citat:
Okej, tack behöver nog höra det antar jag.

Men om jag gör som jag sa i alternativ 1 trådstarten och banken tackar nej pga min nuvarande kreditvärdighet, kan jag därifrån gå från alternativ 1 till alternativ 2 som jag nyligen postade?
Eller har jag satt käppar i hjulet på mig själv för att ha ens börjat med alternativ 1 då?

Jag ser inte varför du inte skulle kunna sälja halva lägenheten till din sambo, om hon nu vill det.

Vill du sälja halva lägenheten?
Citera
2015-10-26, 03:01
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Jag ser inte varför du inte skulle kunna sälja halva lägenheten till din sambo, om hon nu vill det.

Vill du sälja halva lägenheten?

Det gör mig faktiskt inte så mycket
Citera
2015-11-20, 02:10
Medlem
MrMadoffs avatar
Tog kontakt med banken lämnade fram alla uppgifter de behövde, dom gick med på att lösa lånen och skriva upp lånet på bostaden och både dom och jag blev helnöjd då jag fick ner räntan till riktigt härliga nivåer dessutom

Så tack alla!
Citera
2015-11-20, 16:43
Bannlyst
Citat:
Tog kontakt med banken lämnade fram alla uppgifter de behövde, dom gick med på att lösa lånen och skriva upp lånet på bostaden och både dom och jag blev helnöjd då jag fick ner räntan till riktigt härliga nivåer dessutom

Så tack alla!
Int så att du drar en skröna nu, för att få dig i bättre dager. Säg som det är nu...Du sitter rejält på pottan...
Citera
2015-11-20, 18:44
Medlem
Citat:

Så tack alla!
Härligt! Se till att få bukt med din ovana att låna pengar nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in