• 1
  • 2
2015-10-17, 11:39
Medlem
Som topic säger.

Ifall någon har lite färsk info gällande Lönen på ICA lagret(Västerås), hur mycket man kan komma upp i med ackorden. Samt även hur ackorden verkligen fungerar där ifall det är någon där ute som jobbar på ICA lagret kanske kan dra ner lite snabbt hur det fungerar
Citera
2015-10-17, 11:42
Medlem
Anställningen sker via bemanningsföretag. Inte alltid det fungerar med ackord. Men de som har lyfter cirka 25000 per månad innan skatt. Inkl oregelbundna arbetstider.
Citera
2015-10-17, 11:52
Medlem
moraltanten88s avatar
De har slutat med ackordlön där
Citera
2015-10-17, 11:55
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Jag har pratat med folk som kunde dra in ca 55 000 före skatt, men jag antar att det knappast var normen.

Citat:
Ursprungligen postat av moraltanten88
De har slutat med ackordlön där

Sedan när? Och vet du i så fall varför?
Citera
2015-10-17, 12:06
Medlem
Knotknets avatar
Folk som arbetat där har tjänat sjuka pengar på acorden men då har inte en enda arbetsrättsregel följts. Facket har vart på ICA flera gånger så det är möjligt att acorden försvinner. Men om de finns kvar kan du tjäna pengar men då får du arbeta olagligt och du kommer slita ut kroppen.
Citera
2015-10-17, 12:10
Medlem
moraltanten88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag har pratat med folk som kunde dra in ca 55 000 före skatt, men jag antar att det knappast var normen.

Sedan när? Och vet du i så fall varför?

Sedan 1 år tillbaka, har för mig att de stod i tidningen samt att jag hört från folk som jobbat där.

Varför?

Ja du det stressar och sliter ut folk, det är ett förlegat och ineffektivt sätt att jobba på till hänsyn av kostnaden för företaget.
Citera
2015-10-17, 12:15
Medlem
moraltanten88s avatar
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.308...for-manga-unga

Nej tydligen har det ackordet kvar, dock har proffice tagit bort det för sina anställda

Glömde källa för proffice

http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/...pa-icas-lager/
Senast redigerad av moraltanten88 2015-10-17 kl. 12:18.
Citera
2015-10-17, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moraltanten88
Sedan 1 år tillbaka, har för mig att de stod i tidningen samt att jag hört från folk som jobbat där.

Varför?

Ja du det stressar och sliter ut folk, det är ett förlegat och ineffektivt sätt att jobba på till hänsyn av kostnaden för företaget.

Jag var där för 11 månader sen och då hade de fortfarande ackord i alla fall.

Jag motsäger mig inte alls att man slutar med ackord.
Kollar man på resten av lager så är det inte tillåtet men Ica och liknande går ju under handels istället för transport eller vad nu de flesta andra lager har för avtal.

Det är antagligen slitigt som fan, av vad jag förstod så var de flesta som drog in stora pengar på just det lagret unga (20-22) och orkade inte hålla det tempot mer än under nåt år.
Företaget har nog däremot mest att tjäna på ackord, det ökar ju produktiviteten och minskar solidariteten mellan medarbetare.
Det främsta skälet till att ackord är förbjudet på lager enligt avtal är nog däremot olycks/skaderisken. Det är trots allt en rätt farlig miljö med massa truckar, och stressade människor gör det knappast säkrare.
Citera
2015-10-17, 12:20
Medlem
moraltanten88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag var där för 11 månader sen och då hade de fortfarande ackord i alla fall.

Jag motsäger mig inte alls att man slutar med ackord.
Kollar man på resten av lager så är det inte tillåtet men Ica och liknande går ju under handels istället för transport eller vad nu de flesta andra lager har för avtal.

Det är antagligen slitigt som fan, av vad jag förstod så var de flesta som drog in stora pengar på just det lagret unga (20-22) och orkade inte hålla det tempot mer än under nåt år.
Företaget har nog däremot mest att tjäna på ackord, det ökar ju produktiviteten och minskar solidariteten mellan medarbetare.
Det främsta skälet till att ackord är förbjudet på lager enligt avtal är nog däremot olycks/skaderisken. Det är trots allt en rätt farlig miljö med massa truckar, och stressade människor gör det knappast säkrare.

Japp se mitt förra inlägg
Citera
2015-10-17, 12:49
Medlem
Okey!men om jag förstår det hela rätt kan man dra in rätt bra med pengar där om man är villig och slita en del? Vilket jag är just nu iaf :P
Senast redigerad av Liljeholm 2015-10-17 kl. 12:52.
Citera
2015-10-17, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liljeholm
Okey!men om jag förstår det hela rätt kan man dra in rätt bra med pengar där om man är villig och slita en del? Vilket jag är just nu iaf :P

Ja.
Citera
2015-10-17, 13:06
Medlem
Klassens värsta ADHD barn fick som genom ett under jobb där.
1,5 år senare köpte han ett radhus som han började renovera. Nåt år senare gick han in i väggen pga. stress/press från jobbet. Så nu har han en halvfärdig villa samt knaprar massa piller och försöker komma tillbaka på banan igen :P

Så ja, du kan tjäna grova pengar men det finns risker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in