2015-10-17, 22:40
Medlem
Iam-Varfors avatar
Har närmare 400-500 kg svartek i olika storlekar, plankor osv.. Kollar man blocket så hittar man små brädlappar för tusentalskronor.

Så vem kan jag sälja till? Ett halvt ton är ju ganska mycket så vettefan om jag kommer palla sälja allt via privatpersoner etc.

Edit.. Visste inte vart jag skulle lägga tråden så kan ev ligga fel.
Citera
2015-10-17, 22:48
Avstängd
Priset du får beror helt och hållet på kvaliteten och hur stora stycken du har. Ring till:

Bröderna Holm i Sala (tfn 0224-15000 eller 031-550527) . Dom brukar köpa in om det
är fina partier.
Citera
2015-10-17, 23:02
Medlem
Vad är det för specialspecial med svart ek? En stolle på blocket som säljer en stubbe för 4.5k. Gör man konstföremål av det eller?
Citera
2015-10-17, 23:29
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discoHITLER
Vad är det för specialspecial med svart ek? En stolle på blocket som säljer en stubbe för 4.5k. Gör man konstföremål av det eller?

Ja konstföremål, köksinredning, till akvariet mm. Men mest tror jag svartek går till konsthantverk faktiskt.
Citera
2015-10-18, 03:02
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discoHITLER
Det handlar om ek som ledat på botten av en sjö, mosse eller liknande under lång tid, storleksordningen hundratals år. Därmed är tillgången naturligtvis kraftigt begränsad, och någon som gillar utseendet tvingas automatiskt betala minst lika mycket som alla andra som är intresserade av det - den vanliga prissättningen som det blir när tillgång och efterfrågan får råda.

Varför någon är beredd att betala tusentals kronor för ganska små mängder trä med ett speciellt utseende kan man väl ta sig en funderare över, men kan folk betala fullständigt tokiga summor för andra grejer dom inte heller behöver är det väl inget konstigt att sällsynt trä kan locka fram ett habegär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in