• 1
  • 2
2015-10-18, 23:20
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Har suttit och skakat i snart en timme nu.

Jag har aldrig varit kristet troende, religion är destruktivt och har mest bara dödat och rivit ner. Däremot är jag andligt lagd, är övertygad om att det finns ett jordiskt liv efter döden, bortom det fysiska. Jag har därför beställt hem massa utrustning för att kunna spela in när jag kommunicerar med bortgångna. Jag använder mig av metoden EVP, Electronic Voice Phenomenon, som egentligen går ut på att med hjälp av teknisk utrustning, höra röster från andar. Man spelar in sig själv när man ställer frågor, man hör ingenting när man pratar, men när man spelar upp ljudet så har utrustningen fångat in elektroniska röster som ofta svarar på det man säger. Eller röster är det sällan, utan snarare olika ljud som formas som intelligenta ord. Och nej, det är inte vanliga radiovågor, som man däremot använder i andra metoder. Det finns väldigt obehagliga men bra videoklipp om detta på Youtube, jag rekommenderar Huff Paranormal.

Hur som helst, alldeles nyligen så dog en av mina släktingar i en incident. Hon var gammal, nästan 80 år fyllda. Så jag försökte kontakta henne via EVP. Jag frågade vad hon hette. Den elektroniska rösten uppgav, efter några sekunders brus och mummel, rätt namn. Jag läste sen hennes memoarer, och formulerade frågor utifrån dessa. "Hur gammal var du när du fick din första cykel?". Den elektroniska rösten gjorde ifrån sig ett brusande, nästan skrattande ljud, och sa sedan "Sju". I memoarerna stod det att hon fick sin första cykel vid sju års ålder. Och hon sa "sju" tydligt, nästan direkt efter att frågan ställts.

Jag frågade sedan vad hon dog av. Det blev rätt märkligt ett tag, där man inte kunde höra några ord i det som mumlades fram, men sen hörde jag det som gav mig gåshud. "Ont i benet...". Det var det enda som sades. Hon dog av att hon bröt benet på ålderdomshemmet och föll till marken.

Det blev för mycket. Det blev bara läskigt på något sätt. EVP funkar alldeles utmärkt på svenska, och ger korrekta svar. Visst kan det ha varit slumpen som gjort att man hörde ord som stämde till frågan, men hon uppgav hennes namn, ett namn som är ganska långt och inte helt lätt för elektroniskt formade ljud att uttala.

Vad tror Flashback om detta? Var det slumpen? Eller funkar faktiskt EVP? Tror ni att det funkar på svenska?

Vill tillägga att "bevismaterial" för detta finns, men jag måste isåfall redigera bort min egen röst och ersätta den med frågor i text.
Citera
2015-10-18, 23:30
Medlem
Man hör det man vill höra. Om du tror dig ha fångat spöke på band så är det bättre att du laddar upp det så andra kan höra utan att säga vad som sägs. https://en.wikipedia.org/wiki/Pareidolia. Jag har kollat lite grann på den där Huff paranormal under åren, och han hör verkligen vad han vill höra, och det är mycket lättare som svensk att se att han verkligen väljer vad som hörs.
Senast redigerad av killercan1 2015-10-18 kl. 23:39.
Citera
2015-10-18, 23:36
Medlem
Scarabeos avatar
Jag brukar titta på Ghost Adventures ibland när jag rökt lite för mycket. Jag är inte helt övertygad än men jag säger heller inte att inget finns efter döden. Vissa EVP's dom fått i GA är ruskigt häftiga.
Hade varit kul om du kunde lägga upp så man kunde få höra det
Citera
2015-10-18, 23:44
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killercan1
Man hör det man vill höra. Om du tror dig ha fångat spöke på band så är det bättre att du laddar upp det så andra kan höra utan att säga vad som sägs. https://en.wikipedia.org/wiki/Pareidolia
Har kollat på en del klipp där man spelar låtar baklänges och tror att det finns hemliga meddelanden. Där ser man hur de har ansträngt sig för att få folk att höra något som inte finns där.

Men vissa EVP-inspelningar är läskigt tydliga, det var det även den här gången. Om du är skeptisk, har du någon förklaring till varifrån dessa ljud kommer ifrån? Faktum är att många vetenskapsmän inte har förklaringar.

Jag rekommenderar Huff Paranormal, inte alltid bra att se på innan man ska sova, men han får in många klockrena träffar.
Citera
2015-10-18, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Har kollat på en del klipp där man spelar låtar baklänges och tror att det finns hemliga meddelanden. Där ser man hur de har ansträngt sig för att få folk att höra något som inte finns där.

Men vissa EVP-inspelningar är läskigt tydliga, det var det även den här gången. Om du är skeptisk, har du någon förklaring till varifrån dessa ljud kommer ifrån? Faktum är att många vetenskapsmän inte har förklaringar.

Jag rekommenderar Huff Paranormal, inte alltid bra att se på innan man ska sova, men han får in många klockrena träffar.

Jag tycker Huff Paranormal är värdelös. Han är en stark kandidat till Pareidolia. Som svensk så är det mycket lättare att höra att han hör vad han vill höra, jag kan ge dig ett exempel, https://youtu.be/-vkgNWuFFrM?t=94, tycker du det låter verkligen låter som "That was my daughter"? Då är nog detta klippet intressantare. https://www.youtube.com/watch?v=RnukY0kVvZg
Citera
2015-10-19, 00:01
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Jag tycker Huff Paranormal är värdelös. Han är en stark kandidat till Pareidolia. Som svensk så är det mycket lättare att höra att han hör vad han vill höra, jag kan ge dig ett exempel, https://youtu.be/-vkgNWuFFrM?t=94, tycker du det låter verkligen låter som "That was my daughter"? Då är nog detta klippet intressantare. https://www.youtube.com/watch?v=RnukY0kVvZg
Såklart man får anstränga sig ibland för att höra vad de försöker säga. Jag håller med dig om att det blir helt fel ibland, då det inte alls låter som det han skriver. Men Steve Huff har hållit på i flera år, och han har fått in tillräckligt många träffar i Bull's Eye, för att övertyga mig om att detta fenomen existerar.

Vänd på steken istället, vart kommer dessa elektroniska röster ifrån?
Citera
2015-10-19, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Såklart man får anstränga sig ibland för att höra vad de försöker säga. Jag håller med dig om att det blir helt fel ibland, då det inte alls låter som det han skriver. Men Steve Huff har hållit på i flera år, och han har fått in tillräckligt många träffar i Bull's Eye, för att övertyga mig om att detta fenomen existerar.

Vänd på steken istället, vart kommer dessa elektroniska röster ifrån?

Radio-vågor finns i mängder. När folk gör EVP's eller GhostBox så snappas bara vissa ord upp, oftast ord som spökjägarna pusslar ihop själva till sin fördel, varför hörs inte spöken prata när det bara är statisk brus? Varför hörs dom bara när man swappar mellan radio kanaler? Spökjägarna säger att spökena använder orden som kommer ifrån radio kanalerna, och bildar sina egna ord. Rätt långsökt. Varför viskar spöken i EVP's och ibland inte? Varför pratar dom inte klar språk. Jag har inte testat EVP själv, men det som finns har inte övertygat mig att det är spöken. Detta klippet är nog det bästa jag har sett hittills, https://www.youtube.com/watch?v=YVIogsBSERA, men inget som direkt som får mig övertygas, jag vill ha mer korrekta kontrollerade vetenskapliga tester, med dialoger och allt, där andra störningar kan uteslutas.
Citera
2015-10-19, 00:35
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Radio-vågor finns i mängder. När folk gör EVP's eller GhostBox så snappas bara vissa ord upp, oftast ord som spökjägarna pusslar ihop själva till sin fördel, varför hörs inte spöken prata när det bara är statisk brus? Varför hörs dom bara när man swappar mellan radio kanaler? Spökjägarna säger att spökena använder orden som kommer ifrån radio kanalerna, och bildar sina egna ord. Rätt långsökt. Varför viskar spöken i EVP's och ibland inte? Varför pratar dom inte klar språk. Jag har inte testat EVP själv, men det som finns har inte övertygat mig att det är spöken. Detta klippet är nog det bästa jag har sett hittills, https://www.youtube.com/watch?v=YVIogsBSERA, men inget som direkt som får mig övertygas, jag vill ha mer korrekta kontrollerade vetenskapliga tester, med dialoger och allt, där andra störningar kan uteslutas.
I en GhostBox zappar man bara mellan AM och FM på radiokanaler, och även fast det ofta bildar sanslösa meningar som svarar på frågorna man ställer, så ser jag det som en massa jävla dynga.

Men EVP är något helt annat, man hör tydligt att det inte är vanliga radiovågor. En del tror att det är signaler som fångas av radiovågor och privatpersoner som pratar i Walkie Talkies, men det förklarar fortfarande inte varför den kan ge svar på olika frågor. Och det finns ett oberäkneligt antal exempel för Huff Paranormal där den elektroniska rösten har nämnt hans namn, Steve Huff, och även hans föräldrars namn om han frågar efter dem.

I en video frågade han också om han kommer träffa sin pappa när han dör, och svaret blev: "You're not going anywhere yet, but he walks beside you". Vanliga radiovågor?
Citera
2015-10-20, 21:52
Medlem
Limberjs avatar
Jag skulle vilja höra det du spelade in! Tycker sånt här är intressant
Citera
2015-10-24, 01:03
Medlem
Lägg ner omedelbart det du håller på med. Du är ute på djupt vatten nu.
Det är inga tillfälligheter. Du får dom svaren du önskar i början.
Det var inte din släkting du pratade med och du behöver inte veta just nu med vem det var du pratade med bara lägg ner det där.
Citera
2015-10-25, 01:10
Medlem
killawifes avatar
Det finns inga spöken av döda människor. Det du hör är nånting annat.
Citera
2015-11-02, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iqiqiqiq
Lägg ner omedelbart det du håller på med. Du är ute på djupt vatten nu.
Det är inga tillfälligheter. Du får dom svaren du önskar i början.
Det var inte din släkting du pratade med och du behöver inte veta just nu med vem det var du pratade med bara lägg ner det där.
Det som är spännande, får folk att fortsätta. Skriv istället riskerna om vad som kan hända. Själv tror jag att dessa aktiviteter ger människor orolig sömn, hamnar i onödiga konflikter med människor..ja..det dröjer inte länge förrän en psykiatrisk diagnos börjar bli aktuell..Håll er borta från såna där trams-appar och program! Låt de döda vila i frid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in