2015-10-17, 23:22
Medlem
Utopia.s avatar
Hej! Jag har haft ett företag halvvilandes under min högeskoleutbildning. Jag har skickat några fakturor och gjort några mindre inköp, men har inte omsatt över 20k tills nu när jag tagit min examen och växlat upp verksamheten.

Jag har dock både bytt bank och misskött bokföringen under det senaste året och tänkte försöka styra upp röran nu.

Fråga 1: Jag bokförde med Visma Enskild Firma under den första tiden i företaget. Dock skickade jag så sällan fakturor och gillade inte riktigt programmet så jag lät tjänsten utlöpa efter en fakturaperiod. Kan jag retroaktivt återskapa hela bokföringen med bokföringspärm istället/ta hjälp av någon annan tjänst, eller en revisor? Eller gör jag per automatik "fel" när jag inte sparar bokföringen i sin ursprungliga form (dvs fortsätter med Visma Enskild Firma)

Fråga 2: Jag håller på att byta bank för min verksamhet. Är det något jag bör tänka på i samband med detta?
Citera
2015-10-18, 01:44
Medlem
1) Du kan bokföra manuellt om du så vill.
Det viktiga är att allt finns med, vid en eventuell framtida kontroll, totalt sett.

2) Nej. Om du t ex haft ett 1930 konto som avsett företagets bankkonto tidigare kan du använda samma konteringskonto.
Hade det varit ett aktiebolag hade jag rått dig att skapa ett nytt, t ex 1931, för att tydliggöra bytet i bokföringen men det hade absolut inte varit nödvändigt ändå.
Bankbyte är i sig ingen affärshändelse, hur roligt det än låter ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in