• 1
  • 2
2015-10-19, 00:52
Medlem
-tomten-s avatar
Om en timanställd inte bryr sig om att jobba sina sista pass på sin uppsägningstid. Kan han då förlora hela sin slutlön ? D.v.s att inte få betalt för all arbetad tid och sin semesterersättning?
Tacksam om någon kan ge mig ett riktigt svar på detta.
Citera
2015-10-19, 00:57
Bannlyst
Pengar eller ej gör dina sista pass och bete dig som folk så slipper du missa andra jobb för att dom ringer och kollar med din tidigare arbetsgivare .....
Citera
2015-10-19, 01:37
Bannlyst
Klart som fan att din lön kan ryka delvis eller helt.
Citera
2015-10-19, 03:36
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tomten-
Om en timanställd inte bryr sig om att jobba sina sista pass på sin uppsägningstid. Kan han då förlora hela sin slutlön ? D.v.s att inte få betalt för all arbetad tid och sin semesterersättning?

Intjänad lön kan en anställd aldrig gå miste om oavsett vad denne gjort. Däremot kan den bli ersättningsskyldig förutsatt att ni har ett avtal som säger att personen ska jobba till x och x men vägrar. Lätt att gå runt genom att sjukanmäla sig dock.. Men nej, en anställd kan aldrig bli av med intjänad lön.
Citera
2015-10-19, 04:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Intjänad lön kan en anställd aldrig gå miste om oavsett vad denne gjort. Däremot kan den bli ersättningsskyldig förutsatt att ni har ett avtal som säger att personen ska jobba till x och x men vägrar. Lätt att gå runt genom att sjukanmäla sig dock.. Men nej, en anställd kan aldrig bli av med intjänad lön.

Det handlar om hans sista slutlön som ännu inte är intjänad, den kan han bli av med helt eller delvis. Intjänad? Knappast. Vi pratar för framtiden nu.
Citera
2015-10-19, 05:25
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idindunuffin
Det handlar om hans sista slutlön som ännu inte är intjänad, den kan han bli av med helt eller delvis. Intjänad? Knappast. Vi pratar för framtiden nu.

Hur läser du egentligen? TS skriver "all arbetad tid och sin semesterersättning".
Citera
2015-10-19, 05:51
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Jobba dina pass, så slipper du problem med att få ut lönen i tid, problem att få arbetsgivarintyg (vilket kan ge problem med att få ersättning från a-kassa, även om du inte ska söka det nu), slipper riskera att få riktigt dåliga referenser m.m.
Citera
2015-10-19, 06:37
Medlem
-tomten-s avatar
Det gäller inte mig. Det gäller en ung kille som sommarjobbat och sedan extrajobbat på mitt jobb. Han rådfrågade mig. Jag har försökt att förklara hur viktigt det är att han gör sina sista pass men av olika orsaker kan han inte. Och det var han dum nog att säga till chefen istället för att sjukanmäla sig.
Han är/var timanställd. Alltså ingen fast lön.
Senast redigerad av -tomten- 2015-10-19 kl. 06:40.
Citera
2015-10-19, 08:33
Medlem
Det handlar om ära män emellan. Har man sagt att man ska jobba under en viss tid, då ska man jobba.
Citera
2015-10-19, 08:38
Medlem
Wittstocksgatans avatar
Citat:
Det gäller inte mig. Det gäller en ung kille som sommarjobbat och sedan extrajobbat på mitt jobb. Han rådfrågade mig. Jag har försökt att förklara hur viktigt det är att han gör sina sista pass men av olika orsaker kan han inte. Och det var han dum nog att säga till chefen istället för att sjukanmäla sig.
Han är/var timanställd. Alltså ingen fast lön.

De kan ju kräva någon form av ersättning för att de tagit in vikarie istället.
Har aldrig hört någon AG som verkligen gjort det dock.
Sedan kan orsaken till uteblivna pass faktiskt påverka.

Det är väl värst för referens och eventuellt fortsatt jobb.

Kan inte killen ringa runt och fixa en ersättare. Då brukar det vara ok.
Citera
2015-10-19, 09:02
Medlem
-tomten-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittstocksgatan
De kan ju kräva någon form av ersättning för att de tagit in vikarie istället.
Har aldrig hört någon AG som verkligen gjort det dock.
Sedan kan orsaken till uteblivna pass faktiskt påverka.

Det är väl värst för referens och eventuellt fortsatt jobb.

Kan inte killen ringa runt och fixa en ersättare. Då brukar det vara ok.

Det är ett enklare lagerjobb och flera andra som ville ha hans timmar så det var inga problem att ordna ersättare. Företaget vill visa vilka som bestämmer tror jag.
Citera
2015-10-19, 09:55
Medlem
Citat:

Det som styr vad arbetsgivaren kan göra avdrag för på eventuell slutlön är bl.a. kvittningslagen. Den är mycket restriktiv och det är inte mycket som går att dra av utan arbetstagarens medgivande. Det är i princip bara "klar och förfallen fordran" som går att dra av. Det innebär att en fordran ska vara konstaterad t.ex. genom en domstolsutslag.

Vissa delar av kvittningslagen kan avtalas bort genom kollektivavtal så det måste din kompis i så fall kolla om arbetsgivaren lyder under ett sådant.

Men det är högst osannolikt att arbetsgivaren kan dra av inarbetad lön och semesterersättning för att straffa din vän för pass han struntat i.

Tyvärr är det svårt att ge ett mer definitivt svar utan att ha mer information om just den här situationen.

Kvittningslagen: https://lagen.nu/1970:215
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in