• 1
  • 2
2015-10-17, 13:59
Medlem
Hur återställer jag host-filen i Windows 10? Nätet fungerar inte på datorn nu efter att jag ändrade filen, är det pga att jag ändrade filen?
Citera
2015-10-17, 14:12
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Hur återställer jag host-filen i Windows 10? Nätet fungerar inte på datorn nu efter att jag ändrade filen, är det pga att jag ändrade filen?

Jag är inte direkt den stora experten, men kan du inte göra en systemåterställning, den brukar inte ta så lång tid att utföra?
Citera
2015-10-17, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Jag är inte direkt den stora experten, men kan du inte göra en systemåterställning, den brukar inte ta så lång tid att utföra?

Jag är inte ens en expert. Tidigare idag uppgraderade jag till Windows 10 efter att datorn flaggat om detta ett tag. Gör jag systemåterställning så måste jag väl också uppgradera på nytt?
Citera
2015-10-17, 14:40
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Jag är inte ens en expert. Tidigare idag uppgraderade jag till Windows 10 efter att datorn flaggat om detta ett tag. Gör jag systemåterställning så måste jag väl också uppgradera på nytt?

Ja jag misstänker detta, men jag borde inte uttala mig om saken då jag inte vet säkert.
Jag överlämnar bollen till de som verkligen vet, så att det inte blir något tok med din dator.
Citera
2015-10-17, 14:44
Medlem
M1159s avatar
Jag vet dock att man ganska enkelt kan återgå till det ursprungliga Windows ganska enkelt (tror man har en månad på sig)

Jag gjorde så själv det var väl inget större fel på Win10 men den förbannade webbläsaren (edge)
drev mig till vansinne så jag återgick till Win8,1 och så får det allt vara en tid.
Citera
2015-10-17, 14:44
Medlem
Innan man ändrar på tex hostsfilen så kopierar man den och sparar nånstans så att man kan återställa enkelt, tänk på det i fortsättningen...
Citera
2015-10-17, 14:52
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Innan man ändrar på tex hostsfilen så kopierar man den och sparar nånstans så att man kan återställa enkelt, tänk på det i fortsättningen...

En mycket bra idé men det kommer inte att hjälp TS just vid detta tillfälle, men i framtiden blir det en god hjälp.
Citera
2015-10-17, 15:01
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
hostsfilen är ju en vanlig textfil.

Skapa en ny textfil
Skriv
Citat:
127.0.0.1 localhost loopback
::1 localhost
i den
Döp filen till hosts (utan ngn filtyp/extension) och lägg den i %SystemRoot%\System32\drivers\etc\
Senast redigerad av Cognitive Dissident 2015-10-17 kl. 15:04.
Citera
2015-10-17, 16:27
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Funkar det med kabel ?

Kör sfc /scannow - https://support.microsoft.com/sv-se/kb/929833 - och W.update .

Filen kan du radera helt i det här läget och ladda ner en ny när du fått anslutning igen.
Citera
2015-10-17, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr

Tack för tipset.

Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
hostsfilen är ju en vanlig textfil.

Skapa en ny textfil
Skriv
i den
Döp filen till hosts (utan ngn filtyp/extension) och lägg den i %SystemRoot%\System32\drivers\etc\

Ska jag ta bort den befintliga filen när jag lägger in den nya filen? Vad menas med "utan någon filtyp/extension"?
Citera
2015-10-17, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Funkar det med kabel ?

Kör sfc /scannow - https://support.microsoft.com/sv-se/kb/929833 - och W.update .

Filen kan du radera helt i det här läget och ladda ner en ny när du fått anslutning igen.

Det funkar inte med kabel. Bara datorn som inte har nät, andra enheter fungerar nätet på med trådlöst.
Kört sfc/scannow, men den hittade inga skadade filer.. Inget fel på host-filen då?
Citera
2015-10-17, 17:13
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Tack för tipset.

Ska jag ta bort den befintliga filen när jag lägger in den nya filen? Vad menas med "utan någon filtyp/extension"?

Har du en befintlig så öppna den och radera typ allt utom det som stod i mitt förra inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in