Resultat: Är SVT's val av Gina Dirawi som julvärd bra?
Ja
17,96%
109 röster
Nej
62,27%
378 röster
Vet inte, men det kanske blir bra
12,69%
77 röster
Tveksamt, tror inte det blir bra
7,08%
43 röster
2015-11-20, 17:54
Medlem
longbow4ys avatar
Gina är utvald för ett syfte.
Den som valde Gina är SVT Tf programdirektör Safa Safiyari .

Han hatar uppenbarligen svenskar och svenska traditioner. Då passar Gina in i hans skeva Sverigebild.

Citat:
Safa Safiyari vill visa att Sverige är fullt av orättvisor.
..
Safa Safiyari var 14 år när familjen flydde från Iran till Sverige. Han bodde först på olika flyktingförläggningar och hamnade till slut i Tranås. Den tuffa bakgrunden har gjort honom rejält förbannad på orättvisor.

– Jag växte upp i en vanlig medelklassfamilj i Iran. Så kom jag till Sverige och blev placerad i en underklassituation som invandrare. Jag blev sedd som ”pizzabagarsonen” och var hela tiden tvungen att kämpa mig upp.
...
För Safa Safiyari är ”Vera Special” en slags revansch för alla de orättvisor han själv har upplevt. Upplevelser som än idag präglar hans vardag.

– Som när jag ska ringa och beställa rum på ett vandrarhem ute i skärgården. Då tänker jag någonstans att de kanske inte vill ha mig där i den svenska fina skärgården och förstöra bilden av Sverige.

http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle10224685.ab

Verkar som en Iransk brat tog illa vid sig att behöva arbeta sig upp. Och nu hämnas han på dem som gett hans familj en fristad.
Citera
2015-11-20, 17:58
Medlem
emaptis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z0DIAC
Det är även värt att tro att vi inom några år, om inte nästa kommer att få se en homosexuell/transa som julvärd.
Lotta Brome? Lesbisk som varit julvärd, riktigt bra sådan i mitt tycke.

OnT, helt fel med en muslimsk julvärd, SVT har redan gått för långt så detta är väl gjort i ren trots mot deras tittare. Kanske är det en pungspark mot licensskolkarna som dom fått till att är samma personer som näthatar SVT.
Citera
2015-11-20, 18:01
Medlem
ReiseReises avatar
Vem fan bryr sig. Gör hon ett bra jobb och är trevlig att lyssna på så är det chill
Citera
2015-11-20, 18:02
Medlem
Cataphracts avatar
Hade hon varit kristen hade det varit ok, med kristen menar jag kulturellt kristen som majoriteten av svenskarna. Men att sätta en muslim som julvärd är extremt provocerande och jag har ingen lust att bänka mig vid tvn den kommande julaftonen.
Citera
2015-11-20, 18:04
Medlem
Zabuzas avatar
En troende muslim som ska förmedla en kristen högtid/tradition i tv. Bra där SVT, allt för att slå in de mångkulturella och identitetslösa spikarna i den svenska folksjälens kista.
Citera
2015-11-20, 18:06
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Gina blir säkert en jättebra julvärd, däremot retar det gallfeber på mig att man hela tiden får känslan av att media ser det som sin uppgift att fostra folket med "rätt" åsikter, och att man så utstuderat väljer personer med "rätt" åsikter.

Precis så känner jag också. Gina är jättesöt, skön dialekt och passar bra i sitt sammanhang.

Men i den extremt polariserade situation vi har just nu, hur tänker SVT med att just i år välja en person som är/ses som tydlig representant för islam. Och är muslim.

Varför, varför? Om man nu skulle vilja bygga ihop samhället igen, varför då så tydligt ta ställning för den ena sidan (den tok-mångkulturella). Varför inte välja en helt neutral person. Någon som man vet att båda läger kommer att acceptera. Julafton, ska det inte få vara en dag fri från konflikter?

Men icke. Detta är ju lite som att välja Jan Thörnblom (sångare i Ultima Thule) till julvärd. Tycker det är dåligt på grund av den polarisering som skapas.
Citera
2015-11-20, 18:09
Medlem
Smegmas avatar
Att det skulle vara en Kroknäsa (Safa Safiyari) på SVT som valde sin gelika bland alla andra SVENSKAR - var ju ingen skräll.

Bedrövligt. Det får nog bli Bengan Magnusson på fyran den tjyfärde.
Citera
2015-11-20, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Hon tror på en enda gud och kristna tror på en enda gud. Hon firar julafton och kristna firar julafton. Kristna har mer gemensamt med Gina än vad du som ateist har. Så vad är problemet?

För övrigt borde alla som växt upp med Kalle Anka och Karl-Bertil Jonsson på julafton räknas som svenskar oavsett var deras föräldrar kom från.

Absolut. Håller med. Tror inte det är många som ser det som ett problem. Det enda jag som ateist har gemensamt med kristendom och islam är troligen typ några av de 10 budorden och grundpelarna som byggt upp rättsliga och etiska system. Typ inte vara otrogen eller skada folk. Jul är för mig enbart tradition och ett tillfälle att träffa släktingar. Gemenskap.
Citera
2015-11-20, 18:12
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Och givetvis ääälskar medie-etablissemanget att få skriva sådant här:

http://www.gp.se/kulturnoje/1.290314...ot-gina-dirawi

"Sociala medier fylls med hat mot Gina Dirawi"

Det var väl det som var själva tanken med att välja Gina. Dels reta gallfeber på 70% av Svenska folket, och dels få skriva sådana här små dikter.

"Nackdelen" (som jag tackar för) är givetvis att SD får ytterligare några tusen röster på kuppen.
Citera
2015-11-20, 18:13
Medlem
musttomtes avatar
Jan Thörnblom (sångare i Ultima Thule) till julvärd hade varit något.

https://www.youtube.com/watch?v=tbtOvrsrhpU
Citera
2015-11-20, 18:17
Medlem
Redas avatar
Om Gina är muslim så är hon lika sekulariserad som vi kristna och därmed ett föredöme för de invällande muslimerna. Hade hon varit en slöjkärring hade det varit en provokation mot svenska traditioner men nu är hon troligen mer provocerande i den muslimska miljön.
Hon är född i Sverige och är snygg och humoristisk så SVT har gjort ett bra val efter sin mångkulturella agenda.
Hon kommer säkert att klara av att tända ett stearinljus.

Själv ser jag sällan på Stasi-TV och absolut inte på julafton!
Citera
2015-11-20, 18:17
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newcastle76
Håller med helt.

Gina är muslim!
Är inte Jul en kristen högtid? CHRIST - MAS?
Hade varit ok om hon varit Ramadan-Värd, något som säkert kommer dyka upp i SVT inom kort.

Eller kan Al-Jazeera tänka sig Carola som nyhetsankare?

Julen är fan inte kristen. Den är hednisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in