• 1
  • 2
2015-10-19, 07:15
Medlem
Hejsan!

Har ett litet problem som jag stött på. Det är nämligen så att jag har en gammal Compaq CQ61 bärbar dator med Windows 7 äkta licens. Jag skulle nämligen vilja installera detta Windows på en annan dator, dock följer det inte med någon skiva till Windows när jag fick datorn. Allt verkar ligga på någon recovery-partition.

Någon som vet hur jag skall gå tillväga?
Citera
2015-10-19, 07:29
Medlem
Microsoft har något program som du kan använda för att göra en installationspinne (USB-minne alltså).
Om du använde det programmet så bör det fungera. Misstänker att du behöver andra drivrutiner till den nya datorn också.
Citera
2015-10-19, 07:41
Medlem
kimdah2002s avatar
Kolla så det inte är en märkesbunden oem licens då funkar det inte.
Citera
2015-10-19, 07:56
Medlem
Du får leta efter en Windows 7 ISO från MS. Har du kollat på deras site?
Citera
2015-10-19, 08:09
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Hejsan!

Har ett litet problem som jag stött på. Det är nämligen så att jag har en gammal Compaq CQ61 bärbar dator med Windows 7 äkta licens. Jag skulle nämligen vilja installera detta Windows på en annan dator, dock följer det inte med någon skiva till Windows när jag fick datorn. Allt verkar ligga på någon recovery-partition.

Någon som vet hur jag skall gå tillväga?

Om det är en OEM licens (levererad förinstallerad på datorn) så får du inte använda den på någon annan dator rent juridiskt.
Citera
2015-10-23, 01:48
Medlem
Någon som har länk till var jag tankar ner respektive skapar ett bootbart USB-minne till detta ändamål? Hittar inte
Citera
2015-10-23, 06:37
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Någon som har länk till var jag tankar ner respektive skapar ett bootbart USB-minne till detta ändamål? Hittar inte

Du finner ISO-fil på Microsofts Download Center. Hur man sedan skapar en bootbar USB så finner mängder med trådar i denna forumsdel.
Citera
2015-10-23, 07:47
Bannlyst
Lätt hänt att du får "oäkta programvara" om du installerar windows med samma licensnyckel på en annan dator. Har hänt mig flera gånger. Köpte en Windows CD, installerade den på min nyinköpta dator. Köpte ny dator några år senare, installerade windows med samma CD. Fick felmeddelanden om oäkta programvara. Enligt licensavtalet så måste du köpa ny CD för varje ny dator. Dra åt helvette Microsoft.

OnTopic:
http://www.ubuntu.com/
http://www.ubuntu.com/download/deskt...ick-on-windows Kanske kan användas för windows om du vill fortsätta njuta av Windows-klamydia.
Citera
2015-10-23, 07:54
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktdemokraterna
Enligt licensavtalet så måste du köpa ny CD för varje ny dator. Dra åt helvette Microsoft.

Stämmer icke fullt ut.

Det är egentligen bara OEM som har den begränsningen, kör man retail/MVLS/liknande så är det fritt fram att behålla licensen till nästa maskin.
Citera
2015-10-23, 09:32
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktdemokraterna
Lätt hänt att du får "oäkta programvara" om du installerar windows med samma licensnyckel på en annan dator. Har hänt mig flera gånger. Köpte en Windows CD, installerade den på min nyinköpta dator. Köpte ny dator några år senare, installerade windows med samma CD. Fick felmeddelanden om oäkta programvara. Enligt licensavtalet så måste du köpa ny CD för varje ny dator. Dra åt helvette Microsoft.

Då gissar jag att du använde båda datorerna samtidigt, vilket är fruktansvärt jättekorkat!
Om du bara använder den senast installerade datorn så fungerar det, då den känner av ny hårdvara får du återaktivera din licens, vilket numera sker väldigt smidigt!
Citera
2015-10-23, 09:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Stämmer icke fullt ut.

Det är egentligen bara OEM som har den begränsningen, kör man retail/MVLS/liknande så är det fritt fram att behålla licensen till nästa maskin.

Jajjah. När jag tänker efter så köpte jag också en CD med OEM-licens. Så det var därför OEM-versionen var billigare. Det förklarar nog den fula kala förpackningen och strulet jag haft.
Citera
2015-10-23, 09:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Då gissar jag att du använde båda datorerna samtidigt, vilket är fruktansvärt jättekorkat!
Om du bara använder den senast installerade datorn så fungerar det, då den känner av ny hårdvara får du återaktivera din licens, vilket numera sker väldigt smidigt!

Det kan bero på att jag hade OEM-licens. Det var flera års mellanrum mellan användandet. CDn har legat i min byrålåda i flera år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in