2015-10-18, 10:27
Medlem
Efter en skilsmässa är jag i stort behov av en förstahandskontrakt eller bostadsrätt som max får kosta 1,5 millar. På södra sidan Stockholm typ Tyresö, Haninge, Skarpnäck, Sköndal, Gullmarsplan, Hammarbyhöjden mm
Jag står i massor med bostadsköar med har endast stått där i ca 5 år, så det räcker inte för att få någon lägenhet. Nu behöver jag tips och råd hur jag kan få tag ta en bostad, alltså ett förstahandskontrakt eller "billig" bostadsrätt?

- Att leta efter bostadsrätter på Hemnet/Blocket är smått omöjligt, priserna ökar så mycket i budgivningen. Jag var på en visning av en liten etta i Sköndal, utpris 995000:- säljpris 1850000:-
Kan det vara någon idé att dela ut lappar i aktuellt område där man skriver att man vill köpa utan mäklare? Någon som har erfarenhet av det? Det måste vara folk som tycker att det är skönt att slippa inblandning av en mäklare, eller?

- Kontakta privathyresvärdar? Är det någon som har lyckats få en förstahandskontrakt genom att göra så? Jag har eget företag där jag jobbar som "handyman", byta tjänster mot förstahandskontrakt kanske?
Vilka privatvärdar?

- Köpa svartkontrakt för 300-350 tusen vill jag helst undvika, pga att det är dyrt och olaglig. Men jag har tom börjat fundera på det...

Mycket tacksam för tips/råd/ideer.
Citera
2015-10-18, 10:32
Avstängd
Gå till en mäklare och säg ditt maxpris, så börjar dom jobba.
Citera
2015-10-18, 10:54
Medlem
Sök på Hemnet eller Booli efter lägenheter som sålts för Max 1.5 så får du en känsla för var det är möjligt för dig att köpa.
Citera
2015-10-18, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Sök på Hemnet eller Booli efter lägenheter som sålts för Max 1.5 så får du en känsla för var det är möjligt för dig att köpa.

Bra idé, men problemet är att priserna stiger något extremt mycket den senaste tiden.
Acceptpris kan vara 1,3 men det brukar sluta på 1,7/1,8 iaf. Om man inte pratar om Södertälje... men där vill jag inte bo...
Citera
2015-10-18, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Gå till en mäklare och säg ditt maxpris, så börjar dom jobba.

På vilket sätt börjar de jobba menar du?
Citera
2015-10-18, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rentim
Bra idé, men problemet är att priserna stiger något extremt mycket den senaste tiden.
Acceptpris kan vara 1,3 men det brukar sluta på 1,7/1,8 iaf. Om man inte pratar om Södertälje... men där vill jag inte bo...
Tipset var att se vad de sålts för, inte vad som är acceptpris.
Men har du uppfattningen att du bara har råd med Södertälje får du släppa br och rikta in dig på att hyra. Alternativt köpa en trea med en kompis?
Om du inte har barn kanske du kan hyra rum istället och spara pengar till en större insats?
Eller ta ett rivningskontrakt, med fem år i kön bör det vara möjligt.
Citera
2015-10-19, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Tipset var att se vad de sålts för, inte vad som är acceptpris.
Men har du uppfattningen att du bara har råd med Södertälje får du släppa br och rikta in dig på att hyra. Alternativt köpa en trea med en kompis?
Om du inte har barn kanske du kan hyra rum istället och spara pengar till en större insats?
Eller ta ett rivningskontrakt, med fem år i kön bör det vara möjligt.

Jag har barn, så ett rum är inget alternativ. Jag bor i en stuga för tillfället, men den är inte vinterbonad.
Jag kollade rivningskontrakt, men de är också attraktiva eftersom man får behålla sin köplats... Ca 8-10 års kötid då börjar det bli intressant, men jag kan inte vänta i 3 år...
Citera
2015-10-19, 13:20
Medlem
Någon som har köpt eller såld sin lägenhet eller hus genom lappsystem? Alltså dela ut lappar i brevlådor i områden där man kan tänka sig köpa en lägenhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in