• 9
  • 10
2015-10-19, 14:19
Medlem
hashish-boys avatar
Tycker nästan att det är lite småelakt av AKB att leka med gammelmoderaternas känslor... Allah vet var moderaterna står i invandringsfrågan, titta tillbaka på hur de styrde landet 2006-2014.
Citera
2015-10-19, 15:56
Medlem
Gizurs avatar
Vi lär snabbt bli varse om det här är en kursändring eller inte. Redan i morgon lär det vara dags för runda två i samtalen mellan regeringen, vänstern och allianspartierna om hanteringen av den pågående flyktingkrisen. Än är det inte känt vilka krav som framförts.

Gammelmoderater tycks hoppas på en återgång till gammal politik före Reinfeldt, Borg och Schlingmann
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21606544.ab

Samtidigt lämnar nya moderater skutan, senast Isabelle Löwengrip, med Centerpartiet som möjlig destination.

AKB sas ju vara Reinfeldts favorit, så man kan ju undra hur helhjärtat hon står bakom kursändringen. Det lär vi bli varse om under mandatperioden. Om hon inte tror på den politik hon sätts att framföra lär det inte bli någon lycklig resa, varken för henne eller Moderaterna.
Citera
2015-10-19, 16:14
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Simpelt röstfiske. Moderaterna har ingen som helst trovärdighet i invandringsfrågan.
Citera
2015-10-19, 16:22
Avstängd
nidbilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raskus
Så tragiskt populistiskt, men samtidigt en frisk fläkt.

Förklara det där med populustiskt?
Citera
2015-10-19, 16:52
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BW17236
Moderaterna och Batra använder flyktingkrisen för att rasera välfärdsstaten. Flyktingströmmarna förvärrar en bostadskris som är många år gammal, och som blev akut under Alliansens regeringsår. M:s bostadspolitk då var att sälja ut allmännyttan och ändra lagstiftningen så att de som hade bostadsrätt skulle kunna tjäna på krisen genom att ta obegränsat med betalt vid andrahandsuthyrning. (Som vanligt ljög man om bevekelsegrunderna och hävdade att det senare var för att det skulle "frigöra fler lägenheter".) Under partidagarna nu beslutar man om "flexibla hyror" (dvs marknadshyror) för nybyggen medan man vill avskaffa reavinstbeskattning vid försäljning för dom har bostadsrätt. Avskaffande av ränteavdragen däremot vill man alls inte ha.

Arbetslagstiftningen, a-kassan och sjukförsäkringen står näst på tur. Om moderaterna får bestämma är det de svenskar som har det sämst som ska betala när flyktingmottagandet krisar.

Ja, så är det så klart. Snart sätts alla svenskar i jollarna. Moderat politik är plånboksbaserad. Spännande tider att se hur Löfven låter makten glida ur händerna på grund av miljöanarkisterna.
Senast redigerad av IQ130 2015-10-19 kl. 16:56.
Citera
2015-10-19, 16:56
Medlem
KiteOnTiles avatar
Förvisso kräver inte den slutledningen jag gjorde i en annan tråd strax efter valet någon större kunskap om våra politiska partier genom tiderna men det är kul att det blir ungefär som man trott.

Att KD skulle vara först ut var i det närmaste självklart. Alf Svensson sitter säkert i någon bekväm fåtölj och njuter av att hans gamla parti går tillbaka till sin agenda från 60-, 70-talet. SD får ju inte tro de kan sno stora delar av deras gamla politik rakt av utan att det skapar reaktion.

Att moderaterna skulle följa efter var inte heller särskilt oväntat dock trodde jag det skulle dröja ett år till ungefär. Men nu har högersidans metodiska återtagande av förlorade röster påbörjats och kommer fortgå fram till 2018 om inte något extraval kommer i mellan. Men det är de nog inte intresserade av innerst inne då de förmodligen behöver ha tre år till för att deras metodik ska kunna betala sig. Om de lyckas sedan är en annan femma. Vi får se helt enkelt.
Citera
2015-10-19, 17:00
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Förvisso kräver inte den slutledningen jag gjorde i en annan tråd strax efter valet någon större kunskap om våra politiska partier genom tiderna men det är kul att det blir ungefär som man trott.

Att KD skulle vara först ut var i det närmaste självklart. Alf Svensson sitter säkert i någon bekväm fåtölj och njuter av att hans gamla parti går tillbaka till sin agenda från 60-, 70-talet. SD får ju inte tro de kan sno stora delar av deras gamla politik rakt av utan att det skapar reaktion.

Att moderaterna skulle följa efter var inte heller särskilt oväntat dock trodde jag det skulle dröja ett år till ungefär. Men nu har högersidans metodiska återtagande av förlorade röster påbörjats och kommer fortgå fram till 2018 om inte något extraval kommer i mellan. Men det är de nog inte intresserade av innerst inne då de förmodligen behöver ha tre år till för att deras metodik ska kunna betala sig. Om de lyckas sedan är en annan femma. Vi får se helt enkelt.

Partierna missar att det som präglar svenskens sinne är oro. Oro för jobbet, bostäder och invandring. Det här fångar extremister upp, och det är långt kvar innan politikerna har de svar som väljarna vill ha när bemanningsbranschen slagit sönder jobbmarknaden, sms-anställda får sammanbrott, unga inte har någonstans att sätta bo, segregationen ökar, kriminella bygger upp parallella samhällen osv osv osv. Detta har vuxit fram det senaste decenniet, med alla partiers vetskap. Vem vill stöda sånt?
Citera
2015-10-19, 17:05
Medlem
Både KD och M har enorma trovärdighetsproblem framför sig. Det finns egentligen bara ett sätt att komma vidare för dem och återfå sina väljare, det är genom att genomföra politik i praktiken.

Sålänge det bara är snack så händer ingenting.

Jag tror inte att varken KD eller M egentligen vill ha nyval före 2018, vilket kommer att visa sig när de släpper igenom regeringens budget. FP pratar öppet om att socialdemokraterna måste bryta med miljöpartiet innan det går att inleda ett större samarbete. Fullt förståeligt och där har vi egentligen en av de större låsningarna i dagens politik att Stefan Lövfén vägrar avsluta samarbetet med mp.

Däremot är KD och M egentligen de enda partier som någorlunda trovärdigt kunde byta politik och behålla sin partiledning. Men även det är tveksamt trots att båda partiledarna är hyfsat nya.

Det som både KD och M får leva med nu är att de faktiskt har stöttat en politik som de inte ens själva gillade. Man kan se att Reinfeldt hade så stort inflytande och i sitt samarbete med MP lyckades starta igång folkutbytesprojektet utan att någon annan vågade säga emot.
Senast redigerad av endumbonde 2015-10-19 kl. 17:09.
Citera
2015-10-19, 17:55
Medlem
undra vad anna kindbergs man säger nu.. han är ju från indien
Citera
2015-10-20, 16:31
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Problemet är att S inte är det parti det en gång var; det är andra frågor som är viktigare nuförtiden. Hade det varit som förut hade S och M kunnat göra upp i sakfrågan, men jag tror helt enkelt att det inte går just nu. Vi måste minska ANTALET asylsökande avsevärt, och en uppgörelse som inte tydligt riktar in sig emot detta mål kommer vara meningslös.

Även om jag tror att SL är mer pragmatisk i den frågan än många tror om honom ser jag inte hur han skall kunna gå emot den hysteriska och högljudda del av partiet som inte ens vill diskutera sådanan frågor, men jag hoppas onekligen jag ahr fel i det hänseendet.
Jag tror faktiskt att du har fel. Visst skulle det bli så att om en Löfven ledd koalition med M och KD skulle ta krafttag när det gäller invandringen och en del andra surdegar vi har (infrastruktur exempelvis) så skulle partivänstern och kvinnoförbundet yla - det är sant, men kärnan i socialdemokratin består av kommunpolitiker och fackfröeningsfolk, och är i regel medvetna om problemen.
Citera
2016-07-08, 19:36
Medlem
ZikaZteffes avatar
Det drar ihop sig till slutstrid.

Det ska bli spännande att se om Reinfeldt lyckas dra med sig AKB i sitt förfall och fall.

Aftonbladet och Expressen idag

Citat:
Reinfeldt har i efterhand fått kritik för det berömda "öppna era hjärtan"-tal han höll i valrörelsen 2014. Men han har inga planer på att tona ned sitt engagemang för öppenhet.
– Jag viker inte ned mig mot någon av de här krafterna och fortsätter tala om öppenheten som ett värde.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/sa...cle23135304.ab
Citat:
I torsdags natt träffades Fredrik Reinfeldt och Anna Kinberg Batra på Clarion Hotel Wisby.
Där pratade de om den gångna Almedalsveckan – och om Moderaternas dag på lördag.
Vi pratade om hennes kommande tal, berättar Reinfeldt.

http://www.expressen.se/nyheter/alme...kinberg-batra/
Citera
2016-07-08, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZikaZteffe
Det drar ihop sig till slutstrid.

Det ska bli spännande att se om Reinfeldt lyckas dra med sig AKB i sitt förfall och fall.

Aftonbladet och Expressen idag

Nazihaggan blev väl instruerad hur lönsamt det är att lapa judearsle.

Finns det någon fd politiker, som sedan Göran Persson sprungit den globala finansjudemaffians ärenden kamouflerat under nationalhat, som inte fått 30 silverpenningar? Den fete tog till och med sig inredningen, som spottloska efter skitregnet.

Om inte kärringen själv är mottaglig, kan man alltid påminna om hennes halvnegerfamiljs framtida tillvaro.
Senast redigerad av vadjagvill 2016-07-08 kl. 19:50.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in