2015-10-18, 04:58
Medlem
blend142s avatar
Jo jag o en polare har suttit o snackat om "pundare" en stund nu och jag har en uppfattning p vad det innebr.

En pundare enligt mig r en viss personer som tycker till stor del inte om sig sjlv eller sitt liv. Och drfr r dom ofta inte s uppkldda p vad jag anser fint utan mer "jag tar det som r sknast". Dom skolkar mycket om dom gr i skolan, Dom knarkar ner sig och super ner sjlva fr att m "bra" .

Men finns ocks personer som ocks "knarkar" och dricker men nd har kldsmak, gillar sitt liv och sig sjlv.
Vad r dom? vad jag anser s r dom inte pundare.
Vad tycker ni?
Citera
2015-10-18, 05:46
Medlem
Claweds avatar
Tjack-Pundare r amfetamin missbrukare som fastnar (pundar) han kan pilla med samma sak upprepat i 3 dygn utan slutgiltigt resultat.
Citera
2015-10-18, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blend142
Jo jag o en polare har suttit o snackat om "pundare" en stund nu och jag har en uppfattning p vad det innebr.

En pundare enligt mig r en viss personer som tycker till stor del inte om sig sjlv eller sitt liv. Och drfr r dom ofta inte s uppkldda p vad jag anser fint utan mer "jag tar det som r sknast". Dom skolkar mycket om dom gr i skolan, Dom knarkar ner sig och super ner sjlva fr att m "bra" .

Men finns ocks personer som ocks "knarkar" och dricker men nd har kldsmak, gillar sitt liv och sig sjlv.
Vad r dom? vad jag anser s r dom inte pundare.
Vad tycker ni?

nastan alla ar pundare idagens lage, men bara for man ar fint kladd sa betyder det inte att man inte ar en pundare, vet en vd med 300 anstallda som gick pa tjack och kokain for att klara sitt jobb, visst han var fint kladd, men han var en riktig pundare..

Nar man anvander droger, kaffe, spelar dator spel, ater socker, knullar, runkar, dricker alkohol, eller koper saker, alla dessa stimulerar dopamin nivan i hjarnan, och det paverkar dig pa samma satt.
dvs du far en liten kick varje gang du gor nagot av det.

Sa vare sig du ar en shoppa holic sa har du lika stora problem som knarkaren som skjuter tjack.
samma sak, men vi manniskor skulle ju aldrig erkanna detta, tank dig alla ar pundare, da har vi ju inga sletna knarkare att se ner pa...

For alla vuxna i dag har ett missbruk, men dom har kontroll pa det oftast, och da ser vi dom inte som pundare, bara for deras liv ser bra ut pa utsidan, men pa insidan ar alla pundare lika ruttna

Sen vissa har svart att kontrollera sig, och det ar dom som faller ner djupare i sitt beroende, men aven dom som lyckas sluta med sitt beroende,

sa hur ditt beroende an ser ut, sa ar alla beroenden likadana, och dom ar dar for att locka dig landet av daliga beslut och angest.
kanske darfor dagens ungdomar ater lycko piller som godis?

Sen sager jag inte att man inte far gora dessa saker emellanat, vi ska ju ha roligt ocksa, men nar man kanner att man maste gora saker for att bli glad, da blir det destructivt.

Droger ar kul
kaffe inte sa kul.
Citera
2015-10-18, 10:11
Medlem
iDunos avatar
Pundare = Amfetamin missbrukare.
Citera
2015-10-18, 10:28
Bannlyst
"Pundare anvnds oftast som en nedsttande benmning p personer som nyttjar amfetamin. Att punda syftar p manisk upprepning. Speciellt det stereotypiska beteende som amfetaminister uppvisar d de stdar, sorterar, plockar snder apparater eller sysselstter sig p med ngot annat enahanda, vilket har lett till slanguttrycket pundare om amfetaminister i synnerhet och narkomaner i allmnhet. Frn det engelska ordet punding fr samma sak."
Citera
2015-10-18, 12:06
Medlem
Utan pannlampa ingen pundare, my 2 cents.

Man kan nyttja centralstimulanter utan att vara pundare, men r man vl en pundare har man viktigare saker att tnka p n att kl upp sig.
Citera
2015-10-25, 07:59
Medlem
BigFatCones avatar
Fr mig har alltid en pundare varit en amfetaminist och inget annat. Det spelar ingen roll hur man ser ut, hur man klr sig eller vad det nu kan vara. En pundare r en tjackis och drmed basta.
Citera
2015-10-29, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
"Pundare anvnds oftast som en nedsttande benmning p personer som nyttjar amfetamin. Att punda syftar p manisk upprepning. Speciellt det stereotypiska beteende som amfetaminister uppvisar d de stdar, sorterar, plockar snder apparater eller sysselstter sig p med ngot annat enahanda, vilket har lett till slanguttrycket pundare om amfetaminister i synnerhet och narkomaner i allmnhet. Frn det engelska ordet punding fr samma sak."

Ovan beskrivning r helt rtt fr ordets betydelse.
Idag anvnder iofs mnga ordet "pundare" fr drogmissbrukare verlag, oavsett vilken drog/tabletter man frekvent gr p.
Att dremot kalla ngon som har enbart ett stereotypt/maniskt beteende fr pundare r fr mig oknt. I den bemrkelsen skulle man d kunna etikettera
Gustav Fridolin som pundare med tanke p att han maniskt i var mening kastar ur sig ordet klimat. Fast nr jag tnker efter s kanske det gr under sjukdom Tourette, han har nog en slags klimat-tourette...
Citera
2015-10-29, 07:01
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocco14
Ovan beskrivning r helt rtt fr ordets betydelse.
Idag anvnder iofs mnga ordet "pundare" fr drogmissbrukare verlag, oavsett vilken drog/tabletter man frekvent gr p.
Att dremot kalla ngon som har enbart ett stereotypt/maniskt beteende fr pundare r fr mig oknt. I den bemrkelsen skulle man d kunna etikettera
Gustav Fridolin som pundare med tanke p att han maniskt i var mening kastar ur sig ordet klimat. Fast nr jag tnker efter s kanske det gr under sjukdom Tourette, han har nog en slags klimat-tourette...
Inte enbart ett maniskt beteende. Det mste vara ett maniskt beteende orsakat av centralstimulerande droger och krasst sett bara dom dopaminerga. Alla dopaminerga substanser jag har provat har fr eller senare lett till pundande. Men andra sidan s har det bara varit dopaminerga stimulanter som har haft den effekten.
Citera
2015-11-19, 19:58
Medlem
weediaans avatar
Pundare = amfetamist

Pundko = kvinnlig amfetamist
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem