2015-10-18, 22:14
Medlem
Pasiphaes avatar
Enligt 3:12-reglerna får jag ta ut ca 150 tkr om året till bara 20% skatt. Det blir ju ca 10 tkr i månaden efter skatt. Precis lagom som lön för mig.

Hur gör jag dock enklast om jag vill ta ut det månadsvis under hela året som min "lön"?
Senast redigerad av Pasiphae 2015-10-18 kl. 22:17.
Citera
2015-10-19, 03:35
Medlem
För det första så har du inget aktiebolag, för det andra så kan du inte reglerna för 5 öre. Finns inget som begränsar dig vid 150 lax och en apa kan räkna ut att tar du ut dina 120 påhittade laxar så klarar du väl att fördela dom själv över året? Vill du vara riktigt lam kan du ju öppna ett till konto där du sätter pengarna och har en autoöverföring varje månad, sen kan du ju göra en cool lönespec i paint om du har lust varje månad
Citera
2015-10-19, 21:00
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chris-moneymaker
För det första så har du inget aktiebolag, för det andra så kan du inte reglerna för 5 öre. Finns inget som begränsar dig vid 150 lax och en apa kan räkna ut att tar du ut dina 120 påhittade laxar så klarar du väl att fördela dom själv över året? Vill du vara riktigt lam kan du ju öppna ett till konto där du sätter pengarna och har en autoöverföring varje månad, sen kan du ju göra en cool lönespec i paint om du har lust varje månad

Vad svamlar du om?

1. "För det första så har du inget aktiebolag". Hur skulle du kunna veta något sånt? Och tror du att det är något coolt och/eller svårt att ha ett aktiebolag?

2. "för det andra så kan du inte reglerna för 5 öre". Nej, jag är dålig på dom. Det är därför jag frågar här. Men jag ser på ditt svar att jag iaf kan mer än du kan.

3. "Finns inget som begränsar dig vid 150 lax". Läs på om 3:12-reglerna, specifikt förenklingsregeln.

4. "en apa kan räkna ut att tar du ut dina 120 påhittade laxar så klarar du väl att fördela dom själv över året". Här har du iaf börjat bli varm i kläderna och börja tänka lite, grattis. Min fråga är dock mer i stil med om jag kan göra något sådant första året?

5. "sen kan du ju göra en cool lönespec i paint om du har lust varje månad". Dude, uppsök hjälp.
Citera
2015-10-19, 21:15
Medlem
Får väl försöka mig på ett seriöst svar, då någon redan "bidragit" med ett oseriöst...;

1.
Aktieutdelning fastställs på bolagsstämma. Ett sådant beslut tas NORMALT efter att man fastställt föregående års resultat. Det finns dock inget som hindrar att du har extra bolagsstämmor under året.

2.
Har du väl beslutat om utdelning så kan du (om beslutet från bolagsstämman medger detta) betala ut det när du vill, det finns inget som hindrar att du ex. betalar ut den i omgångar i flera månader (detta bör dock stå i bolagsstämmoprotokollet). Dock kan man fråga sig varför man skulle vilja göra detta, lika bra att ta ut allt meddetsamma och hushålla med pengarna.

3.
Har du "små" intäkter och vill ta ut dessa "allt eftersom" (ex. du gör 10tkr i vinst varje månad och vill ta ut detta varje månad) så finns det väl i princip ingenting som hindrar att du har en bolagstämma varje månad och även gör tillhörande redovisning så att bolagstämman har material att ta ställning till (att bolaget har råd med utdelningen), men detta låter som VÄLDIGT mycket administration om du inte kommer på något sätt att göra det effektivt och har en enkel bokföring...
Citera
2015-10-20, 10:34
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vardagsbekymmer
Får väl försöka mig på ett seriöst svar, då någon redan "bidragit" med ett oseriöst...;

1.
Aktieutdelning fastställs på bolagsstämma. Ett sådant beslut tas NORMALT efter att man fastställt föregående års resultat. Det finns dock inget som hindrar att du har extra bolagsstämmor under året.

2.
Har du väl beslutat om utdelning så kan du (om beslutet från bolagsstämman medger detta) betala ut det när du vill, det finns inget som hindrar att du ex. betalar ut den i omgångar i flera månader (detta bör dock stå i bolagsstämmoprotokollet). Dock kan man fråga sig varför man skulle vilja göra detta, lika bra att ta ut allt meddetsamma och hushålla med pengarna.

3.
Har du "små" intäkter och vill ta ut dessa "allt eftersom" (ex. du gör 10tkr i vinst varje månad och vill ta ut detta varje månad) så finns det väl i princip ingenting som hindrar att du har en bolagstämma varje månad och även gör tillhörande redovisning så att bolagstämman har material att ta ställning till (att bolaget har råd med utdelningen), men detta låter som VÄLDIGT mycket administration om du inte kommer på något sätt att göra det effektivt och har en enkel bokföring...

Perfekt, tack! Då förstår jag mer hur det fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in