Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-18, 22:04
Medlem
Sunimods avatar
Bra AKB, inte en sekund för tidigt.

Öppna nu dörren till SD så kan ni hjälpas åt att göra något vettigt, tillsammans. Folk skulle uppskatta det.
Citera
2015-10-18, 23:11
Medlem
Moderaterna och Batra använder flyktingkrisen för att rasera välfärdsstaten. Flyktingströmmarna förvärrar en bostadskris som är många år gammal, och som blev akut under Alliansens regeringsår. M:s bostadspolitk då var att sälja ut allmännyttan och ändra lagstiftningen så att de som hade bostadsrätt skulle kunna tjäna på krisen genom att ta obegränsat med betalt vid andrahandsuthyrning. (Som vanligt ljög man om bevekelsegrunderna och hävdade att det senare var för att det skulle "frigöra fler lägenheter".) Under partidagarna nu beslutar man om "flexibla hyror" (dvs marknadshyror) för nybyggen medan man vill avskaffa reavinstbeskattning vid försäljning för dom har bostadsrätt. Avskaffande av ränteavdragen däremot vill man alls inte ha.

Arbetslagstiftningen, a-kassan och sjukförsäkringen står näst på tur. Om moderaterna får bestämma är det de svenskar som har det sämst som ska betala när flyktingmottagandet krisar.
Citera
2015-10-18, 23:40
Medlem
BorgeHs avatar
Anna Kindberg Batra har varit med och genomfört Reinfeldts vansinniga politik som en av hans mest lojala fanatiker. Glöm inte heller bort vem hon är gift med. Eller tror ni hon vill deportera honom?

Att hon nu skulle ändra åsikt är föga troligt, det troligare är nog att hon gör ett "folkparti-utspel": att försöka locka till sig väljare med dunkla budskap. Folkpartiet har ju flera gånger gått ut och framfört krav på svenskkrav mm. för invandrare. Allt för att locka röster, i själva verket är de ett av de mest invandrarvänliga partierna. Ingen går på det längre! Snacka om falsk marknadsföring.

Nej, skall moderaterna få min och andras röster krävs det nog resultat i handling och genomförda åtgärder. Vi tror inte längre på bara prat. Kom överens med SD om stopp i invandringen och införandet av gränskontroller! Rösta för SD:s förslag!
Citera
2015-10-19, 01:38
Medlem
Arnoldt101s avatar
är generellt sett mer höger än vänster i min politiska syn, men kommer dröja länge innan jag litar på att moderaterna faktiskt gjort en helomvändning och att det inte bara rör sig om en massa politiska floskler för att AKB ska kunna vinna tillbaka de röster hon tappat till SD.

just nu ser jag det bara som spel för gallerierna.
Citera
2015-10-19, 01:48
Medlem
Fjodorovs avatar
Jaja.....det är som med Folkpartiets språktester, lär väl aldrig ske någon egentlig ändring. I sådana fall hade de inte skapat en kartell tillsammans med de rödgröna förra året och fullständigt skitigt i valet, till förmån för att hålla SD utanför inflytande...
Citera
2015-10-19, 08:37
Medlem
I ett av Battras husorgan betygssätt hon idag. Hon blir totalsågad i ledaren:

"Stefan Löfven kan tacka sin lyckliga stjärna för att det politiska motståndet är så oerhört svagt, annars hade partiet för länge sedan varit under 20 procent. Moderaterna har en partiledare som står och läser mekaniskt innantill i riksdagens partiledardebatt. Vi kan konstatera att Anna Kinberg Batra långtifrån har vuxit in i rollen som partiledare. Och ännu längre är avståndet till uppgiften som oppositions- och alliansledare."

Så skriver en ledarstab som i grunden har Löfven som måltavla. Och dom har rätt. Hon gör ingenting åt raset i samhället. Man får intrycket att hon motvilligt och obstruerande vill distansera sig Reinfeldt.
Det är för svag opposition inom M också. Upprorsmannen i Linköping såg man inte mycket av i stämman.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2015-10-19 kl. 08:41.
Citera
2015-10-19, 10:36
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Jaja.....det är som med Folkpartiets språktester, lär väl aldrig ske någon egentlig ändring. I sådana fall hade de inte skapat en kartell tillsammans med de rödgröna förra året och fullständigt skitigt i valet, till förmån för att hålla SD utanför inflytande...

God sammanfattning, politiskt tjuvspel och röstfiske för att locka oroliga småsvennar som inte riktigt vågar rösta "annorlunda".

Politiker som gör så här reserverar jag ett fullständigt oresonligt hat gentemot, de står inte för någon annan vilja än att bevara sin egen ställning.
Citera
2015-10-19, 11:03
Medlem
RadioDDR1s avatar
Har röstat på M fram tills 2010 då jag röstade på SD istället. För att jag ens ska överväga att komma tillbaka måste M inte bara snacka utan de måste genomföra det de säger i praktiken. Nu, idag eller imorgon. Inte bara det, de ska också kunna visa resultat. Att de ska kunna samarbeta med SD är också ett krav. Ett annat krav är att de officiellt förkastar mångkulturen och kritiserar Reinfeldt för den skada han gjort på landet. Med andra ord, att jag byter tillbaka är nära med noll.
Citera
2015-10-19, 11:30
Medlem
Hund-Cirkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Har röstat på M fram tills 2010 då jag röstade på SD istället. För att jag ens ska överväga att komma tillbaka måste M inte bara snacka utan de måste genomföra det de säger i praktiken. Nu, idag eller imorgon. Inte bara det, de ska också kunna visa resultat. Att de ska kunna samarbeta med SD är också ett krav. Ett annat krav är att de officiellt förkastar mångkulturen och kritiserar Reinfeldt för den skada han gjort på landet. Med andra ord, att jag byter tillbaka är nära med noll.

Har liknande tankegångar. Lyckas Batra med alla sina krav inom en mycket snar framtid: TUT, krav på försörjning och gränskontroller, samt ett samarbete med SD på sikt, får hon min respekt. Men det är långt dit.
Citera
2015-10-19, 11:40
Medlem
Tankefrihets avatar
Att moderaternas (tidigare?) mer liberala inställning till flyktingpolitik skulle vara en utsvävning åt vänster håller jag inte alls med om. Libertarianer, dvs nyliberaler har traditionellt varit anhängare av relativt öppna gränser, givetvis med ambitionen att hålla ner lönerna för så kallad lågkvalificerad arbetskraft, samt att det fackliga inflytandet förblir så litet som möjligt.

Jag gissar att vissa svenskar blandar ihop begreppen. Kanske därför att nyliberalismen i landet har varit en relativt marginaliserad politisk kraft. I varje fall fram tills för 10-15 år sedan.

Reinfeldt, Borg och flera andra i deras forna M-team hade nyliberalismen i bagaget, även om de förnekar sig vara inspirerade av detta i nutid. Som ni alla vet förnekade ju även Ohly sig vara kommunist tillslut. även om det satt långt inne. Tror vi honom?!

https://en.wikipedia.org/wiki/Libertarian_perspectives_on_immigration
Senast redigerad av Tankefrihet 2015-10-19 kl. 11:43.
Citera
2015-10-19, 13:13
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Läste precis en artikel där Kinberg Batra distanserar sig från Reinfeldts politik... det låter otroligt ja... mysko.. känns som man försöker plocka riktigt ordentliga poäng med hur hon talade.

Mäkta förvånad men ändå inte, jävla billiga poäng hon försöker ta... fii

– Sveriges och Europas gränser måste säkras. En grundläggande förutsättning för reglerad invandring är att ha kontroll över vilka som kommer hit, sade hon och anklagade sedan regeringen:

– Det är uppenbart att regeringen saknar förmåga att ta kontroll över situationen.

Kinberg Batra fortsatte med att tala om försörjningskrav för invandrare som vill ta hit sina anhöriga. Hon sade dessutom att det är viktigt att lagen följs och att asylsökande som får avslag skickas hem igen.

– Lika självklart som att ett ja är ett ja måste ett nej vara ett nej. Den som har fått avslag ska sjävklart heller inte, som det är idag, ha rätt till ersättning, sade hon.

Mer info i länk: http://nyheteridag.se/kinberg-batra-tar-avstand-fran-reinfeldts-oppna-era-hjartan-politik/

Vad tror ni agendan bakom utspelet är?
Tror ni hennes taktik fungerar?

Att moderaterna påstår sig ha öppna hjärtan beror dock delvis på att de tvingats till det. Det svenska sossearvet som M genom tiderna sagt nej till:

http://www.vf.se/asikter/insandare/moderaternas-morka-historia

Nu vill AKB vinna tillbaka väljarna från SD och tillfredsställa kraven på ordning och reda, eftersom sossarna blivit anarkister och miljöpartisterna styr landet. Det var delvis bra att S fick tillbaka makten, för annars hade det blivit ännu värre. Då hade vi inte ens haft en debatt om detta, utan ett sjunde jobbskatteavdrag och en håltagen statskassa. Tror inte att Alliansen vill leda landet, just nu.
Senast redigerad av IQ130 2015-10-19 kl. 14:01.
Citera
2015-10-19, 13:57
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Vad tror ni agendan bakom utspelet är?
Tror ni hennes taktik fungerar?

Jag tror agendan bakom är att presentera ett alternativ till sittande regerings lite handfallna hållning i det i mina ögon kaos som uppstått på senare tid. När Reinfeldt höll sitt öppna era hjärtan-tal så var situationen en annan och han står ju bakom AKB som det verkar.

Det är som sagt lite kaosartat just nu i Sverige och delar av Europa och jag tycker det är bra att politikerna försöker få en någotsånär överblick innan några förslag läggs, annars skulle det vara ganska oseriöst. Men vi måste nog agera nu och inte sen.

Koll på inkommande människor håller jag med om att vi behöver ha, sedan ska de som verkligen behöver hjälp få det. Vi kan inte hjälpa de som är i knipa med dödshot över sig osv. om det samtidigt kommer hit en mängd andra människor som lever normala medelklassliv i sina hemländer. Sedan vet inte jag hur fördelningen dem emellan ser ut, men arbetskraftsinvandring kanske vi får ta i ett annat steg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in