2015-10-18, 19:58
Medlem
Emmalins avatar
Hej! Jag hade tänkt börja på universitet i Göteborg (alt. Karlstad) till hösten och funderar på hur jag ska få råd med lägenhet däromkring. Som 19åring har man ju inte så mycket pengar, den enda inkomst jag har är studiebidraget då jag inte har tid med extrajobb. Skulle uppskatta om någon har lite tips på vad jag kan tänka på osv.
Hur kan man lösa detta med boende billigt och smart? Mvh
Citera
2015-10-18, 20:06
Medlem
Till hösten? Nästa höst menar du? Då har du ett år på dig, sätt dig i kö, börja ringa runt. Finns ingen enkel lösning. Du kan ju också annonsera om att få bli inneboende hos någon. Svårt generellt i Göteborg med billiga bostäder. Alternativ: sök i Mölndal ellr Halmstad och pendla in.
Citera
2015-10-18, 20:07
Medlem
Du får ju ca 10k i månaden av CSN? Ska det vara några svårigheter då?
Citera
2015-10-18, 21:31
Medlem
Emmalins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Till hösten? Nästa höst menar du? Då har du ett år på dig, sätt dig i kö, börja ringa runt. Finns ingen enkel lösning. Du kan ju också annonsera om att få bli inneboende hos någon. Svårt generellt i Göteborg med billiga bostäder. Alternativ: sök i Mölndal ellr Halmstad och pendla in.
Nästa höst ja! Jag bör väl inte ställa mig i kö till något förens jag fått intagningsbesked? Eller kan jag bara dra mig ur "kön" om jag inte kommer in på det jag vill eller väljer en annan stad/skola?
Citera
2015-10-18, 21:37
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmalin
Nästa höst ja! Jag bör väl inte ställa mig i kö till något förens jag fått intagningsbesked? Eller kan jag bara dra mig ur "kön" om jag inte kommer in på det jag vill eller väljer en annan stad/skola?

Klart du kan ställa dig i kö! Det är inga problem att tacka nej ifall du skulle råka få något. Ett tips är att ställa dig i kö i städer dit du kanske kan komma att flytta någon dag. I Uppsala får du en bra lägenhet efter tio-femton år har jag hört, och värre lär det bli.. så ställ dig i kö du!
Citera
2015-10-18, 21:44
Medlem
Emmalins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Du får ju ca 10k i månaden av CSN? Ska det vara några svårigheter då?
Får och får... Under en plan på 20 veckor så kan man få 14k i bidrag och sen kan man få LÅN på ca. 30k.. Lånet känns ju skapligt jobbigt om man skulle studera 7 terminer.
Citera
2015-10-18, 21:46
Medlem
Leva på CSN är inget lyxliv men skall inte vara något problem, massor med studenter som klarar det. Vad kan det kosta egentligen?

Skulle gissa kring dessa siffror för en månad:
Hyra 3500 - 4000 - för studentbostäder bör bredband, vatten, el etc ingå. Går antagligen att få billigare än så.
Månadskort ca 500
Mat 1000kr - blir ingen oxfile, köp storpack och fixa matlåda. Skulle gissa att det går att gå runt på ca 700-800 utan problem om man måste strama åt ännu mer
Övriga abonemang (typ telefon, gymkort, olycksfallsförsäkring) - borde utan problem vara under 500
Klippning 1/mån + hygiensaker: mindre än 500:-

Räknat högt är vi nu uppe i ca 6500:-, med standardlån får du in ca 10 000:- per månad. Några hundralappar varannan månad kommer gå till studentlitteratur men det är inga som helst problem att klara sig med 3500:- som man fritt får fördela mellan nöjen, kläder eller spara till någon resa.

edit: Om du inte ska jobba har du ingen chans att bo själv utan lån. Blir till att bo kvar hemma eller ta studielånen som alla andra.
Senast redigerad av BengtGbg 2015-10-18 kl. 21:55.
Citera
2015-10-18, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emmalin
Får och får... Under en plan på 20 veckor så kan man få 14k i bidrag och sen kan man få LÅN på ca. 30k.. Lånet känns ju skapligt jobbigt om man skulle studera 7 terminer.
Du ska alltså klara mat, husrum, mobil, försäkringar, kurslitteratur, kläder och allt annat på 3000 i månaden? Lycka till.

Här kan du förresten läsa lite om hur dumt det är att inte ta lånet.
https://www.flashback.org/sok/csn?f=292
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in