Resultat: Är SVT's val av Gina Dirawi som julvärd bra?
Ja
17,96%
109 röster
Nej
62,27%
378 röster
Vet inte, men det kanske blir bra
12,69%
77 röster
Tveksamt, tror inte det blir bra
7,08%
43 röster
2015-11-22, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
SVT har slagit på censuren på sitt forum. Jag skrev i en av julvärdstrådarna i morse men inlägget togs inte in (de har förhandsmoderering). Och nu har de stängt alla trådar om julvärd. Är inte direkt förvånad, men tycker att det är otäckt!

Det här är bara början. Men inte är hon med näsan kapabel att förmedla nån julstämning inte. Varför inte Lasse Åberg t.ex. i stället.
Citera
2015-11-22, 18:28
Medlem
Hade jag fått förslå en julvärd skulle det ha varit folklivsforskaren Ebbe Schön, som mellan programmen kunde ha fått berätta om gamla jular och dess mystik.
Citera
2015-11-22, 18:50
Medlem
Grievouss avatar
Jag har egentligen ingen åsikt om henne som programledare, har knappt sett något, men jag tycker det är extremt besynnerligt av SVT att välja en uttalad antisemit till julvärd. Undrar om detta kommer skina igenom, det vore ju fantastiskt kul om hon satt där och levererade syrliga glirningar om hur judarna dödade Jesus
Citera
2015-11-22, 18:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Hade jag fått förslå en julvärd skulle det ha varit folklivsforskaren Ebbe Schön, som mellan programmen kunde ha fått berätta om gamla jular och dess mystik.

Ja! Jättebra idé! (Som SVT inte kommer att bry sig om. Nästa år blir det en transvestit, ska du se...)
Citera
2015-11-22, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helenedal
Många av er hajar inte läget. Jag skall redogöra för problemet för er, så häng med:

De flesta tycker säkerligen Dirawi är bra, eller åtminstone duger; jag tycker hon gör bra TV, och hon är angenäm att både titta och lyssna på. Problemet är inte att Dirawi är julvärd -- problemet är att SVT sätter henne som julvärd för att jävlas med folk. Jämför lucia-vansinnet med den rappande araben förr-förra året. Allt för att störa folks lucia- och julefrid och överlag störa TV-tittarens traditionella jul, samt att skratta åt alla griniga reaktioner utanför media-kretsarna.

Jag skiter i vem som blir julvärd, förutom när julvärden så skamlöst uppenbart är vald enkom för att störa jule-Sverige.

Fast jag tror att du inte heller hajat läget fullt ut.
Visst kanske de sätter henne som julvärd för att jävlas med med folk pga hennes ursprung men det är inte det som är det stora problemet bland de flesta.
Problemet är att SVT låter en person som vid ett flertal gånger uttalat sig antisemitiskt vara julvärd.
Folk ryker från sina poster och jobb hit och dit om de uttalar sig det minsta som kan tolkas rasistiskt mot t ex muslimer eller etniciteter som inte är svenskt.
Sprider man däremot judehat öppet så är det uppenbarligen inget problem för SVT eftersom hon fortfarande har sitt programledarjobb kvar plus att hon ska leda nästa års Melodifestival OCH vara årets julvärd.
Ett fruktansvärt lågvattenmärke för SVT att judehat är okej att framföras av deras anställda utan att det ger några konsekvenser.
Citera
2015-11-22, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Det där är väl symptomatiskt för svensk politik just nu, att man hellre låter hela landet gå åt helvete än att ge SD lillfingret. Hatet mot SD överväger allt annat vilket säger rätt så mycket om er destruktiva "godhet".

Själv skiter jag i om den jäntan är julvärd eller vad hon nu är. Jag blir mest förvånad över att alla supergoda antirasister helt plötsligt hyllar en antisemit. Det är säkert en min fiendes fiende är min vän-tänk bakom dubbelmoralen men det bekräftar att SD-hatet väger tyngre än antirasismen.

Jag hatar långt ifrån SD eller deras anhängare, de roar mig främst.
Men det är väl symptomatiskt att SD-sekten tycker alla som har en annan åsikt eller politik automatiskt hatar dom.
Citera
2015-11-22, 19:03
Medlem
sueco2s avatar
När tiden blir mogen spelar jag En himla många program med After Shave och Galenskaparna.
Passar alldeles utmärkt för att få julstämning. Inget SVT för mig, tack.
Varför sitta och bli irriterad över en invandrare som lyckats skaffa sig ett jobb?
Citera
2015-11-22, 19:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grievous
Jag har egentligen ingen åsikt om henne som programledare, har knappt sett något, men jag tycker det är extremt besynnerligt av SVT att välja en uttalad antisemit till julvärd. Undrar om detta kommer skina igenom, det vore ju fantastiskt kul om hon satt där och levererade syrliga glirningar om hur judarna dödade Jesus

Ja, det är lustigt det där med PK-koden. De skulle ju aldrig ha tagit en infödd svensk, som hade sagt sådana saker som hon har sagt om judarna. ALDRIG!
Citera
2015-11-22, 19:12
Medlem
Grievouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocco14
Problemet är att SVT låter en person som vid ett flertal gånger uttalat sig antisemitiskt vara julvärd.
Folk ryker från sina poster och jobb hit och dit om de uttalar sig det minsta som kan tolkas rasistiskt mot t ex muslimer eller etniciteter som inte är svenskt.
Sprider man däremot judehat öppet så är det uppenbarligen inget problem för SVT eftersom hon fortfarande har sitt programledarjobb kvar plus att hon ska leda nästa års Melodifestival OCH vara årets julvärd.
Ett fruktansvärt lågvattenmärke för SVT att judehat är okej att framföras av deras anställda utan att det ger några konsekvenser.

Håller med. Dock tror jag att det ligger lite i tiden. Det verkar som att ju fler terrordåd med islamistiska förtecken som begås desto mer förväntas alla gå man ur huse för att skydda andra muslimer. Därför tror jag att de valde Gina som ett statement, typ "Titta, här är en tjej som är muslim och INTE terrorist, där ser ni, de är inte onda!"
Citera
2015-11-22, 19:16
Medlem
Grievouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det är lustigt det där med PK-koden. De skulle ju aldrig ha tagit en infödd svensk, som hade sagt sådana saker som hon har sagt om judarna. ALDRIG!

Nej verkligen inte. Det är liksom inte henne jag stör mig på heller utan hyckleriet som försiggår. För min del kan Manson eller Breivik få sitta julvärd, jag skiter i vilket, men det är just det att olika regler gäller för olika människor och allt detta under "demokratins och öppenhetens" fana. Tvi fan! =)
Citera
2015-11-22, 19:31
Medlem
SituationReports avatar
Så länge det inte är uppenbart stressande för majoriteten av Svenska folket så går det nog bra med vem som helst. Jag gillade Arne Weise, men han var förmodligen inte den potentiellt bästa man kunde hittat.
Senast redigerad av SituationReport 2015-11-22 kl. 19:55.
Citera
2015-11-22, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Så länge det inte är uppenbart stressande för majoriteten av Svenska folket så går det nog bra med vem som helst. Jag gillade Arne Weisse, men han var förmodligen inte den potentiellt bästa man kunde hittat.
200-300 gånger bättre än dirawi som Julvärd iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in