• 1
  • 2
2015-10-19, 17:59
Medlem
Packeteringstejps avatar
Vad gör ni alla med era bilder? Antar att många här är likt mig drar med sig kameran lite överallt och resultatet brukar bli en hel del bilder. Slutar oftast med att 90% hamnar på någon hårddisk, fortfarande i RAW format, och aldrig ser dagens ljus igen.

Det som jag brukar göra med några fåtal bilder är att lägga upp på en blogg med en kort beskrivning av fotot. Thats it liksom. Funderar även på om man skulle ladda upp en massa bilder på instagram bara för att göra nånting med dem. Speciellt nu när man inte längre är tvingad att beskära fotona.

Nu vill jag höra hur ni andra gör och kanske få lite inspiration!
Citera
2015-10-19, 18:41
Medlem
BNCs avatar
Om jag inte specifikt tar bilder som behöver vara extra snygga (gör jag det blir det såklart RAW, sen redigerar man dem ju direkt), så litar jag på kameran och tar dem i JPEG bara. Sen sorteras dem när man lägger in på datorn, och raderar allt som inte är något intressant med, sen sparas de på nätverkslagringen till framtiden.
Citera
2015-10-23, 09:22
Medlem
503s avatar
Sparar allt, förutom bilder som är helt oanvändbara (t.ex. helt svarta eller fullkomligt överexponerade, eller bilder jag råkar ta av misstag när kameran hänger på axeln o.s.v.).
Lagring är så pass billigt idag.
Citera
2015-10-23, 20:08
Medlem
Kör ganska litet digitalt så de hamnar på en hårddisk med backup

Annars är det film som gäller. Så mycket bättre om man gillar naturfoto med Fuji velvia
Citera
2015-10-24, 11:44
Moderator
rotadents avatar
Jag sparar alldeles för mycket. Sen får jag ett ryck då och då och går in och rensar friskt bland bilderna. Många foton kommer jag aldrig att använda till något, eller ha något intresse av att se igen. Då kan jag lika gärna ta bort dem.
Citera
2015-10-24, 15:08
Medlem
emaptis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag sparar alldeles för mycket. Sen får jag ett ryck då och då och går in och rensar friskt bland bilderna. Många foton kommer jag aldrig att använda till något, eller ha något intresse av att se igen. Då kan jag lika gärna ta bort dem.
Så resonerade jag också, till i dag typ. Har sedan ett par dagar kört discrecovery på en massa gamla ide-diskar och idag var det dags för dom med skadade partitioner mm, kör en deep scan med Disk Drill, och se på fan så mycket ratade bilder det är kul att se igen, jag förstår varför jag slängt dom men det är ändå kul att få tillbaka dom 10 år senare. Många av de bilderna jag förr sparade skulle jag idag slänga, det får mig att tänka efter hur jag kommer att tänka om 10 år igen.

Fr o m nu kommer jag spara alla jpg och bara radera raw på de dåliga bilderna jag skulle slängt, idag är disk så billigt att bilder knappt tar någon plats. (tar alltid jpg+raw)
Senast redigerad av emapti 2015-10-24 kl. 15:10.
Citera
2015-10-24, 21:47
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packeteringstejp
Nu vill jag höra hur ni andra gör och kanske få lite inspiration!

Jag sparar kanske 10-20% av alla bilder jag tar (och jag fotar alltid i raw-format). Använder mig av Lightroom, så jag kan hålla ordning på bilderna, lägga till taggar, betygsätta och inte minst göra en lättare bildbehandling.

Visst kan man behålla alla bilder och köra med filtrerad visning i LR, men varför? Jag tycker att de bra bilderna blir osynliga om man sparar allt. Går på magkänslan, men raderar hellre än sparar om jag är tveksam. Har gjort så de sista femton åren och det har funkat för mig. En liten mängd bilder från varje tillfälle gör det dessutom möjligt att med en rimlig tidsåtgång tagga, betygsätta och bildbehandla i LR. På så sätt finns alla mina bilder lättillgängliga när jag vill ha tag i dom och i bästa möjliga kvalisort.

Men vad gör jag med bilderna då? En del bilder hamnar i min blogg, en del bilder i min portfolio, andra i fotoböckerna, det delas ut digitalt till de som var med där och då, eller till släkt och vänner, men oftast syns bilderna på tv:n i form av ett bildspel. En och annan bild får sig en mer tidskrävande bildbehandling och skrivs ut, ramas in och hamnar på väggen.

Jag har märkt att bilder blir mer värda med tiden. Att drömma sig tillbaka, minnas hur det var den där dagen. Kanske använda som underlag när man berättar för dottern vem man var innan man var vuxen. Kanske kommer ens barn och efterlevande njuta av den bildskatt man lämnar efter sig...
Citera
2015-10-24, 21:50
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag sparar kanske 10-20% av alla bilder jag tar (och jag fotar alltid i raw-format). Använder mig av Lightroom, så jag kan hålla ordning på bilderna, lägga till taggar, betygsätta och inte minst göra en lättare bildbehandling.

Visst kan man behålla alla bilder och köra med filtrerad visning i LR, men varför? Jag tycker att de bra bilderna blir osynliga om man sparar allt. Går på magkänslan, men raderar hellre än sparar om jag är tveksam. Har gjort så de sista femton åren och det har funkat för mig. En liten mängd bilder från varje tillfälle gör det dessutom möjligt att med en rimlig tidsåtgång tagga, betygsätta och bildbehandla i LR. På så sätt finns alla mina bilder lättillgängliga när jag vill ha tag i dom och i bästa möjliga kvalisort.

Men vad gör jag med bilderna då? En del bilder hamnar i min blogg, en del bilder i min portfolio, andra i fotoböckerna, det delas ut digitalt till de som var med där och då, eller till släkt och vänner, men oftast syns bilderna på tv:n i form av ett bildspel. En och annan bild får sig en mer tidskrävande bildbehandling och skrivs ut, ramas in och hamnar på väggen.

Jag har märkt att bilder blir mer värda med tiden. Att drömma sig tillbaka, minnas hur det var den där dagen. Kanske använda som underlag när man berättar för dottern vem man var innan man var vuxen. Kanske kommer ens barn och efterlevande njuta av den bildskatt man lämnar efter sig...

Men tar det inte en helvetes massa tid?

Har själv inte disciplin att göra något annat än att spara på disk, sparar allt, i total oordning.
Citera
2015-10-25, 10:17
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Men tar det inte en helvetes massa tid?

Har själv inte disciplin att göra något annat än att spara på disk, sparar allt, i total oordning.

Faktiskt tar det mindre tid än vad man tror om man gör det i rätt ordning. Jag har inte så gott om tid, så jag har finslipat mina rutiner. Så här gör jag på ett ungefär i Lightroom och det tar min ungefär två timmar att plöja genom femhundra foton från kameran:

1 Importera bilderna från minneskorten till datumkataloger (valbart vid importtillfället).
1.1 Lägg till ett beskrivande namn efter datumet på katalogen.
1.2 Rensa bort oönskade bilder i katalogen
1.2.1 Gå igenom varje bild, relativt snabbt, i lupp-läget [F], där respektive bild döms med släng [X] eller behåll [P]. Är man osäker på bilden, behåll den.
1.2.2 Ta bort alla slängbilder med [Ctrl-Backspace].

2 Betygsätt bilderna [1]-[5]. För att snabba upp betygsättningen, gör den i flera steg:
2.1 I första steget sätter jag bara betyg 1 eller 2 på alla bilder.
2.2 Visa alla 2r med hjälp av filterfunktionen, sätt betyg 2 eller 3.
2.3 Visa alla 3r med hjälp av filterfunktionen, sätt betyg 3 eller 4.
2.4 Visa alla 4r med hjälp av filterfunktionen, sätt betyg 4 eller 5.
2.4.1 Min betygskala är:
1: En tveksam bild som förmodligen kommer slängas i framtiden.
2: Spara utifall att man kan göra något med den, eller har något annat slags värde för mig själv.
3: En bra bild, kan visas upp för den/de som var med i sammanhanget.
4: En riktigt bra bild, så bra att den kan visas upp för andra som inte var med.
5: En jättebra bild som hamnar i portfolion och kan skrivas ut.

3 Tagga bilder med sökord. Att tagga bilder med betyg 1-2, är bortkastad tid.

4 Redigera bilder. Redigera inte bilder med betyg 1-2 och lägg generellt mer energi och tid på de med högst betyg.
4.1 Gå till modulen Develop/Framkalla.
4.1.1 [Shift+TAB] och [F] tar bort störande LR-objekt runt bilden.

4.2 Lens Correction-modulen
4.2.1 Kryssa i Enable Profile Correction
4.2.2 Kryssa i Remove Chromatic Aberration

4.3 Basic-modulen
4.3.1 Beskär och räta upp.
4.3.2 Sätt vitbalans
4.3.3 Sätt vit- och svartpunkt. Håll ner Shift och dubbelklicka på ordet ”Whites”. Gör samma sak med ”Blacks”. Finjustera med reglagen om du inte är nöjd med resultatet.
4.3.4 Öka Contrast något.
4.3.5 Justera Exposure
4.3.6 Öka Clarity något.
4.3.7 Öka Vibrance något.

4.4 Detail-modulen
4.4.1 Öka Luminance för att ta bort färgbrus om du fotograferat med hög ISO. Eventuellt kan du få gå tillbaka och öka Clarity för att kompensera.

4.5 Effects-modulen
4.5.1 Post-Crop Vignetting Amount justeras för att få till en snygg vinjettering.

4.6 Skapa presets och använd dessa om det är moment du gör med alla bilder.

5. Exportera bilderna när du är klar med all redigering.
5.1 sRGB om det är en bild som ska användas på webben.
5.2 Glöm inte skärpeinställningen.
5.3 Spara inställningarna som ett snabbval om du ska göra många likadana exporteringar.
Senast redigerad av fnirp 2015-10-25 kl. 10:19.
Citera
2015-10-25, 19:33
Medlem
Packeteringstejps avatar

I mina ögon är det där sjukt mycket arbete men antar att det funkar bra. Själv så slänger jag bara in allt i Lightroom, tar bort de bilder som inte blev bra/dubletter men väljer bara att ta bort från katalogen och inte disken (med undantag för jättemånga dubletter och ur fokus). Sen så redigerar jag lite fort och exporterar. Som lemonzhello tidigare nämnde så har man inte tillräckligt med tid och disciplin!
Citera
2015-10-26, 06:22
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packeteringstejp

I mina ögon är det där sjukt mycket arbete men antar att det funkar bra. Själv så slänger jag bara in allt i Lightroom, tar bort de bilder som inte blev bra/dubletter men väljer bara att ta bort från katalogen och inte disken (med undantag för jättemånga dubletter och ur fokus). Sen så redigerar jag lite fort och exporterar. Som lemonzhello tidigare nämnde så har man inte tillräckligt med tid och disciplin!

Visst är det en del jobb, det kan jag nog hålla med om. Innan jag började köra den här rensa-och-släng-attityden, så drunknade jag i bilder. En dags aktivt fotande, resulterade i tusentals bilder, varav många snarlika både i motiv, utsnitt och kvalisort. Varje gång jag ville ha tag i en bild på en fin solnedgång bakom en stadssilhuett*, fick jag lägga ner tid där och då på att leta reda på alla gånger jag fotat just såna motiv, och utifrån dessa, leta reda på det bästa och redigera det. Dvs det kostade mer tid per "resultatbild" i slutänden.

Visst, när man satt där och letade efter foton, så dök det ju alltid upp andra foton man kunde titta på och vips var man ute på ett sidospår som tog ännu mer tid.

Idag lägger jag nog ner ungefär en fjärdedel av min fototid på efterarbetet och tre fjärdedelar är själva fotograferandet. Målet är att effektivisera ännu mer och det ligger för mig i sättet jag fotograferar. Att fota mer som om det vore analog, svindyr film, istället för spray and pray. Dvs planera varje exponering mer noggrant om det går, så slipper jag lägga ner timmar på att rensa bort skitbilder, för att inte tala om tiden man lägger ner för att räta upp horisonter, beskära, vitbalansera, exponeringsjustera och sånt i efterhand.

* Nu fotar jag inte just såna motiv, men som exempel för att inte outa mig för mycket får det duga.
Citera
2015-11-04, 22:23
Medlem
Illusioners avatar
Rensar oftast bort de absolut sämsta(suddiga, oskarpa, överexponerade osv) när jag lägger över dem på datorn. Men sen ligger de kvar där. Kollar aldrig på dem, gör aldrig något med dem.

Senaste veckorna har jag dock laddat upp en del på Instagram. Kul att få en like eller två antar jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in